شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
۵۱
به بهانه قرارداد جدید وزرات نفت؛

چرا دهه ۹۰ را دهه از دست رفته می‌خوانند؟/ دولت‌های روحانی چه فرصت‌هایی را از کف دادند؟

شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 873961
دوره هشت ساله دولتداری حسن روحانی با توجه به آمار و ارقام از جمله زمان‌هایی بود که کشورمان فرصت‌های نابی را از دست داد.
چرا دهه ۹۰ را دهه از دست رفته می‌خوانند؟/ دولت‌های روحانی چه فرصت‌هایی را از کف دادند؟
گروه سیاسی جهان نيوز:‌ هر کشوری اگر قدر فرصت‌های خود را نداند قطعا دچار بیماری عقب ماندگی می‌شود. زمان کالای گرانبهایی است که اگر از آن استفاده نکنیم در آینده شاید چند برابر ضرر کنیم و آسیب ببینیم. قطعا اگر هر پیشرفتی سریعتر اتفاق بیفتد طوالی و روند پیشرفت را در آینده چند برابر افزایش می‌یابد. اگر کشوری با تکنولوژی بروز تری محصولات کشاورزی خود را به عمل بیاورد قطعا ثروتمندتر شده و برای رسیدن به پیشرفت و توسعه بیشتری اقدام می‌کند. اما در تاریخ این مرز و بوم دوران‌هایی رقم خورده که تنها از آن آه و افسوس به جای مانده است.

اخیرا «جواد اوجی»‌ وزیر نفت کشورمان در مراسم انعقاد قرارداد فشارافزایی پارس جنوبی با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: «ملی‌ترین و با ارزش‌ترین قرارداد کشور امروز به امضا رسید. این قرارداد از سال ۲۰۱۷ بود که زمزمه آن بود که منعقد شود اما هیچ زمان این بحث تعیین و تکلیف نشد، لذا در این دولت تصمیم بر آن شد که فراساحل این پروژه اجرایی شود البته کشور شریک یعنی قطر نیز برای فشارافزایی فازهای خود با کمک شرکت‌های بزرگ در دریا طرح های خود را اجرا می کند.»

وی تصریح کرد: «بحث فشارافزایی در دولت های قبل مغفول مانده بود خوشبختانه با مطالعات به این جمع بندی رسیدیم با کمک ۴ پیمانکار داخلی ۲۸ سکو را در دستور کار قرار دهیم و امیدواریم ۳ تا ۴ سال آینده، هاب‌ها به مرحله بهره‌برداری برسد.»

دو موضوعی که در سخنان اوجی بسیار حائز توجه است مغفول ماندن یک برنامه است که باید سال‌های قبل به اجر در می‌آمد و از سوی دیگر پیشرفتی که باید جلوتر حاصل می شد و امروز باید به فکر فازهای بعدی می بودیم. در این شرایط اگر نگوییم که این موضوع یک عقب ماندگی است باید در خوشبینانه ترین حالت بگوییم که قصور و اهمال مدیریتی باعث عقب افتادن پیشرفت کشورمان شده است.

مساله‌ای که رهبر معظم انقلاب درباره دهه 90 بدان اشاره می فرمایند و در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با تاکید بر اینکه دهه ۹۰ پیشرفت خوبی برای اقتصاد کشور نبود، تصریح کردند که بسیاری از رشدها و پیشرفت های اقتصادی ما در شرایط تحریم انجام گرفته است.

از این روست که متاسفانه به دهه 90 که بخش اعظم آنرا دولت‌های حسن روحانی تشکیل می دهد را دهه از دست رفته می‌خوانند.

بررسی چند موضوع قابل توجه در این حیطه خالی از نکته نیست.

وقتی توقف ساخت مسکن افتخار بود: ایرانیان بعد از روس‌ها دومین خریداران مسکن در ترکیه به حساب می‌آیند. این یعنی بخشی از بازار تقاضای مسکن به خارج از کشور رفته است. مسکن در ایران خصوصا در دهه 90 حکایتی تراژیک دارد. وزیر راه و شهرسازی که باید یکی از اولویت‌هایش حوزه مسکن باشد به ساخت مسکن اعتقادی نداشت و حتی به این تفکر افتخار می‌کرد. مسکن در اقتصاد کشورهای مختلف جایگاه ویژه‌ای به سبب بکارگیری صنایع مختلف دارد اما همین عقب افتادگی سبب شد تا قیمت مسکن به طور سرسام آوری افزایش یابد. قشر کمتربرخوردار جامعه که امیدشان به ساخت مسکن دولتی بود با روی کار آمدن دولت‌های روحانی این امید خود را بر بادرفته دیدند. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران از سال 1392 به بعد، میزان ساخت و ساز مسکن با یک سقوط خاص همراه بود، عدم تامین حداقل نیاز 50هزار واحدی ماهانه که از سال 93 شروع شد، زمینه انباشتگی تقاضا در بازار مسکن فراهم کرد.

بر این مبنا، انباشتگی تقاضا، افزایش هزینه ساخت و ساز و عدم حمایت مناسب دولت برای تامین مسکن مصرفی مردم در دهه نود موجب شده است تا موضوع مسکن در کشور به یک کلاف سر درگم تبدیل شود.

دولت تدبیر و امید در این عرصه نه تدبیری داشت و نه امیدآفرینی کرد. بخش مسکن در ایران به گونه‌ای دچار رکود ساخت شد که در اواخر دهه نود با کمترین میزان معاملات خرید خانه مواجه شد. ابتدای دهه، در تهران ماهانه به صورت میانگین 15‌ هزار واحد مسکونی خرید و فروش می‌شد اما در سال 99 به خاطر ویرانی‌‌‌های متعدد در بخش مسکن نبض معاملات خرید خانه به ماهی 2‌ هزار واحد سقوط کرد. متعلقات این بخش نیز با وضعیت بدی روبرو شدند تا جایی که اغلب کارخانه‌های ساخت مصالح ساختمانی، کاشی کاری و ... با ورشکستگی روبرو شدند.
 
میراث خاموشی روحانی در دهه 90: دهه 90 را دهه رکود سنگین صنعت برق در کشورمان می خوانند. موضوعی که در انتهای دولت روحانی با قطعی مکرر برق خود را نشان داد و یکی از میراث های این دولت برای دولت رئیسی همین موضوع بود. میراثی که به آن میراث خاموشی گفته می شد. با کم‌کاری دولت روحانی در سرمایه‌گذاری برای تولید برق، پس از دو دهه کشور دوباره گرفتار خاموشی‌های گسترده در تابستان ۱۴۰۰ شد. پرواضح است که اگر توسعه ظرفیت‌های شبکه برق متناسب با نیازهای کشور نباشد، قطعی برق اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در این خصوص برنامه ششم توسعه در مواد مختلف به موضوع توسعه ظرفیت‌های شبکه برق کشور اشاره می‌کند. اما بررسی آمارها نشان می‌دهد در حالی برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ ظرفیت شبکه برق کشور را ۲۵ هزار مگاوات افزایش دهد، اما ظرفیت شبکه برق کشور از ۷۶ هزار و ۴۲۸ مگاوات در سال ۱۳۹۵ با افزایش ۸ هزار و ۹۰۶ مگاواتی به ۸۵ هزار و ۳۳۴ مگاوات رسید. این عقب‌ماندگی بسیار قابل توجه و چشمگیر از تکالیف برنامه این برنامه بود. اما مورد دیگر، سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک است که در این خصوص نیز برخلاف تکالیف برنامه ششم، سهم این بخش در دولت روحانی ۱/۱ درصد بود و فاصله چشمگیر با رقم ۵/۵ درصد دارد.

مقایسه مجموع ظرفیت نصب‌شده شبکه نیروگاهی کشور در دولت‌های مختلف نیز نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۹ دولت احمدی‌نژاد طی دوره ۸ ساله خود با توسعه ۶۸ درصدی ظرفیت شبکه نیروگاهی کشور رتبه اول را در بین دولت‌های مختلف دارد. پس از آن، دولت خاتمی با توسعه ۶۰/۴ درصدی ظرفیت نیروگاهی کشور در رتبه دوم و دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز با توسعه ۵۵/۲ درصدی ظرفیت نیروگاهی ایران، رتبه سوم را دارد؛ اما طی دوره ۸ ساله دولت روحانی ظرفیت شبکه نیروگاهی کشور تنها ۲۱/۴ درصد توسعه پیدا کرد!
 
ناقص ماندن ناوگان هوایی کشور: ماجرای عکس یادگاری با ایرباس و خبرهای خوشی که سرانجام خوشی نداشت در دولت های حسن روحانی یکی دیگر از موارد قابل توجه در عدم استفاده از فرصت‌ها در این دوران حکایت دارد. حکایتی که پر سر و صدا بود اما به قول یک ضرب المثل قدیمی کوه موش زایید و نه تنها خبری از هواپیماهای نویی نشد که هر چند یکبار رسانه های اصلاح طلب ورود آنرا به مردم اعلام می کردند؛ بلکه در بازآمد و اورهال هواپیماهای پارکینگی نیز قصور شد. جالب اینجاست که در فضای نصفه و نیمه گشایش‌های برجامی برخی از کارشناسان مطرح می کردند که دولت می توانست در حوزه واردات قطعات مهم و مورد نیاز هواپیماهای زمین گیر شده اقدام کند اما این فرصت نیز از دست رفت و نه تنها هواپیمای جدیدی به ناوگان حمل و نقل هوایی کشور افزوده نشد بلکه هواپیماهای قدیمی نیز همچنان در پارکینگ ماند.
 
وقتی پالایشگاه سازی کثافت کاری بود: ساخت پالایشگاه و ذخیره سازی بنزین یکی از اقداماتی است که می‌تواند کمک شایانی به رفع ناترازی بنزین کند و حتی مانع از واردات بنزین برای حل این معضل شود. صادرات فرآورده های نفتی و جلوگیری از خام فروشی نیز از جمله محسنات پالایشگاه سازی است. پالایشگاه سازی از جمله برنامه های مهم کشورهای در حال پیشرفت است. به طور مثال طبق آماری که در شهریورماه سال جاری منتشر شد در آسیا ۴۷ پروژه جدید پالایشی در مرحله ساخت یا برنامه‌ریزی است. از این طرح‌ها ۱۸ پالایشگاه در حال ساخت است و ۲۹ طرح در مرحله طراحی هستند. نکته جالب توجه در این است که کشورهایی مانند کره جنوبی، چین و ژاپن و حتی هند که تولید کننده نفت خام نیستند و واردکننده آن به شمار می‌روند نیز در این سال‌ها همواره به دنبال ارتقای پالایشگاه‌ی موجود و احداث پالایشگاه‌های جدید بوده اند. اما در دولت های  حسن روحانی پالایشگاه سازی مضموم بود و «بیژن نامدار زنگنه»‌ پالایشگاه سازی را کثافت کاری قلمداد می کرد. در همین رابطه،‌ جلال الدین هاشمی کارشناس انرژی با بیان اینکه زنگنه نه اجازه پالایشگاه سازی داد و نه توانست نفت خام را در بازار جهانی به فروش برساند، گفت: «در زمان زنگنه صادرات نفت ایران به ۳۰۰ هزار بشکه سقوط کرد!» 

فیلم
https://jahannews.com/vdcb0fbw8rhbz9p.uiur.html
jahannews.com/vdcb0fbw8rhbz9p.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
United Kingdom
خدا از حسن روحانی نگذره و خدا ابراهیم بت شکن را حفظ کنه
Iran, Islamic Republic of
جهان جان مردم با یه مقایسه ساده قیمتها همه چیز براشون روشن میشه
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز! روحانی با 1800 هزار میلیارد تومان بدهی، دولت را تحویل داد. رئیسی تا کنون 550 هزار میلیارد تومان از بدهی روحانی را پرداخته. قیمتهای امروز، ناشی از فاجعه اقتصادی است که روحانی رقم زد.
Iran, Islamic Republic of
ارز 4200 یک بمب دو زمانه بود. روحانی با ارز 4200، قیمتها را در سال آخر فریز کرد؛ اما می دانست که این بمب، پس از پایان دولتش منفجر خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
بدهی روحانی، از مجموع بدهیهای دولت هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد بیشتر است.
Iran, Islamic Republic of
دولت احمدی نژاد 50 میلیارد دلار بدهی خارجی دولتهای هاشمی و خاتمی را پرداخت کرد حالا رئیسی بدهی های دولت روحانی را پرداخت می کند.
Iran, Islamic Republic of
کاملا درسته
Iran, Islamic Republic of
رئیسی، کشور را در حال ورشکستگی و زلزله اقتصادی تحویل گرفت و در حال آواربرداری است.
Iran, Islamic Republic of
تحویل نمی‌گرفت مگه مجبور بود!!!!!
Iran, Islamic Republic of
این از شجاعت اوست که برای مردم پا در این میدان گذاشت نه می ذاشت یه اصلاح طلب دیگه راه روحانی رو ادامه می داد؟!
Iran, Islamic Republic of
فعلا برید گوشت 1 میلویونی بخرید تا حالتون جا بیاد
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
در دهه 90 شاخص های اقتصادی منفی بود و کشور در تمام زمینه ها دچار عقب ماندگی شد متاسفانه دهه 90 یک دهه از دست رفته بود.
Iran, Islamic Republic of
اقتصاد کشور از دوران فاجعه بار روحانی کمر راست نکرده است.
Iran, Islamic Republic of
در عوض الان کمر راست کرده
Iran, Islamic Republic of
تا سالها هم کمر راست نخواهد کرد افتاد
Iran, Islamic Republic of
زنگنه در مدت 16 سال تصدی وزارت نفت حتی یک پالایشگاه هم نساخت.
Iran, Islamic Republic of
الان چقد ساختین?!!!!
Iran, Islamic Republic of
هر چی باشه از دولت روحانی خیلی ساخته و حتی کارهای نیمه تمام اون رو هم تمام می کنه
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا دهه ۸۰ و دوره احمدی نژاد دهه فرصت سوزی و هدررفت درآمدهاست.
Iran, Islamic Republic of
در دولت احمدی نژاد 17 فاز پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس و 4 میلیون مسکن مهر ساخته شد.
Iran, Islamic Republic of
پس چرا رد صلاحیتش کردین
Iran, Islamic Republic of
من در دهه 90 هم صاحب منزل شدم هم صاحب خودرو هم مسافرت میرفتیم و ....
Iran, Islamic Republic of
در دولت قبل خرید خودرو و مسکن برای جوانان رویا شد.
Iran, Islamic Republic of
الان چی
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
....
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
...
فهیم
Iran, Islamic Republic of
کاملا معلوم بودکشور را که عمدا و به شکل آرام به کف زمین بخوابانند
Iran, Islamic Republic of
روحانی تمام
ریسی چه کرده ؟
Iran, Islamic Republic of
یاد دهه نود بخیر ,,,,معیشت مردم خوب بود
Iran, Islamic Republic of
اوج ۱۸۰۰ تحریم حداکثری و پاندومی کرونا در این گزارش کجا قرار دارد
Iran, Islamic Republic of
این برجام نافرجام روحانی بود که تحریمها را دو برابر کرد!
Iran, Islamic Republic of
خدا پدر ادم راستگو رو بیامرزه
Iran, Islamic Republic of
دولت قبل حتی از خرید واکسن کرونا عاجز بود.
Iran, Islamic Republic of
عاجز نبود همه چیزرو به برجام و غربی ها گره زده بود
Iran, Islamic Republic of
منتاسفانه مسکن مهر آنچنان بود دولت سیزدهم در پایانش قولبسته شدن پرونده اش را داده
Romania
ما از تمام روسای جمهور بعد از انقلاب که برای تعالی ایران و ایران زمین تلاش کردند کمال تشکر و قدردانی داریم.
Iran, Islamic Republic of
دوران طلایی خاتمی یادش بخیر
Iran, Islamic Republic of
در دولت خاتمی سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر 9 درصد شد و منافع ملی ما برباد رفت.
Romania
یاد و نام جناب دکتر حسن روحانی بخیر و سلامتی.. همچنین آرزوی توفیق و سربلندی جناب دکتر رییسی
ب
Iran, Islamic Republic of
دهه خسارت محض = دوران ریاست جمهوری حسن روحانی و اصلاح طلبان
Iran, Islamic Republic of
همین علامت های منفی نشان از ناکارایی است
Iran, Islamic Republic of
بر اساس گزارش بانک مرکزی سهم صنعت از رشد تولید ناخالص داخلی ایران که در 9 ماه نخست سال گذشته به 1.1 درصد ارتقا یافته بود در 9 ماه نخست امسال به 0.6 درصد کاهش پیدا کرده است.
Iran, Islamic Republic of
دهه 90 دهه بدبختی، عقب ماندگی، توقف ماشین انقلاب و وابستگی به غرب در راس آنها ارباب بزرگ آمریکا بوده است.
Iran, Islamic Republic of
بجای این بهتر نیست پیگیر سرنوست بودجه 1403، برنامه هفتم توسعه، لایحه حجابو عفاف، قانون شفافیت و... باشید؟!
Iran, Islamic Republic of
صحنه زشت در شب عید و ماه مبارک رمضان وجود صف‌های طولانی گوشت است
Iran, Islamic Republic of
بدبختی امروز ملت ایران حاصل 8 سال خسارت محض حسن روحانی و همفکرانش در این جامعه است.
Iran, Islamic Republic of
باشه عزیز دل برادر تو راست میگی
دانا
Iran, Islamic Republic of
وقتی از یک امریکایی در حال خروج از کشور پرسیدند ایرانی ها شما را بیرون کردند پاسخ داد ما نیستیم ولی کتاب های ما هست ، نوع آموزش متاسفانه از نگرش غربی آمریکایی بوده که فقط اقتصاد را دربرنگرفته.
دارا
Iran, Islamic Republic of
خب کتاباشونو عوض کنین این که کاری نداره
ناصری
Iran, Islamic Republic of
روحانی دولتی نداشت با اون عملکردها اصلا این احساس دولت و وجودش بود یا نه؟!!!