سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۱۴
پرونده حجاب؛ شماره ۲

بی‌حجابی و بدحجابی اجباری از کجا آب می‌خورد؟

سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 809232
عده ای از دختران و زنان در این شرایط برای پیدا کردن مانتو یا لباس مورد نظر خود که معیارهای اسلامی هم در آن رعایت شده باشد، عملاً سردرگم می شوند و بسیاری از آنها که حساسیت کمتری دارند ممکن است قید برخی ملاحظات اخلاقی و شرعی را بزنند.
بی‌حجابی و بدحجابی اجباری از کجا آب می‌خورد؟
گروه جامعه جهان نيوز: بسیاری از اوقات نگاه ما به معضل بی حجابی و بدحجابی در جامعه، نگاه به معلول هاست؛ یعنی وقتی وضعیت فعلی را می بینیم، از روی دغدغه و نگرانی ای که برای آینده و یا برای فرزندان و اعضای خانواده خود داریم، غصه می خوریم و از بی توجهی عده ای به یک موضوع مهم، نگران می شویم.

اگر این نگاه و نگرانی از سوی مردم عادی جامعه باشد، جای بحث نیست؛ اما در صورتی که مسئولین فقط به معلول ها توجه کرده – و چه بسا برخی بعد از مدتی همین توجه به معلول ها را هم نداشته باشند - و از علل و ریشه ها غافل بمانند، این مایه نگرانی است.

برخوردهای قانونی با ناهنجاری های اخلاقی از جمله بی حجابی و بد حجابی  در جای خود توجیه دارد و تعطیل کردن آنها نه مشروع و نه معقولانه است؛ اما باید توجه کرد که وضعیت نگران کننده این روزها در زمینه عفاف و حجاب، علل و ریشه های متعددی دارد که اگر به درمان هر یک از آنها نپردایم، نباید انتظار معجزه داشته باشیم!

همه اقدامات در زمینه عفاف و حجاب باید به صورت یک بسته کامل اجرا شود تا نتیجه حاصل گردد. البته منظور این نیست که اگر همه دستگاه ها و نهادها پای کار نیامدند، یک نهاد یا دستگاه که وظیفه قانونی خود را انجام می دهد هم عقب نشینی کند؛ بلکه منظور این است که همه باید به اندازه خود در این زمینه احساس مسئولیت کنند.

با در نظر داشتن این مقدمه، امروزه مشاهده می کنیم که بازار پوشاک به گونه ای در آمده است که به اجبار در حال بی حجاب و بد حجاب کردن زنان ما است!

چند سال است که بسیاری از زنان و دختران جامعه ما لباس و پوشش مورد نظر خود را یا پیدا نمی کنند و یا به سختی و با مشقت پیدا می کنند. این در حالی است که مانتوهای مسأله دار مثل مانتوهای جلو باز، کوتاه یا بدن نما به راحتی در دسترس قرار داشته است.

در اینجا چند نکته وجود دارد:

یک: عده ای از دختران و زنان در این شرایط برای پیدا کردن مانتو یا لباس مورد نظر خود که معیارهای اسلامی هم در آن رعایت شده باشد، عملاً سردرگم می شوند و بسیاری از آنها که حساسیت کمتری دارند ممکن است قید برخی ملاحظات اخلاقی و شرعی را بزنند. توجیه آنها هم این است که داریم اذیت می شویم و از گشتن خسته شده ایم.
 
دو: باید بدانیم که درصد کمی از زنان و دختران بد حجاب، خودشان لباس می دوزند و یا برای تهیه مانتو، پارچه خریده و به خیاط می دهند. غالب افراد جامعه به دنبال لباس آماده هستند. بنابراین برای خرید آن به مراکز خرید و فروشگاه ها می روند.
 
سه: بسیاری از زنان و دختران جزو قشر خاکستری هستند؛ یعنی خیلی معیار های ثابت شرعی و عقلی و یا دغدغه های مشخصی برای لباس پوشیدن نداشته و بیشتر به اطرافیان، مد و شرایط روز نگاه می کنند و براساس آن لباس می پوشند. اگر در فروشگاه ها، خیابان ها و پارک ها، به تدریج شاهد رواج مدل های خاصی از البسه باشند، همان را می پوشند.
 
بنابراین، از یک طرف باید از طریق نظارت مستمر و جدی – نه سهل انگارانه - بر تولیدی ها، فروشگاه ها و واحدهای صنفی جلوی عرضه البسه و پوشاک غیر مجاز و در تعارض با معیارهای اسلامی و هنجارهای اخلاقی را گرفت. در این زمینه دستگاه های گوناگون وظیفه دارند و فقط پلیس مسئول نیست.

نکته ای که نباید فراموش شود این است که در فضای مجازی هم چه به صورت رسمی و چه غیر رسمی این پوشاک، عرضه شده و تبلیغات وسیعی هم در سایت ها و شبکه های اجتماعی برای آن انجام می شود.
 
 از طرف دیگر هم باید لباس مناسب با معیارهای اسلامی و هنجارهای اخلاقی جامعه به آسانی و به وفور در بازار یافت شود و برای این موضوع باید چاره ای اندیشیده شود.
 
در پایان، شاید بیان یک مثال، بی ربط به موضوع نباشد؛ وقتی در رستوران ها و اغذیه فروشی ها غذای فاسد تولید نشود، مشتری ها هم چه بخواهند و چه نخواهند غذای سالم می خورند. اما وقتی نظارت و اهتمام جدی وجود نداشته باشد، همان رستوران ها و اغذیه فروشی ها می توانند غذای فاسد به مشتری بدهند و بعد هم ما باید به دنبال درمان و عوارض مسمویت مشتریانی برویم که در طول روز این غذا ها را مصرف کرده اند. در مورد مراکز تولید و عرضه پوشاک هم دقیقاً همین موضوع صادق است.

بیشتر بخوانید:
آیا زنان ایرانی به حجاب اعتقاد ندارند؟!/ ضد انقلاب از شکست مفتضحانه ۲ پروژه عبرت می‌گیرد؟ 
https://jahannews.com/vdcbf9bw5rhbg5p.uiur.html
jahannews.com/vdcbf9bw5rhbg5p.uiur.html
برچسب ها: پرونده حجاب
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
قرار شد واسه بی حجابی جریمه کنند !!!!پس دیگه قضیه را کش ندیم
Iran, Islamic Republic of
اگه حجاب قانون است آموزش و بهداشت رایگان هم در قانون هست نمیشه شما همه قوانین را رعایت کنید جامعه خودش باحجاب میشه
Iraq
حقیقتا لباس مناسب برای خانم ها کمیاب است آنهم در جامعه اسلامی !!! و این بسیار تاسف آور است و نشان از کار و نفوذ دشمن دارد
Iran, Islamic Republic of
چرا سایر منکرات به اندازه حجاب پر رنگ نیست؟!
Iran, Islamic Republic of
در کشور ما فقط با جرائم نقدی میشود قانون را اجرا کرد مثل بستن کمربند ایمنی و اگر جریمه ای نباشد مردم کمربند ایمنی را برای ایمنی جان خود هم نمی بندند . برای بی حجابی هم همینطور است.
Iran, Islamic Republic of
چون رابطه بدحجابی و هوای نفس و لذات مادی بسیار زیاد است
علی
Romania
چون حجاب خط مقدم مقاومت در برابر بی غیرتی است و غربی‌ها اینرا خوب فهمیده اند و و می‌خواهند خط مقدم را نابود کنند...!!
من خودم یک زن هستم
Iran, Islamic Republic of
زن اگه زن باشه خودش اجازه نمیده کسی بهش نگاه بد بکنه و طوری در جامعه نمیگرده که کسی مزاحمش بشه.
مهدیس
Iran, Islamic Republic of
دقیقا درست میگی . .
سهیلا
Iran, Islamic Republic of
سلام.مملکت ما پیش از اینها مافیایی داره
United Arab Emirates
زن دختر باحیا مردها رو باید جم کنه.
United Arab Emirates
منتظر دستور رهبریم .
United Arab Emirates
....
United Arab Emirates
اعتقادم به اهل بیت آدم عاشق میکنه دلم پیش اهل بیت همیشه کنارم تنها نمیزارن منو