کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در حاشیه رونمایی از سیمرغ؛

دلیل مهمی که خبر از آینده روشن صنایع هوایی ایران می‌دهد

16 خرداد 1402 ساعت 21:13

دو دهه قبل، اولین دستاوردهای پهپادی و موشکی ایران، گرچه با بی اعتنایی دوستان و دشمنان مواجه شد اما امروز توانمندی دانشی و فناوری ایران در این دو حوزه، دشمن را هراسان و دوستان را امیدوار کرده است.


گروه سیاسی جهان نیوز، محمد جواد طوسی: هواپیمای تمام ایرانی سیمرغ با موفقیت پرواز کرد. این تیتر بسیاری از خبرگزاری‌های ایران در روز سه شنبه، نهم خرداد ماه بود. سیمرغ هواپیمایی صد درصد ایرانی است که به دستان قدرتمند دانشمندان ایران طراحی و ساخته شده است. اما پیشرفت جهشی ایران در حوزه‌ صنعت هوانوردی، مدتها قبل تر با رونمایی از جنگنده تمام ایرانی کوثر شروع شد. جنگنده‌ای ارتقاء یافته که چندین برابر از اف5 آمریکایی پیشرفته‌تر است. جت یاسین نیز سال گذشته به عنوان اولین جت آموزشی تماما ایرانی، رونمایی شد.

ایران در پنج سال اخیر با تولید سه مدل هواپیما و جنگنده، عملا مسیر پیشرفت صنعت هوانوردی را آغاز کرد. مسیری که گرچه هنوز در ابتدای آن است اما به سرعت آن را طی کرده و به مرزهای تکنولوژی هوایی خواهد رسید.

زمانی که جمهوری اسلامی مسیر پیشرفت صنایع موشکی و فضایی را آغاز کرد، در ابتدا توانست در خلال دفاع مقدس موشکی مشابه اسکادبی بسازد که برد آن به سیصد کیلومتر هم نمی‌رسید. آن زمان کسی فکر نمیکرد ایران روزی به نقطه‌ای برسد که انواع موشک‌های تهاجمی و پدافندی را در نمونه‌ها و مدل‌های مختلف، با دقت‌های بسیار بالا تا رونمایی از «فتاح» بسازد. آن روزها دشمنان ما را مسخره میکردند و به ذهنشان حتی خطور هم نمیکرد که روزی از هراس سجیل، عماد، قیام، قائم، سومار، هویزه، قدر، خرمشهر، فاتح، دزفول، خیبر و خیبر شکن، دست به تحریم و توطئه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بزند. تصور اینکه ایران، با چنین سرعتی، در کمتر از دو دهه بر قله‌های علم و فناوری بایستد و مرزهای علم را در صنعت موشکی جا به جا کند، شاید تنها برای یک نفر امکان پذیر بود، کسی که چند سال بعد فرمان استراتژی موشکی ایران را صادر کرد.

در صنعت پهپادی نیز ایران زمانی که پا به عرصه گذاشت، طولی نکشید که مسیر پیشرفت را به سرعت طی کرد. سرعت پیشرفت ایران، از پهپادهای کوتاه بردی که برای شناسایی مواضع دشمن بعثی استفاده میشد، تا کروزها و پهپادهای بردبلند ریز و درشت این روزها، چنان حیرت انگیز بود که دشمن را به اذعان خود وادار کرد تا کلاه از سر بردارند. مسیر پهپادی ایران در دفاع مقدس شروع شد و در دهه هشتاد با ابابیل و مهاجر اوج گرفت و حالا در قرن پانزدهم هجری شمسی، پهپادهایی که به دست دانشمندان ایرانی ساخته شدند، در رده‌ی پیشرفته ترین پهپادهای روز دنیا قرار دارند. پهپادهای سری شاهد، آرش، کمان، غزه، فطرس، کرار، معراج و... امروز نه تنها خواب از چشم دشمنان ایران ربوده، که دوستان را نیز به داشتن تعداد کثیری از انواع پرنده‌های ایرانی ترغیب کرده است.

دو دهه قبل، اولین دستاوردهای پهپادی و موشکی ایران، گرچه با بی اعتنایی دوستان و دشمنان مواجه شد اما امروز توانمندی دانشی و فناوری ایران در این دو حوزه، دشمن را هراسان و دوستان را امیدوار کرده است. ایران نشان داد در هر عرصه‌ای که ورود میکند، به سرعت خود را به نقطه اوج رسانده و راه پیشرفت را در کمترین زمان ممکن، تا انتها طی میکند. زیرا اولا مبنای اعتقادی دانشمندان ایرانی تاسی و توسل به خدا و اهل بیت است که همین موضوع، نقص دانشی و فنی فرد را با قدرت ایمان، به منبع لایزال الهی متصل میکند. ثانیا عزم و اراده، و تلاش مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر مهندسان ایرانی، عامل حرکت در مسیر پیشرفت است که خداوند فرمود: «وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا»، ثالثا امید و باور بی‌نهایت دانشمندان ما در رسیدن به هدفی که دیگران نیز به آن رسیده‌اند، اجازه‌ لحظه‌ای باز ایستادن را نمیدهد. در این مسیر تجربه‌ی گذشتگان نیز جلوی چشم مهندسان ایرانی قرار دارد که همین موضوع درصد خطا را در عملکرد آن‌ها کاهش میدهد.

این مسیری است که در حوزه‌ صنایع هوایی نیز باید طی شود. امروز سیمرغ، کوثر و یاسین، حتما از رقبای خود عقب هستند اما با تلاش و مجاهدت دانشمندان ایرانی، میتوان دهه‌ آینده را، دهه‌ شکوفایی ایران در صنعت هوایی پیش‌بینی کرد. امروز گرچه دستاوردهای هوایی ایران با بی اعتنایی  ظاهری دشمن روبرو میشود، اما در آینده‌ای بسیار نزدیک، جمهوری اسلامی ایران بر بام صنعت هوانوردی خواهد ایستاد. چیزی که  خارج تصور هرکسی است، جز یک نفر.


کد مطلب: 839778

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/839778/دلیل-مهمی-خبر-آینده-روشن-صنایع-هوایی-ایران-می-دهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com