شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۲۸
ادامه سقوط مدارس دولتی و نمونه دولتی

زنگ خطر جدی برای نظام آموزش و پرورش کشور/ نگرانی والدین را بیشتر نکنید!

دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۱۱
کد مطلب: 859326
در مورد مدارس سمپاد باید گفت که اصل وجود مدارس سمپاد، ارزشمند است، منتها نباید با این امید که برخی دانش آموزان را در این مدارس جذب می کنیم، نسبت به مدارس دولتی یا نمونه دولتی، آن اهتمام لازم را نداشته باشیم.
زنگ خطر جدی برای نظام آموزش و پرورش کشور/ نگرانی والدین را بیشتر نکنید!
گروه جامعه جهان نيوز: سالانه، درصد بالایی از رتبه های برتر کنکور جزو دانش آموزان مدارس سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) هستند. اخیراً الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پاسخ به این پرسش که اگر رتبه‌های برتر کنکور سمپادی نیستند، حتما از مدارس غیردولتی هستند؟ بیان کرده است:  «درصد خیلی بالایی از این‌ها از مدارس غیردولتی هستند. تعداد خیلی کمی از رتبه‌های برتر کنکور از دانش آموزان مدارس نمونه دولتی هستند ... و باید گفت کمتر از تعداد انگشتان یک دست از دانش آموزان مدارس دولتی در رتبه‌های برتر کنکور داریم».
 
در این زمینه، چند نکته قابل بیان است:
 
یک:
براساس گزارش فرهیختگان، در میان ۴۰ نفر برتر کنکور امسال، تنها سه نفر بودند که در زمره مدارس دولتی‌ قرار گرفته‌اند. همچنین براساس گزارش تسنیم، از میان نفرات برتر کنکور 1401 صرفاً یک دانش‌آموز در مدرسه دولتی عادی تحصیل کرده است! 29 نفر از مدارس استعدادهای درخشان، 9 نفر مدارس غیرانتفاعی و یک نفر مدارس نمونه دولتی بودند!

در کنکور 1400 نیز از 30 نفر رتبه برتر گروه‌های تجربی، ریاضی و انسانی، 20 نفر دانش‌آموزان مدارس سمپاد، 5 دانش‌آموز از مدارس غیردولتی و 3 دانش‌آموز از مدارس نمونه‌دولتی بودند و در میان رتبه‌های برتر کنکور، دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی حضور نداشتند.
 
دو: کم کاری های صورت گرفته در زمینه مدارس دولتی و نمونه دولتی و وجود مدارس غیردولتی با بودجه های نجومی به نوعی آسیب جدی به مقوله برابری آموزشی وارد کرده است. ضروری است که هرچه زودتر این معضل برطرف شود. همه مدارس دولتی و نمونه دولتی کشور باید از کف استانداردهای آموزشی و پرورشی برخوردار باشند؛ به گونه ای که بسیاری از مردم احساس کنند که ثبت نام فرزندانشان در مدارس غیر دولتی، به نوعی هدر دادن پول جیبشان است.
 
سه: در مورد مدارس سمپاد باید گفت که اصل وجود مدارس سمپاد، ارزشمند است، منتها نباید با این امید که برخی دانش آموزان را در این مدارس جذب می کنیم، نسبت به مدارس دولتی یا نمونه دولتی، آن اهتمام لازم را نداشته باشیم. همه مدارس، اعم از سمپاد و غیر سمپاد باید حداقل استانداردها را داشته باشند. به این توجه کنیم که اکثریت دانش آموزان کشور که سرمایه انسانی و ظرفیت های کشورمان هستند، در مدارس سمپاد تحصیل نمی کنند. بنابراین، در کنار توجه به مدارس سمپاد، باید همواره حواسمان به مدارس دیگر هم باشد.
 
چهار: توجه داشته باشیم که برخی از دانش آموزان با وجود اینکه نخبه واقعی هستند، اما به هر دلیلی – مثل تمایلات شخصی یا نوع نگاه والدین – در امتحانات گزینشی مدارس سمپاد شرکت نمی کنند. برخی از دانش آموزان، کوهی از استعداد و توانایی هستند، منتها ممکن است که در امتحان گزینش مدارس سمپاد به هر دلیلی نتوانند قبول شوند. مدارس دولتی و نمونه دولتی ما پر از این دانش آموزان است.

 در هر صورت، در کنار فراهم کردن برخی امکانات و شرایط برای دانش آموزان مدارس سمپاد، حواسمان به این دسته از دانش آموزان هم باید باشد که با وجود نخبه بودن، امکان بهره مندی از امکانات و شرایط مدارس سمپاد را ندارند. در نتیجه، استعداد آنها در معرض نابود شدن قرار می گیرد و هم اینکه ممکن است در کنکور، از بقیه عقب بیفتند.
 
پنج: درباره نحوه گزینش مدارس سمپاد هم باید دقت کرد که گزینش نخبگان باید همه جانبه باشد. توضیح اینکه برخی دانش آموزان در زمینه های خاص استعداد دارند و اگر همان مسیر را ادامه دهند و پرورش یابند، می توانند آینده بسیار درخشانی داشته باشند. بنابراین، مسئولین کشور باید برای شناسایی و رشد این نخبگان هم همواره دغدغه داشته باشند و ساز و کار گزینش و همچنین فعالیت مدارس سمپاد باید گسترده تر از وضعیت فعلی باشد.
https://jahannews.com/vdcauonai49nme1.k5k4.html
jahannews.com/vdcauonai49nme1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نگاه علمی و کارشناسانه در رابطه با آموزش و پرورش اینکه اگر از تمام زوایا به این وزارت خانه نگاه کنیم اراده ای جهت حل مشکلات این وزارت خانه عریض و طویل وجود ندارد
بهراد
Iran, Islamic Republic of
همه چیز همینطور اقتصاد علم دانشگاه مدرسه صنعت .....
Iran, Islamic Republic of
باید مدارس سمپاد برداشته شود . باید مدارس نمونه دولتی برداشته شود
این دانش اموزان سمپاد همشون از کشور می روند .
..
United Arab Emirates
دخترم در بهترین مدرسه سمپاد کشور تحصیل میکنه به خدا قسم از نظر اموزشی فرق خاصی با دولتی نداره فقط تنها تفاوت اینه که دانش اموز سمپادی واقعا درس میخونه روزی ده ساعت اما دانش اموز مدرسه دولتی درس نمیخونن فقط همین فلسفه مدرسه سمپاد یعنی درس خوان ترین هارو یکجا جمع کردن همین
Iran, Islamic Republic of
کی گفته تو مدرسه دولتی بچه ها درس نمیخونن دخترم مدرسه دولتی هستش یکسره درس میخونه هر روز هم یا امتحانه یا پرسش و سوال حتی محک زدن سوالی که این بچه‌ها تونستن جواب بدن بچه ها ی سمپاد و نمونه نتونستن
آیلار
Iran, Islamic Republic of
تو مدرسه دولتی بچه هایی درس میخونن که توی مدارس نمونه و سمپاد نیست دیدم که میگم
محمدمهدی
Iran, Islamic Republic of
شما برای حل مسئله صورت مسئله را پاک میکنید؟
فلسفه بوجود آمدندمدارس سمپاد حل یک مشکل کشور توسط هر سمپادی است
هر چند نگران نباش امثال شما به آنجا هم ورود خواهند کرد
Iran, Islamic Republic of
1-مشکل اصلی خود والدین می باشند و جو حاکم بر مدارس که همه از فضای مجازی است . والدین در هر صورت حتی اگر بچه شان اشتباه فاحش کرده باشد از او حمایت می کنند .
2-نظام آموزش و پروش نیاز به معلم مقتدر دارد
3- نظام اقتصادی به سمتی رفته که بچه هیچ انگیزه ای برای درس خواندن ندارند و کار دلالی و بازاری را پر درآمدتر می دانند .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چرا به دولت و وزیر کاربلدش گیر میدهید؟
Iran, Islamic Republic of
مسئله سر این وزیر و اون دولت نیست . دعوا سر روال غلط و روشهای نادرست حاکم بر نظام آموزشی کشوره .
Iran, Islamic Republic of
فکر میکنید کلاسهای کنکور، کتاب ها کمک درسی مال چه کسانی است؟
Iran, Islamic Republic of
بنده به عنوان مخاطب دیرینه جهان نیوز انتقادی دارم از عملکرد ناظران بخش پیام ها. قبلا اگر نقدی بر خبری داده میشد و باب نظر ایشان نبود نهایتا نظر را به صورت چندتا نقطه(......) منتشر می کرد. اما اخیرا در کمال ناباوری میبینم که پیام مخاطبان را با سلیقه خودشان ویرایش کرده و سپس منتشر می کنند و این بدور از اخلاق رسانه ای انهم از طرف یک رسانه انقلابی می باشد.
Iran, Islamic Republic of
...
Romania
باید مدارس غیر دولتی جمع شود
Iran, Islamic Republic of
چشم . امر دیگه ای ندارین قربان ؟
Iran, Islamic Republic of
همه چی رو تو زندگیت به مسخره میگیری؟!!!
United Arab Emirates
آموزش تقسیم شده به پولدار و بی پول .این کجاش عدالت هست
.یعنی هرکس ارتباطات قوی و پول داشت میتونه به مدارج بالا برسه هرکی هم نداشت که هیچ
سعید
Iran, Islamic Republic of
نود در صد دانش اموزانی که در مدارس سمپاد تحصیل میکنند در صف مهاجرت به کشورهای دیگر هستند
محمدمهدی
Iran, Islamic Republic of
عزیزان حتی اگر فرمایش شما درست باشد، همان ده درصد هم اگر درست استفاده کردند کوهی از مشکلات را حل خواهند کرد.
مشکل مهاجرت از عدم بهره گیری درست است نه دانش اموز
Russian Federation
جالبه در این وانفسا مسئولین وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل جلسات "نصیب برابر آموزشی" و "اردوگاه عدالت تربیتی" برگزار می کنند. ...!!!
Iran, Islamic Republic of
سطح خواب...
آموزش و پرورش سال هاست که از دست رفته و سال هاست که نتیجه آن را در سیاست و اقتصاد و فرهنگ داریم می بینیم.
United States
آموزش و پرورش باید ولایت مدار باشد.
دانا
Iran, Islamic Republic of
آنچیزی که فعلا در آموزش و پرورش و آموزش عالی در حال اتفاق است به کارگیری علوم انسانی غربی برای پرورش کودکان ، نوجوانان و جوانان این کشور است ...!!!!!
سعیده احمدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام، با مواردی که در متن بالا آمده کاملا موافق هستم ضمن اینکه تاکید می کنم با وجود مدارس غیر دولتی واقعا عدالت آموزشی
از بین رفته است
ناشناس
Canada
خدا نگذره باعث وبانی کسی روکه مدارس غیر دولتی روبنا کرد آسیب جدی وشدیدی به نظام آموزش وپرورش واردشد
Russian Federation
سلام خواهشا اولا اینهمه مدرسه را به دومدرسه تبدیل کنید ثانیا درگزینش معلمان بیشتر دقت کنید تا افراد معتقد ومتدین جذب شوند ..ثالثا درهزینه ها واستاندارد سازی مدارس غیر انتفاعی که هرسال دوبرابرافزایش می دهند بیشترکنترل نمایید