دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۱
۱۴
درباره یک آفت بلندمدت؛

مدارسی که جلوی فرزندآوری را می‌گیرند! +جزئیات

شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب: 855358
خانواده ها حق دارند که نسبت به تربیت فرزندان خود حساس باشند و حق دارند که رویکردها و دغدغه های دینی، محور اصلی تعلیم و تربیت دانش آموزان آنان قرار گیرد. اما راهکار، گسترش مدارس غیر دولتی اسلامی نیست.
مدارسی که جلوی فرزندآوری را می‌گیرند! +جزئیات
گروه جامعه جهان نيوز: این روزها یکی از مشکلاتی که نظام آموزش و پرورش ما را درگیر کرده و علاوه بر آن، هزینه های قابل توجهی به خانواده ها تحمیل می کند، موضوع مدارس غیردولتی است.از طرفی، در میان مدارس غیردولتی، برخی از مدارس هستند که با عنوان مدارس اسلامی - یا به بیان دقیق تر، همان مدارس غیر دولتی که رویکرد و دغدغه های دینی در آن وجود دارد – شناخته می شوند.  

در مورد این مدارس، باید به چند نکته توجه کنیم:
 
یک: برخی از خانواده ها به دلیل عدم اهتمام کافی مسئولین نسبت به رویکردها و مفاهیم دینی در حوزه تعلیم و تربیت، برای اینکه از برخی آسیب های اخلاقی و تربیتی مدارس دولتی در امان بمانند، مجبور شده اند که فرزندان خود را به مدارس غیر دولتی بفرستند. هر چند که دغدغه آنها بجاست، منتها این رویه که شاهد آن هستیم، آسیب های قابل توجهی هم به همراه دارد.
 
دو:
اساساً کشانده شدن والدین و دانش آموزان به سمت مدارس غیر دولتی، ممکن است این ذهنیت را ایجاد کند که دیگر نباید از مدارس دولتی انتظار زیادی داشت و اگر کسی برایش مفاهیم دینی و اخلاقی بسیار مهم است، باید پول بیشتری بدهد!

همین موجب شود که نظام آموزش و پرورش به جای رسیدن به معیارهای آموزش و پرورش تراز جمهوری اسلامی، یا در وضعیت نگران کننده فعلی باقی بماند و یا سقوط کند. این درحالی است که اساساً همه آموزش و پرورش ما باید از صدر تا ذیل، اسلامی باشند و براساس مبانی دینی و ارزش های فرهنگی و اخلاقی کشور مدیریت شود.
 
سه: از نظر تحمیل شدن هزینه های سنگین به خانواده ها، فرقی میان مدارس غیردولتی با رویکرد اسلامی و غیر آن وجود ندارد. بنابراین، معضل بزرگ مدارس غیر دولتی در این مدارس هم وجود دارد. از همین رو، اگر شنیدید که برخی از والدین برای یک دانش آموز در طول دوران تحصیل، صد ها میلیون تومان فقط برای ثبت نام در مدارس هزینه کرده اند، تعجب نکنید!
 
چهار: با این روند غلطی که در مورد مدارس غیر دولتی اسلامی مشاهده می کنیم، برخی از افراد مذهبی هم عملاً به این نتیجه می رسند که تک فرزندی بهتر از داشتن چند فرزند است! زیرا حساب و کتاب می کنند و نتیجه می گیرند که ما توان پرداخت هزینه تحصیل فرزند دیگر را نداریم. در این صورت، این همه تبلیغ و تعریف و تمجید از فرزند آوری هم عملاً خنثی می شود.
 
پنج: مشکل دیگر این است که برخی از همین افراد مذهبی وقتی مشاهده می کنند که تربیت یک فرزند اینقدر برایشان سخت شده است، باز هم حساب و کتاب می کنند و می گویند چرا باید چند فرزند داشته باشم که در تربیت آنها بمانم؟ یک فرزند دارم و سعی می کنم او را خوب تربیت کنم. بماند که این استدلال در جای خود صحیح نیست، اما در هر صورت، چه بخواهیم و چه نخواهیم، برخی افراد به این نتیجه می رسند.
 
خلاصه اینکه، خانواده ها حق دارند که نسبت به تربیت فرزندان خود حساس باشند و حق دارند که رویکردها و دغدغه های دینی، محور اصلی تعلیم و تربیت دانش آموزان آنان قرار گیرد. اما راهکار، گسترش مدارس غیر دولتی اسلامی نیست. این، وظیفه حاکمیت است که نسبت به این موضوعات حساسیت نشان دهد و نگرانی والدین و دانش آموزان را برطرف کند.

 البته در میان مدارس دولتی هم بعضاً مشاهده می شود که قدم های خوبی در این زمینه ها برداشته می شود، منتها مطالبه اصلی این است که هم ساز و کارهای تعلیم و تربیت و هم تمام مدارس کشور، اسلامی به معنای واقعی باشند.
https://jahannews.com/vdcbssbwwrhbsfp.uiur.html
jahannews.com/vdcbssbwwrhbsfp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دلایل عدم فرزند آوری وضعیت اقتصاد
Iran, Islamic Republic of
پس چرا اغلب خانوادههای ثروتمند کمتر از فقرا بچه دارن پس اقتصاد تعیین کننده نیست
!
Iran, Islamic Republic of
خیلی دقیق فرمودید ، من فقط به خاطر مسایل اعتقادی بچه هام را مدرسه مذهبی فرستادم و تا حدودی راضی ام ولی هزینه شهریه کمرم را شکست ، افزایش عجیب شهریه سالیانه و هزینه های که در طول سال تحمیل می کنند و لباس فرم بسیار گرانقیمت مدرسه . در طول سال باید قسط بدم . چه ضرورتی دارد کلاس های فوق برنامه را با هزینه سنگین تحمیل کنند یا مانتوی گلدوزی شده یک و نیم میلیونی بخریم ؟ یا شلوار از برند مارک باشد ؟ لطفا پیام من را کوتاه نکنید .
دقیقاً
Iran, Islamic Republic of
عالی
از نوع نگاه به ماجرا لذت بردم
Iran, Islamic Republic of
دنبال تقویت جایگاه تربیت اسلامی مدارس کشور باشید
Denmark
دولت مدارس دولتی را رها کرده در عمل.
Iran, Islamic Republic of
یه ضرب المثلی هست که میگه : با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمیشه!
حکایت تشویق مردم به فرزندآوری و بی توجهی عجیب مسئولین به تأمین و تجهیز مدارس دولتی و از سوی دیگر توجه خاص همین مسئولین به گسترش روزافزون مدارس انتفاعی با شهریه های نجومی هم حکایت همین ضرب المثله !
Iran, Islamic Republic of
اگه تعداد بجه زیاد شه بعضی هاشون باید برن مقوا پلاستیک از تو جوب جمع کنن!!!!
Iran, Islamic Republic of
وقتی برخی مقامات هر کدوم داشتند مجوز تاسیس مدرسه غیر انتفاعی می گرفتند تا یک ممر ثابت و دائمی برا خودشون یا همسرشون فراهم باشه باید فکر اینجاشو می کردید.
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
در مدارس غیر انتفاعی و همچنین مدارس دولتی تدریس دارم.
مدارس دولتی کاملا رها شده هستند.
مدرسه غیر انتفاعی ۱۲ کلاسه‌ای که میرم برای هر پایه ۲ معاون داره. یکی آموزشی و یکی پرورشی.
یعنی جمعا ۳ معاون آموزشی ۳ معاون پرورشی یک معاون فناوری و یک معاون اجرایی.
در مدرسه دولتی با همین تعداد دانش آموز فقط سه معاون: یکی پرورشی
یکی آموزشی و یکی اجرایی.
هر معاون ۴ ساعت هم تدریس داره.
عملا با فرستادن معاون به کلاس انگیزه کارهای جانبی و خارج از وظیفه را از معاونت‌ها سلب کردند.
این یکی از هزاران بلایی است که سر مدارس اومده.
ضمنا تراکم جمعیت در مدارس دولتی بسیار بالاست و در غیر انتفاعی خیلی کمتره..
Iran, Islamic Republic of
شما اقتصاد رو درست کنید،اون وقت میبینید نرخ فرزند اوری بدون اینکه لازم باشه شما به زمین و آسمون گیر بدین و تحلیل های هزار صفحه ای بنویسید،تغییر میکنه
Iran, Islamic Republic of
یکی دیگ خرج بچع رو میده .مگه شماخرج میدین
Iran, Islamic Republic of
مگه بچه فقط مدرسه هزار خرج دیگه داره، وضع مردم خوب باشه بچه هم میارن،