کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ادامه سقوط مدارس دولتی و نمونه دولتی

زنگ خطر جدی برای نظام آموزش و پرورش کشور/ نگرانی والدین را بیشتر نکنید!

29 آبان 1402 ساعت 7:11

در مورد مدارس سمپاد باید گفت که اصل وجود مدارس سمپاد، ارزشمند است، منتها نباید با این امید که برخی دانش آموزان را در این مدارس جذب می کنیم، نسبت به مدارس دولتی یا نمونه دولتی، آن اهتمام لازم را نداشته باشیم.


گروه جامعه جهان نیوز: سالانه، درصد بالایی از رتبه های برتر کنکور جزو دانش آموزان مدارس سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) هستند. اخیراً الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پاسخ به این پرسش که اگر رتبه‌های برتر کنکور سمپادی نیستند، حتما از مدارس غیردولتی هستند؟ بیان کرده است:  «درصد خیلی بالایی از این‌ها از مدارس غیردولتی هستند. تعداد خیلی کمی از رتبه‌های برتر کنکور از دانش آموزان مدارس نمونه دولتی هستند ... و باید گفت کمتر از تعداد انگشتان یک دست از دانش آموزان مدارس دولتی در رتبه‌های برتر کنکور داریم».
 
در این زمینه، چند نکته قابل بیان است:
 
یک:
براساس گزارش فرهیختگان، در میان ۴۰ نفر برتر کنکور امسال، تنها سه نفر بودند که در زمره مدارس دولتی‌ قرار گرفته‌اند. همچنین براساس گزارش تسنیم، از میان نفرات برتر کنکور 1401 صرفاً یک دانش‌آموز در مدرسه دولتی عادی تحصیل کرده است! 29 نفر از مدارس استعدادهای درخشان، 9 نفر مدارس غیرانتفاعی و یک نفر مدارس نمونه دولتی بودند!

در کنکور 1400 نیز از 30 نفر رتبه برتر گروه‌های تجربی، ریاضی و انسانی، 20 نفر دانش‌آموزان مدارس سمپاد، 5 دانش‌آموز از مدارس غیردولتی و 3 دانش‌آموز از مدارس نمونه‌دولتی بودند و در میان رتبه‌های برتر کنکور، دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی حضور نداشتند.
 
دو: کم کاری های صورت گرفته در زمینه مدارس دولتی و نمونه دولتی و وجود مدارس غیردولتی با بودجه های نجومی به نوعی آسیب جدی به مقوله برابری آموزشی وارد کرده است. ضروری است که هرچه زودتر این معضل برطرف شود. همه مدارس دولتی و نمونه دولتی کشور باید از کف استانداردهای آموزشی و پرورشی برخوردار باشند؛ به گونه ای که بسیاری از مردم احساس کنند که ثبت نام فرزندانشان در مدارس غیر دولتی، به نوعی هدر دادن پول جیبشان است.
 
سه: در مورد مدارس سمپاد باید گفت که اصل وجود مدارس سمپاد، ارزشمند است، منتها نباید با این امید که برخی دانش آموزان را در این مدارس جذب می کنیم، نسبت به مدارس دولتی یا نمونه دولتی، آن اهتمام لازم را نداشته باشیم. همه مدارس، اعم از سمپاد و غیر سمپاد باید حداقل استانداردها را داشته باشند. به این توجه کنیم که اکثریت دانش آموزان کشور که سرمایه انسانی و ظرفیت های کشورمان هستند، در مدارس سمپاد تحصیل نمی کنند. بنابراین، در کنار توجه به مدارس سمپاد، باید همواره حواسمان به مدارس دیگر هم باشد.
 
چهار: توجه داشته باشیم که برخی از دانش آموزان با وجود اینکه نخبه واقعی هستند، اما به هر دلیلی – مثل تمایلات شخصی یا نوع نگاه والدین – در امتحانات گزینشی مدارس سمپاد شرکت نمی کنند. برخی از دانش آموزان، کوهی از استعداد و توانایی هستند، منتها ممکن است که در امتحان گزینش مدارس سمپاد به هر دلیلی نتوانند قبول شوند. مدارس دولتی و نمونه دولتی ما پر از این دانش آموزان است.

 در هر صورت، در کنار فراهم کردن برخی امکانات و شرایط برای دانش آموزان مدارس سمپاد، حواسمان به این دسته از دانش آموزان هم باید باشد که با وجود نخبه بودن، امکان بهره مندی از امکانات و شرایط مدارس سمپاد را ندارند. در نتیجه، استعداد آنها در معرض نابود شدن قرار می گیرد و هم اینکه ممکن است در کنکور، از بقیه عقب بیفتند.
 
پنج: درباره نحوه گزینش مدارس سمپاد هم باید دقت کرد که گزینش نخبگان باید همه جانبه باشد. توضیح اینکه برخی دانش آموزان در زمینه های خاص استعداد دارند و اگر همان مسیر را ادامه دهند و پرورش یابند، می توانند آینده بسیار درخشانی داشته باشند. بنابراین، مسئولین کشور باید برای شناسایی و رشد این نخبگان هم همواره دغدغه داشته باشند و ساز و کار گزینش و همچنین فعالیت مدارس سمپاد باید گسترده تر از وضعیت فعلی باشد.


کد مطلب: 859326

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/859326/زنگ-خطر-جدی-نظام-آموزش-پرورش-کشور-نگرانی-والدین-بیشتر-نکنید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com