سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
۱۵
در راستای بخشنامه‌ اخیر رئیس جمهور؛

اقدام دیرهنگام اما قابل تقدیر درباره شبکه نمایش خانگی

يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 870491
نمی توان گفت مردم پای ماهواره ننشینند، بعد از طرف دیگر، برخی از آسیب های فرهنگی و اجتماعی شبکه های فاسد و مبتذل ماهواره ای را در شکل و شمایلی دیگر و یا به صورت موریانه ای، به خورد مردم داد!
اقدام دیرهنگام اما قابل تقدیر درباره شبکه نمایش خانگی
گروه فرهنگی جهان نيوز: اخیراً رئیس جمهور در بخشنامه‌ای به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما و شورای عالی فضای مجازی ماده واحده مصوبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص انتخاب اعضای این شورا در کمیته تدوین سیاست ها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی را ابلاغ کرد.
 
هر چند که این اقدام نه در این دولت، بلکه باید سال ها پیش اتفاق می افتاد و با توجه به فعالیت گسترده شبکه نمایش خانگی و صوت و تصویر فراگیر، حتی همین الآن هم دیر شده است. در هر صورت این اقدام رئیس جمهور، در جای خود قابل تقدیر است.



 
جزیره ای برای انواع هنجارشکنی ها
وجود فیلم های با محتوای نامناسب برای خانواده ها، وجود شوخی ها و رفتارهای جنسی و غیر عفیفانه (چه در قالب فیلم ها و چه در قالب برنامه های گفتگو محور و ...) ، ترویج روابط نامشروع، ترویج رقص، وجود تبلیغات نامناسب، ترویج دخانیات، افراط در نشان دادن خشونت، ، قبح زدایی از برخی رفتارهای خلاف شئون اسلامی، بخش هایی هستند که در حقیقت، شبکه نمایش خانگی و به طور کلی صوت و تصویر فراگیر را درگیر کرده است.
 
جذب به هر قیمتی؟!
 بدون شک، جذب مخاطب چه در شبکه نمایش خانگی و صوت و تصویر فراگیر و چه در غیر آن، حائز اهمیت است؛ اما قرار نیست ما به هر قیمتی جذب مخاطب داشته باشیم. نمی توان گفت مردم پای ماهواره ننشینند، بعد از طرف دیگر، برخی از آسیب های فرهنگی و اجتماعی شبکه های فاسد و مبتذل ماهواره ای را در شکل و شمایلی دیگر و یا به صورت موریانه ای، به خورد مردم داد! این در واقع، جذب نیست، بلکه دفع است.

در هر صورت، خط قرمزهای دینی، عرفی و قانونی جامعه ایران همواره باید در حوزه صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی رعایت شود.

از برخی محتوای شبکه نمایش خانگی به خوبی بر می آید که برخی افراد فعال در حوزه فیلمسازی قصد دارند با شکستن حریم ها و خط قرمزها به نوعی جلب توجه کنند و به زعم خود با این کارها و حاشیه هایی که ایجاد می شود، به چشم بیایند. در اینجا فقط قانون است که می تواند جلودار این افراد شود. برخورد ها هم باید بازدارنده باشد. یعنی فکر هنجارشکنی را از سر سازندگان بیرون کند.
 
ضرورت حذف استانداردهای دوگانه
 هر چند که در هر صورت، فضای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، تفاوت هایی با صدا و سیما دارد، اما در مورد رعایت ارزش های دینی و اخلاقی و یا برخی مسائل دیگر، نمی توان استاندارد دوگانه اعمال کرد. برای مثال، وقتی قرار است در صدا و سیما در مورد حجاب بازیگران، خط قرمزهایی اعمال شود، این تصمیم با تکیه بر گزاره های دینی و با تکیه بر برخی مصالح است.

اینگونه هم نیست که عدم رعایت حجاب و عفاف، فقط در صدا و سیما مضر باشد، بلکه به طور کلی با توجه به امکانات امروزی (از جمله فضای مجازی) و قدرت فزاینده توزیع و نشر ناهنجاری ها و ... هر نوع عدم رعایت حجاب و عفاف در هر جایی اثرات منفی و آسیب ها را به همراه دارد.

این موضوع فقط منحصر به حجاب نیست، بلکه مقصود این است که حد و مرزهای شرعی و قانونی، در هر جایی - چه در صدا و سیما، چه در سینما، چه در نمایش خانگی و چه در کف خیابان - باید رعایت شوند. اساساً این حد و مرزها برای این است که رعایت شوند، نه اینکه در یک جا رعایت شوند و در یک جا رعایت نشوند!
 
همچنین با وجود شبکه نمایش خانگی، برخی بازیگران و فیلمسازان ممکن است اقدامات خرابکارانه سیاسی و یا ضد فرهنگی انجام دهند و با خود بگویند که اگر صدا و سینما ما را راه ندادند، شبکه نمایش خانگی که هست!

در اینجا باید توجه شود که صدا و سیما، شبکه نمایش خانگی، سینما و تئاتر هر چند افتراقاتی دارند اما اگر بازیگر، کارگردان یا هر هنرمند دیگری قرار است ممنوع از کار شود، باید در همه این موارد ممنوع از کار شود. چون هدف این است که دیده نشود و برای دیگران درس عبرت باشد. در هر صورت، نمی توان برای مثال، او را از صدا و سیما محروم کرد اما جا برای کار در شبکه نمایش خانگی داشته باشد! اگر کسی ممنوع از کار می شود یعنی اینکه در حال حاضر صلاحیت انجام کار هنری و فرهنگی در جمهوری اسلامی ندارد.
 
تافته جدا بافته نداریم
خلاصه اینکه، حوزه صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، تافته جدا بافته نیست. متأسفانه نحوه فعالیت این حوزه به گونه ای بوده که برخی افراد گمان کرده اند که در درون جمهوری اسلامی یک فضای آزاد به اصطلاح هنری برای قبح زدایی و عادی سازی برخی ناهنجاری ها به وجود آمده است. این گزاره غلط باید با سیاستگذاری صحیح، وضع قوانین لازم، استفاده از قوانین فعلی و همچنین نظارت همه جانبه، از ذهن این افراد بیرون رود.
https://jahannews.com/vdcgyz97qak9ut4.rpra.html
jahannews.com/vdcgyz97qak9ut4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
آره نمایش خانگی رو هم ببندید و محدود کنید
Iran, Islamic Republic of
وقتی صدا و سیما رو داریم به هیچی نیاز نداریم
Iran, Islamic Republic of
خب شاید برای شما خیلی چیزها مهم نیست ولی اونهایی که خانواده دارند و برای خانوادشون هم ارزش قائل هستند نمیتونن بزارن هر چیزی به اسم فیلم و سریال داخلی به خورد بچه هاشون بدهند .
Iran, Islamic Republic of
خب اشتراک نخرن نبینن
Iran, Islamic Republic of
چرا از تجربه های که داشته ایم درس نمی گیریم،
Iran, Islamic Republic of
۹:۳۹ آرزوی موفقیت دارم برات هم در ماهواره و سریالهای ترکی و کلمبیایی و هم شبکه خانگی
Iran, Islamic Republic of
مخاطبانش هم مانند رسانه ملی سیر نزولی خواهد داشت.
Iran, Islamic Republic of
مخاطبی که بخواهد بخاطر بدحجابی جذب شود بهتر است که مشتری همان شبکه های ... خارجی باشد.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
میلیاردها تومن بودجه اما برنامه های ستاره ساز 7 درصد سر نخ 2 درصد پاورقی 7 درصد خودمونی 14 درصد و...خسته نباشید به 40 هزار نیروی صدا و سیما
Iran, Islamic Republic of
اشتباه نظر مثبت دادم
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
ما برای در امان ماندن از بدآموزی های شبکه خانگی، ماهواره میبینیم....خخخخخخخخخخ
حمیدع
Iran, Islamic Republic of
کدوم کانال ؟ بقیه رو بستید؟ مگه میشه؟
Iran, Islamic Republic of
باید تابع قانون باشن، نمیشه هر سمی رو به بچه های ما تزریق کنن که
محمود گبرلو
Iran, Islamic Republic of
سلام بزرگواران
یادداشت را خواندم . یادداشت ناقص است . توضیح داده نشده این شورا قرار است چه حرکت جدیدی انجام بدهد که دیگران انجام ندادند