پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۵
۶
خبر مغفول در افکار عمومی؛

پشت پرده حملات سایبری پشت سرهم به یک موضع مهم ایران/ یک مفهوم صریح +جزئیات

دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 825274
وقتی دشمنان ما زمان و هزینه برای این نوع اقدامات می گذارند، یقین بدانید که اتفاقاتی رخ داده و قرار است اتفاقات بزرگ دیگری رخ دهد!
پشت پرده حملات سایبری پشت سرهم به یک موضع مهم ایران/ یک مفهوم صریح +جزئیات
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: به تازگی امیر لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت، در شبکه اجتماعی ایرانی «ویراستی» بیان کرد که بانک مرکزی و سکوهای بله و روبیکا مورد هدف حملات منع خدمت توزیع‌شده (DDoS) قرار گرفتند و با آن مقابله شد.

لاجوردی نوشته است: «شب گذشته بانک مرکزی و سکوهای بله و روبیکا مورد هدف حملات منع خدمت توزیع شده (DDoS) قرار گرفتند و با آن مقابله شد. این روزهای بیشترین حجم حملات خارجی به سوی بانک هاو موسسات مالی، شرکت های ارائه دهنده اینترنت و زیرساخت های ارتباطی است که دفع شدند. خداقوت به مدافعین مرزهای ایران در فضای مجازی»


 البته این اولین بار نیست که معاون وزیر، از این نوع حملات خبر داده است. 12 روز پیش از بیان حمله جدید نیز او به حمله مشابه اشاره کرده بود: «دقایقی پیش و در ساعت اوج استفاده مردم از پیامرسان های داخلی، حملات شدید منع خدمت توزیع شده (DDoS) از خارج از کشور جهت جلوگیری از سرویس دهی پیام رسان ها آغاز شد و با سرویس DDoS mitigation که ساخته جوانان ایرانی است جلوی حمله گرفته شد. چتر مقابله با این حملات شامل تمام سرویس های داخلی خواهد شد.»

 
در این زمینه، چند نکته قابل بیان است:
 
یک: از حذف شدن روبیکا توسط Google Play گرفته تا حملات پشت سرهم به سکوهای ایرانی – که در همین چند ماه اخیر و با مسدود شدن برخی جنگ افزارهای مجازی آمریکایی  وارد مرحله جدیدی شده است – همه نشان از این دارد که سکوهای داخلی، تبدیل به استخوانی در گلوی دشمن شده اند. زیرا مورد استقبال خیره کننده مردم قرار گرفته اند و این قابلیت را دارند که کارهای مردم را سر و سامان دهند.

ممکن است برخی در داخل، اهمیت ملی شدن پیامرسان و شبکه اجتماعی را درک نکنند، اما دشمنان ما از ضررهایی حاصل از آن برای خود، کاملاً آگاه هستند.
 
دو: حمله همزمان به بانک مرکزی، پیامرسان و شبکه اجتماعی داخلی نشان از این دارد که این دو از نظر اهمیت در یک تراز قرار دارند؛ اگر نگوییم که اهمیت پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی در دنیای امروز با توجه به نقشی که در اقتصاد، امنیت، فرهنگ، سیاست و ... دارند، از جهاتی بیشتر از بانک مرکزی است.

در هر صورت، یکی موضوع اقتصاد، تجارت و بازار را سر و سامان می دهد و دیگری در راستای ارتباطات و اطلاعات قدم بر می دارد. از همین رو، همانگونه که شایسته نیست بانک مرکزی یک کشور در اختیار دشمن آن کشور قرار گیرد، معقولانه نیست که حتی ذره ای از حوزه ارتباطات و اطلاعات یک کشور، در اختیار و زیر سلطه دشمنش باشد!
 
سه: جالب است که در همین روزها هم واتس اپ در حال دست و پا زدن است تا سفره پر چرب و نرمی که سال ها در ایران برایش پهن شده بود را از دست ندهد!

اخیراً برخی رسانه ها به نقل از مدیر واتس اپ، خبر امکان اتصال به واتس‌اپ از طریق پروکسی را منتشر کردند. هر چند که در این جنگ فناوری امکان از کار انداختن همان پروکسی ها هم وجود دارد اما خبر این ویژگی واتس اپ، در همین روزها منتشر شده است.

 
چهار: مدت هاست که عده ای نمی خواهند قبول کنند که پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی ایرانی نیز این قابلیت را دارند که در سطح سکوهای جهانی باشند. البته آنها هم مانند همه سکوهای خارجی به زمان و حمایت نیاز دارند. بخشی از این حمایت ها مردمی و بخشی هم دولتی است و دولت سیزدهم نیز در چند مدت اخیر، پشت این سکوها آمده است.

با در نظر داشتن این موضوع، اکنون باید یک پرسش اساسی مطرح کنیم؛ اگر سکوهای ایرانی کار مردم را راه نمی اندازند و در کشورمان مورد استقبال قرار نمی گیرند، آنگاه این ترورهای مجازی و حملات سایبری برای چیست؟

وقتی دشمنان ما زمان و هزینه برای این نوع اقدامات می گذارند، یقین بدانید که اتفاقاتی رخ داده و قرار است اتفاقات بزرگ دیگری رخ دهد!

پنج: نکته ای دیگر که باید برجسته شود این است که بر اساس گفته معاون وزیر ارتباطات در 4 دیماه، به وسیله سرویس DDoS mitigation که ساخته‌ی جوانان ایرانی است، جلوی حمله سایبری گرفته شد.

باید به مرزبانان مجازی کشور نیز خدا قوت گفت و به داشتن چنین جوانانی افتخار کرد. اگر راه را برای آنها اینچنین باز بگذاریم و اسناد بالادستی نظام در حوزه ICT و مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه فضای مجازی را سرلوحه قرار دهیم، قطعاً در جنگ مجازی نیز ورق برخواهد گشت.

بیشتر بخوانید: چرا برخی نمی‌خواهند توان فنی سکوهای داخلی را باور کنند؟
https://jahannews.com/vdcfetdcjw6d00a.igiw.html
jahannews.com/vdcfetdcjw6d00a.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
امروز رسانه ها جنگ افزار دشمن هستند. همانطور که آنها به دنبال از کار انداختن جنگ افزارهای ما هستند ما هم باید ابزار جنگی آنها را از کار بیندازیم. .
Iran, Islamic Republic of
خدا را شکر ....دولت روحانی رفت .
Iran, Islamic Republic of


آقای رییسی شما را به خدا... پاکسازی بدنه دولت را شروع کنید...
درود به مهندسان ایرانی کاش همه از آنها حمایت می کردیم..
Iran, Islamic Republic of
فقط خواهشا از دولت درخواست کنید، جلوی این پروکسی ها رو بگیره، از از وزارت ارتباطات و هم از ریاست جمهوری، مردم باهاشون تماس بگیرن و این درخواست رو داشته باشن
Iran, Islamic Republic of
دانشگاه ها و ادارات را وادار کنید از پیام رسان داخلی استفاده کند برای اطلاع رسانی.