سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۱
۶۶
سخنی با بررسی کنندگان لایحه در کمیسیون ویژه؛

حجاب شرعی نه حجاب عرفی!/ ضرورت اصلاح یک رویکرد خطرناک در لایحه عفاف و حجاب

سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 847264
عرفی سازی دین، یکی از خواسته های همیشگی جریان غربگرا در کشور بوده است. قطعاً گرایش به سمت برداشت های عرفی از مقولات دینی، هر اندازه که باشد مورد استقبال آنها قرار خواهد گرفت.
حجاب شرعی نه حجاب عرفی!/ ضرورت اصلاح یک رویکرد خطرناک در لایحه عفاف و حجاب
گروه جامعه جهان نيوز: در آخرین نسخه از لایحه عفاف و حجاب که به صورت عمومی منتشر شده است، با توجه به تعریف و توضیحی که در مورد دو واژه «کشف حجاب» و «بدپوششی» ارائه شده است و همچنین با برخی قیودی که در مواد دیگر لایحه مشاهده می شود، به این نتیجه می رسیم که اساساً در لایحه عفاف و حجاب، به جای نگاه شرعی، یک نوع برداشت عرفی از این قضیه صورت گرفته است. حال اینکه اشکالات اساسی به این نوع نگاه وارد است.

در این زمینه چند نکته قابل بیان است:
 
یک: عرفی سازی دین، یکی از خواسته های همیشگی جریان غربگرا در کشور بوده است. قطعاً گرایش به سمت برداشت های عرفی از مقولات دینی، هر اندازه که باشد مورد استقبال آنها قرار خواهد گرفت.

دو: اساساً حکومتی که به نام اسلام بر سر کار آمده است، به هیچ وجه نمی تواند هیچ گناه علنی – کوچک یا بزرگ - را به رسمیت بشمارد. در همین راستا رهبر انقلاب فرموده اند: «آن کاری که در ملأ انجام می گیرد، در خیابان انجام می گیرد، یک کار عمومی است، یک کار اجتماعی است، یک تعلیم عمومی است. این [خطا]، برای حکومتی که به نام اسلام بر سرِ کار آمده است تکلیف ایجاد می کند. حرام کوچک و بزرگ ندارد. آنچه حرام شرعی است نبایستی به‌صورت آشکار در کشور انجام بگیرد. حالا یک نفر یک غلطی برای خودش می کند، [به] کنار، آن بین خودش و خدا است؛ امّا آنچه در مقابل چشم مردم است، در محیط جامعه است، حکومت اسلامی - مثل حکومت امیرالمؤمنین، مثل حکومت پیغمبر- وظیفه دارد در مقابل آن بایستد».

سه: از سوی دیگر، عدول از حجاب شرعی در لایحه عفاف و حجاب و تعریف عرفی از آن، موجب شده است که برخی موارد از پوشش ها که مغایرشرع است، جرم انگاری نشود و این یعنی در مملکت اسلامی، برخی پوشش ها از سوی حاکمیت، مجاز و به رسمیت شمرده شده است؛ در حالی که همان پوشش ها از منظر شرع، مجاز نیست!

این مانند این است که در مورد شرب خمر قانون بنویسیم و آنگاه بگوییم که اگر خمر با درجه خلوص بالا و متوسط باشد،  شرب آن، حد دارد و جرم محسوب می شود؛ اما اگر خمر با درجه خلوص پایین باشد، از نظر حکومت اسلامی مانعی ندارد و هرکس می تواند آزادانه در خیابان، شرب خمر کند! حال اینکه شرب خمر(خمر آن با هر درجه خلوصی باشد) مطلقاً حرام است و حد شرعی دارد. در موضوع حجاب نیز همینگونه است. عدم رعایت حجاب شرعی، چه زیاد و چه کم، در هر صورت حرمت شرعی دارد و حکومت اسلامی هم نمی تواند بگوید که اگر کم باشد، مانعی ندارد.
 
چهار:
کوتاه آمدن از حجاب شرعی و حرکت به سمت عرفی سازی، چه بخواهیم و چه نخواهیم در نزد دشمن و فتنه گران داخلی، در جای خود به نوعی می تواند یک دستاورد از فتنه اخیر محسوب شود. زیرا تا پیش از فتنه اخیر، مطابق تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی، مبنای مجازات، عدم رعایت «حجاب شرعی» بود. البته الان هم مبنا همین است، مگر اینکه اتفاق جدیدی رخ دهد.

پنج: ما باید روز به روز به سمت اجرای اسلام کامل حرکت کنیم، نه اینکه بعد از گذشت این همه سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و پس از سال ها مبنا قرار دادن حجاب شرعی در قانون، امروز به سمت حجاب عرفی حرکت کنیم. بنیانگذار جمهوری اسلامی می فرمایند: «ما‏‎ ‎‏می خواهیم قرآن حکومت کند بر ما. ما می خواهیم قوانین اسلام بر ما حکومت کند. ما‏‎ ‎‏هیچ حکومتی را جز حکومت الله نمی توانیم بپذیریم و هیچ دستگاهی را که برخلاف‏‎ ‎‏قوانین اسلام باشد نمی توانیم بپذیریم. و هیچ رأیی را که برخلاف رأی اسلام باشد و رأی‏‎ ‎‏شخصی باشد. رأی گروهی باشد، رأی حزبی باشد، ما نمی توانیم بپذیریم. ما آن را‏‎ ‎‏می توانیم بپذیریم که قانونِ اسلام حکمفرمایی کند. ما تابع اسلام هستیم. ما تابع قانون‏‎ ‎‏اسلام هستیم و جوانهای ما خونشان را برای اسلام داده اند. جوانهای ما آنقدر جدیت‏‎ ‎‏کردند، می گفتند ما اسلام را می خواهیم، ما احکام اسلام را می خواهیم». (صحیفه امام ره، ج۸، ص۲۸۳)
 
شش: رهبر انقلاب می فرمایند: «در همه‌ی کارهایی که ما داریم، در همه‌ی تلاش هایی که می کنیم، چه تصمیم‌هایی که در مسائل اقتصادی می گیریم، چه در مسائل فرهنگی ما باید این اصل را از یاد نبریم که وظیفه‌ی ما تحقق بخشیدن به اسلام بکامله است؛ باید دنبال اسلام کامل باشیم. این‌جور نباشد که از آرمان اسلام بکاهیم به‌خاطر اینکه مثلاً در فلان قضیه موفق بشویم؛ نه، موفقیت ما، پیشرفت ما وابسته به این است که ان‌شاءالله بتوانیم [اسلام کامل را محقق کنیم]. اگر این‌جور شد، خدای متعال هم کمک خواهد کرد، و نصرت الهی قطعاً و یقیناً و بدون هیچ تردیدی متوقف به این است که ما دین خدا را نصرت کنیم. "اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم"»
 
هفت: ممکن است کسی همه این سخنان را قبول داشته باشد، اما بگوید که ما باید واقعیت را ببینیم و براساس واقیعت بیرونی قانون بنویسم. واقعیت این است که اگر بخواهیم حجاب شرعی را مدنظر قرار دهیم، عملاً اجرای آن امکان پذیر نیست و بخش زیادی از زنان و دختران ایرانی باید مجازات شوند.

پاسخ این است که اولاً واقع بینی غیر از واقع گرایی است. ما باید واقع بین باشیم نه واقع گرا. اگر واقع گرا باشیم به نوعی باید در زمینه های مختلف تحت تأثیر برخی شرایط قرار بگیریم و از اهداف و آرمان های خود دست بکشیم. حال اینکه انسان باید این قدرت را داشته باشد که واقع را بببیند و آنگاه با اطلاع از واقع، برنامه رسیدن به آرمان و هدف را بچیند؛ نه آنکه به صورت منفعلانه خود را تسلیم واقع کند.

اساساً جمهوری اسلامی برای پیاده کردن اسلام و اصلاح رویه های غلط آمده است وگرنه تأیید کردن و ادامه دادن رویه های غلط که هنر خاصی نمی خواهد!
 
ثانیاً، بیرون بودن حتی دو تار مو گناه محسوب می شود، اما گاهی اوقات این کار از روی سهو و اتفاق صورت می گیرد. حتی در مورد برخی بانوان محجبه نیز ممکن است این اتفاق رخ دهد. بنابراین اینگونه نخواهد بود که اگر گفتیم عدم رعایت حجاب شرعی جرم است، از فردا هر کس که یک تار مویش بیرون باشد، دستگیر می شود. در هر صورت با همه موارد به یک صورت رفتار نخواهد شد.

ثالثاً، قطعاً پلیس و به طور کلی حاکمیت در مقام عمل به صورت تدریجی عمل می کند و از موارد مهمتر شروع می کند. مثلاً این روزها آنچه که برای ما مهم است، پایان دادن به غائله کشف حجاب است و اولویت فعلاً این است.

در نتیجه باید از نظر قانونی هیچ گناه کوچک و بزرگی به رسمیت شمرده نشود. اما در مقام عمل با توجه به شرایط و اقتضائاتی که وجود دارد، عمل خواهد شد.
https://jahannews.com/vdciqyav5t1a5r2.cbct.html
jahannews.com/vdciqyav5t1a5r2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اصل حجاب شرعی باید در لایحه گنجانده شود..
Iran, Islamic Republic of
مردم برای حفظ همین حجاب جلوی اغتشاشگران ایستادند و در راهپیمایی 22 بهمن از نظام دفاع کردند با آن حجم شرکت و عظمت .
Germany
از یک سو افرادی را با هزینه نجومی در رسانه ملی چهره سازی می نماییم که خیلی با آرمان های انقلاب و اسلام همخوانی ندارند و از سوی دیگر با نتیجه چندین ساله کار فرهنگی این جماعت، در محیط اجتماعی با قانون و دادگاه و مجازات مقابله می نماییم. حکمت این سیاست در چیست؟
Iran, Islamic Republic of
احسنت درسته .
Iran, Islamic Republic of
حجاب دل بخواهی و عشقی
Iran, Islamic Republic of
فردا روزی اگر مزاحمین نوامیس مردم زیاد شدند پاسخگو کیست
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
شيوع بي حجابي و اغتشاشات پس از فوت مهسا اميني آخرين اپيزود نمايشي بود كه با گراني هاي ارز و سكه و مرغ و گوشت خودرو مسكن و اجاره مسكن و ها و تعطيلي كارخانه ها بيكاري جوانان و تعرض به اماكن مقدس فشار حدااكثري به مردم شروع .
Germany
رشید پور، گلزار، رامبد جوان، مهران مدیری و ...
Iran, Islamic Republic of
نمی خواد غیرتی شوی ،خود مردم در برابر مزاحمین به نوامیس غیرت دارتد .
Iran, Islamic Republic of
حجاب وصیت شهداست..
محمد
امروز رفتم تایر موتور بخرم گفت از دیروز 20 درصد گران شده
Germany
افزایش گرانی روزانه و ساعتی ست.
Iran, Islamic Republic of
فقط گشت ارشاد خوب است
Netherlands
پس چرا به کشف حجاب گسترده منتج شد اکر خوب بود؟
Iran, Islamic Republic of
اولا که کشف حجاب کنندگان گسترده نیستن بلکه اقلیت ناچیزن.ثانیا این فتنه دشمن بود که باعث اغتشاش و فتنه شد نه گشت ارشاد
Iran, Islamic Republic of
پس تو جامعه و بین‌مردم زندگی نمی کنی
Iran, Islamic Republic of
بخاطر ناچیز اینجور عصبی شدین
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
گشت ارشاد کجا اجرا میشد؟؟؟.
Iran, Islamic Republic of
باید منتظر شهیدان غیرت باشیم
Iran, Islamic Republic of
کلا بی خیال قانون بشوید همین طوری ریش سفیدی همه مشکلات حل می شوند.
Iran, Islamic Republic of
یک مشت سر و ته لخت تو خیابون راه می روند و فحش می دهند و کتک می زنند.
Iran, Islamic Republic of
کاش یک لایحه و طرح هم در مورد گرانی و تورم بررسی شود
Romania
حجاب شرعی یعنی حتی یک تار مو هم مشخص نباشد چطور میشه این قانون را اجرا کرد ؟ .
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
هرآن‌چه در شرع مقدس آمده، ریشه ملکوتی و فلسفه وجودی در عالم هستی دارد و تنزل از آن، تن دادن به قطع یا ضعف ارتباط جامعه با عوالم هستی است که خسارت‌های مادی و معنوی بر آحاد جامعه دارد
Iran, Islamic Republic of
افزودن برآنچه که در دین امده چه حکمی دارد؟ حجاب جزو واجبات دین است.
کشف حجاب پروژه ۲۰۳۰
Iran, Islamic Republic of
حجاب عرفی همان مجوز کشف حجاب خانمهایی است که با یک کلاه لبه دار و تی شرت آستین کوتاه الان در خیابانها جولان می‌دهند.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
. ملت سر لخت و نیم تنه تو خیابونند .
ع ش
Iran, Islamic Republic of
هردم ازین باب بری می رسد .حجاب عرف دیگر چه صیغه من درآوردی است .
Netherlands
نزدیک انتخاباته نگران نباشید .
Iran, Islamic Republic of
بحث خوبیه ان شالله مسولین متوجه عملکرد خود باشند
Iran, Islamic Republic of
هر بار که میری چیزی بخری قیمتش رفته بالا. چرا اینجوری شده مملکت؟ مسئولین نمی خواهند فکری لایحه ای نگرانی ای در این زمینه داشته باشند؟
Iran, Islamic Republic of
اونها که منفی دادند یعنی قیمت ها برای اونها امد پایین و نگرانی ندارند یا....؟؟
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا نگرانی دارن
Iran, Islamic Republic of
امروز اگر از حجاب عقیب نشینی کنیم فردا به مسئله شرب خمر و ایجاد کافه برای رقاصی و مراکز فساد وفحشا و تاسیس قمارخانه و... مبتلا میشویم .
Netherlands
....!!!!
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مبتلا شده ایم برادر خبر نداری!!!!
Iran, Islamic Republic of
احکام مترقی دین برای مبارزه با عرف جاهلی است . ما باید در صدد باشیم که جامعه را دینی کنیم .
Iran, Islamic Republic of
خود چادر یک پوشش عرفی است نه شرعی . چه کسی گفته دین برای مقابله با عرف جامعه آمده؟
Iran, Islamic Republic of
بر مبنای کدام عرف ؟.
Germany
عرف اخلاقی و اجتماعی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اگر حجاب شرعی است پس ملاک قران کریم و اهل بیت(ع) هستند. چرا در بحث ترویج حجاب به شیوه ائمه اطهار(ع) رفتار نمی کنید؟ .
Iran, Islamic Republic of
شیوه ائمه اطهار اجرای حدود و احکام الهی بدون کوچکترین اغماضی است و سیدالشهداء امام حسین(علیه‌السلام) شهید همین برپایی دین جدّش و اصلاح امتش شد
Iran, Islamic Republic of
اونایی که به شما گفتن ائمه علیهم السلام کاری به کار حجاب نداشتند، اسلامشون، اسلام رحمانی یا همان اسلام آمریکایی است، شما جدی نگیر!
Iran, Islamic Republic of
شما براساس آیات و روایات صحیح بفرمایید پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار چه برخوردی با بی حجاب داشته اند؟ لطفا مستدل پاسخ دهید.
Germany
شیوه قرآن و ائمه بر اساس تببین و روشنگری ست .
دانا
Iran, Islamic Republic of
سوالاتی که باید از نویسندگان و بررسی کنندگان این لایحه پرسید؟ از این بعد آمرین به معروف باید بر مبنای عرف که قرار است قانون شود عمل کنند یا شرع؟ .
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
هيچ گناهي به رسميت شمرده نشود !!
يا
هيچ گناهي به رسميت شناخته نشود ؟
مسئولان دنیا پرست
Iran, Islamic Republic of
حجاب عرفی خروج دنیا طلبی، مال اندوزی و غرب پرستی بعضی از مسئولین است که در امر مبارزه با کشف حجاب کوتاهی می کنند.
United States
فقط راه حل دوربین است…. دوربین رادان و لودر زاکانی….!!!!!
.
Iran, Islamic Republic of
...
سروش
Iran, Islamic Republic of
اکثرا در فساد مالی و قدرت طلبی گرفتار هستن .
Germany
با سلیبریتی هایی که مثل دشمن ایران فکر می‌کنند چه باید کرد.
Iran, Islamic Republic of
قطعا عقب نشینی در مقوله عفاف و حجاب،برهنگی و هرزگی را بدنبال خواهد داشت

چیزی که در فرهنگ وقاموس دیرینه ایران وجود نداشته
قشقایی
Iran, Islamic Republic of
نوع پوشش امروز جامعه، نتیجه عملکرد تکنولوژی است!!!!!
اله
Iran, Islamic Republic of
داستان حجاب به سرنوشت ماهواره دچار می شود. این پیام بماند به یادگار. !!1!!
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه دشمن سنگر به سنگر در حال پیشروی است . دیروز ویدوئو و ماهواره امروز حجاب و فردا ....؟
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
انسان همانند سایر جانوران! دارای اعضای زشت و زیبا است. همه آنها بطور طبیعی و غریزی سعی دارند که اعضای زشت خود را مخفی کنند : وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ سَوْآتُهُمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ لذا نیازی به گفتن هم ندارد. ولی همه آنها سعی دارند که به زیبایی ها و زینت های خود ببالند و بدان فخر بفروشند. اما عرضه کردن این موارد اخیر در جامعه، واجد مفاسدی و آسیب های اجتماعی است که لزوما باید از آن پرهیز گردد، از جمله تحریک احساسات، حسادت، چشم هم چشمی، خلط ارزش های واقعی و . . . لذا باید جلوی آن گرفته شود و متخلف به عنوان مفسد برخورد شود.
کشف حجاب به کم و بیش بد است، کار بد مصلحت آنست که مطلق نکنیم.
Iran, Islamic Republic of
احسنت، موافقم.
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب نوشته شده این یادداشت...این روز ها شاهد برخی یک روسری بچه گانه مثل هد بند به بالای سر می زنند گردن از پشت و..مو بیرون است و متاسفانه خیلی بدتر است این و اون را حجاب تلقی می کنند.
Iran, Islamic Republic of
تقابل کردن عرف ایرانی با اسلام ناب محمدی خواسته دشمن ،چرا دو قطبی ایرانی یا اسلامی میخوان درست کنند
Iran, Islamic Republic of
از پارسال که بی حجابی در ایران زیاد شد بسیاری از هموطنان افغانستانی ما که در ایران کار میکردند به افغانستان باز گشتند چون تحمل دیدن این,وضعیت را در ایران ندارند
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
معیار ما در ارزیابی حکومتها، عدالت بر مبنای قوانین است