دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۳
۲۵
از واقعیت تا احساس؛

یک آمار منتشر شده درباره «واقعیت‌های حجاب» در جامعه امروز ایران و چند نکته جالب توجه

سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب: 851203
نکته جالب این است که در حالی که واقعیت بی حجابی، بر اساس این آمار، 6.4 درصد است، جامعه احساس می کند که 30 درصد بانوان، بی حجاب هستند.
یک آمار منتشر شده درباره «واقعیت‌های حجاب» در جامعه امروز ایران و چند نکته جالب توجه
گروه جامعه جهان نيوز: اخیراً آماری درباره «واقعیت های حجاب» در جامعه امروز ایران از سوی انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران منتشر شده که نتایج تجمیعی شش پیمایش و مطالعه کلان ملی است که از ابتدای سال 1401 (شش ماه قبل از حوادث پاییز سال گذشته) تا خرداد 1402 توسط مراکز پژوهشی، دانشگاهی، سیاستگذاری و رسانه ای برگزار شده است. در این گزارش، نکات قابل توجهی به چشم می خورد.

 
برای مثال، 84.2 درصد بانوان، حجاب را به عنوان یک حکم اسلامی قبول دارند. همچنین، سنجش نظر مردم درباره «لزوم داشتن حجاب در محیط های عمومی» حاکی از آنست که 84.3 درصد پاسخگویان (زن و مرد) با الزام اجتماعی حجاب موافق هستند. میزان موافقت «بانوان» با الزام رعایت حجاب، بیشتر و برابر با 86.5 درصد می‌باشد. البته تلقی همه این افراد با نوع و میزان الزام بخشی یکسان نیست و طیفی از الزام قانونی تا الزام فرهنگی و اخلاقی را در بر می‌گیرد.
 
ذهنیت هایی که با واقعیت ها همخوانی ندارد
 اما نکته جالب این است که در حالی که واقعیت بی حجابی، بر اساس این آمار، 6.4 درصد است، جامعه احساس می کند که 30 درصد بانوان، بی حجاب هستند. همچنین در حالی که 84 درصد بانوان به حجاب به عنوان یک حکم دینی اعتقاد دارند، تلقی 67 درصد مردم این است که اکثر مردم به حجاب اعتقاد ندارند!
 
 این نشان می دهد که در برداشت بخش قابل توجهی از مردم از «واقعیت» با خود «واقعیت» فاصله وجود دارد. به عبارت دیگر، «ذهنیت» مردم در این زمینه، متفاوت با «عینیت» است.

اینکه چرا مردم چنین برداشت نادرستی داشته اند، علل مختلفی دارد. جنگ شناختی و فضاسازی رسانه ای را می توان جزو این علل دانست؛ اما یکی از علل مهم آن، تظاهر به انجام برخی از ناهنجاری ها در کف جامعه است.

 آمار فوق را کنار بگذاریم و فرض کنیم که از هر 100 نفر یا 1000 نفر، فقط 1 نفر کشف حجاب کند. در اینجا هر چند درصد خیلی کم است، اما اثرات اخلاقی و روانی آن بر جامعه و مردم را نمی توان نادیده گرفت. از جمله اثرات این است که مردم گمان می کنند که هویت جامعه تغییر پیدا کرده است.

توضیح اینکه، وقتی مردم به صورت پشت سر هم، آن درصد خیلی کم را در سطح جامعه مشاهده کنند، موجب می شود که در ذهن آنها این گزاره به صورت ناخودآگاه شکل گیرد که عملاً جامعه ما دچار یک تغییر نگرش و تغییر هویت گسترده شده است. در حقیقت، این کار شبیه تبلیغات و پیام های بازرگانی است که در ناخودآگاه مردم تأثیر می گذارد.
 
از طرفی، در فقه، گفته می شود که تظاهر به فعلی که حرام شرعی است، خودش حرام است. یعنی مثلاً اگر کسی شراب می خورد و یا حجاب شرعی را رعایت نمی کند، زیر پا گذاشتن حکم شرعی، به تنهایی یک گناه است؛ علاوه بر آن، تظاهر و نمایش این گناه در سطح جامعه و در ملأعام هم خودش گناهی مستقل است. وقتی چند نفر به صورت پشت سر هم، گناهی را به صورت علنی به نمایش در می آورند، هم ترویج و تعلیم گناه صورت می گیرد، هم دهن کجی به شرع، عادی سازی می شود و هم اینکه ذهنیت مردم و روح و روان آنها متأثر از آن فعل می شود.
 
در آمار مورد اشاره مشاهده می کنیم که آن اقلیت هنجارشکن، در حقیقت، علاوه بر ترویج و تعلیم، با رفتار غلط خود به نوعی یک عملیات روانی نیز انجام داده اند و آن، این است که در ذهن بخشی از مردم اینگونه القا کرده اند که اکثریت جامعه، مخالف حجاب است! حال اینکه حقیقت چیز دیگری است. همین القا کردن یک گزاره غلط، در نوع رفتار و نگاه سایر مردم و مسئولین قطعاً می تواند تأثیرگذار باشد. اتفاقاً دشمن و غربگرایان داخلی نیز در زمینه حجاب تلاش می کنند تا آن درصد بسیار کم را تأثیر گذار و به عنوان ملت ایران جا بزنند. یعنی به جای تکیه بر واقعیت ها در حال بزرگنمایی ناواقعیت ها هستند.
 
نقش رهبر انقلاب در خنثی کردن یک فتنه شناختی
 در همین راستا، پس از فتنه سال گذشته، با برداشت های غلطی که از کف میدان صورت گرفت، برخی از خواص و مسئولین دچار خطای محاسباتی شدند و کم کم در حال کوتاه آمدن از حجاب بودند. این نگاه موجب شد که نسبت به عدم رعایت حجاب شرعی در جامعه، مماشات و تسامح صورت گیرد.

در این میان، رهبر انقلاب بدون توجه به فضاسازی های صورت گرفته، چند بار به طور مستقیم وارد شدند و هم به دشمن فهماندند که قرار نیست جمهوری اسلامی در زمینه حجاب کوتاه بیاید و هم اینکه جلوی اختلال محاسباتی برخی از خواص و مسئولین که متأثر از فضای به وجود آمده بود، ایستادند.
https://jahannews.com/vdcgzq97wak9nx4.rpra.html
jahannews.com/vdcgzq97wak9nx4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
مرصاد
Denmark
هرچه دیرتر با این فساد اخلاقی ، برخورد اساسی شود ، همچون سلولهای سرطانی ، گسترش می یابد و سلامت جامعه را ، دچار بحران می کند !!
Iran, Islamic Republic of
بیرون آمدن با زیرجامه(شلوار راحتی منزل) و شلوارک و لباس ورزشی هم باید برای آقایان(بالا تر از 10 سال) ممنوع شود.
United States
در اسلام شلوارک پوشیدن آقایان خلاف شرع نیست؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
با سواد ریاضی دان وقتی از هر 10 تا خانم 8 نفر هیچ پوششی روی سر ندارند میشه 9 درصد؟!
Iran, Islamic Republic of
...
Finland
حتما این ریاضی دان توئی؟ا
Iran, Islamic Republic of
سیبهای گندیده بوی بیشتر و زننده تری دارند.
وطن پرست
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم شما فرانسه زندگی میکنی نه ایران وگرنه اکثریت مردم ایران حجاب رو به شدت قبول دارن و از بی بند باری متنفرند
Iran, Islamic Republic of
این آمار از کجا اومده اند ؟
Iran, Islamic Republic of
باسلام به خدا خیلی ناراحتیم بی‌حجابی بزگترین دشنه برای کشتن ایمان وشرف انسان است
United States
بزرگترین دشمن جامعه ربا و نزول هست که تو کشور هست حتی همین بانک های دولتی
Iran, Islamic Republic of
خب دوست عزیز مگه کسی گفته اینها جزء مشکلات نیست؟ چرا وقتی از کشف حجاب بعنوان یک مشکل صحبت میشه بعضیا فکر می کنند معنیش اینه که هیچ مشکلی توی جامعه وجود ندارد؟!
Iran, Islamic Republic of
با سلام
متاسفانه در بحث حجاب با تعلل فراوان وغیر قابل قبولی برخورد صورت می گیرد.
Iran, Islamic Republic of
وقتی نزول خواری آن هم با سود بیست و چند درصد در بانکهای یک کشور برقرار است چه میشه گفت
Iran, Islamic Republic of
وقتی تورم ۶۰ درصده انتظار داری سود بانکی ۲۵ در صد هم نباشه؟
Iran, Islamic Republic of
من شخصا به حجاب عقیده دارم و رعایت آن را ضروری می دانم
علی
Iran, Islamic Republic of
گشتِ ارشادبایدباشدوبایدامنیت اخلاقی واجتماعی جامعه رابرقرارکند.
Iran, Islamic Republic of
اشتباه مثبت دادام
Iran, Islamic Republic of
متٱسفانه یکی از مشکلات جامعه‌ی ما انفعال و وازدگی بعضی مسئولین در برابر هیاهو و تبلیغات و اسم و رسم.دارهاست. به همین دلیل جماعتی به نام سلبریتی و گزوهی به نام اصلاح‌طلب هر کاری که دلشان خواست می‌کنند و هر حرفی می‌زنند و چون برخوردی نمی‌بینند، روز به روز گستاخ‌تر می‌شوند.
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
نتایج آمار گیری شما متناسب با واقعیت در جامعه نیست
Iran, Islamic Republic of
دشمن از این راه میخاد فتنه های بعدی روشروع کنه
بیدارباشیم
Iran, Islamic Republic of
سلام ،،ازبی حجابی خانمها توی جامعه خیلی اذیت میشم خیلی نگران کشورمم .
امیر
Iran, Islamic Republic of
شما رسانه وشمامردم طوری بیندیشیدوطوری عمل کنید که لحظه ای دیگر مرحوم میشوید!!!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of

سری با کف جامعه بزنید بد نیست...