سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۶۲
جنجال با سگ بازان؛

ضربه یک اقلیت سگ باز به امنیت روانی و آرامش مردم/ آقایان مسئول! قوانین بازدارنده نیست +تصاویر

دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 800708
مردم روز به روز شاهد بیشتر شدن این پدیده شوم هستند و از فضای مشترک در آپارتمان ها گرفته تا معابر، پیاده روها، پارک ها و سایر مکان های عمومی و وسایل نقلیه، آلوده به این پدیده شده اند.
ضربه یک اقلیت سگ باز به امنیت روانی و آرامش مردم/ آقایان مسئول! قوانین بازدارنده نیست +تصاویر
گروه جامعه جهان نيوز: یکی از معضلاتی که در سال های اخیر گریبان گیر جامعه ما شده، رواج پدیده سگ گردانی و نگهداری سگ توسط برخی افراد است. در اینجا محل بحث ما سگ های گله، نگهبانی و شکار نیست که از نظر شرعی و عقلایی منعی در استفاده و خرید و فروش آنها نیست و از قدیم الأیام انسان ها همواره برای رفع نیازهای خود از این سگ ها استفاده کرده اند؛ بلکه محل بحث، نگهداری و گرداندن سگ ها در سطح شهرها و فضاهای عمومی شهری است که امروزه حالت تجملی به خود گرفته و یک فرهنگ وارداتی محسوب می شود.

در این زمینه به طور خلاصه چند نکته وجود دارد:  

یک: بدون تردید، سگ از نظر بهداشتی موجب انتقال ویروس ها و باکتری های بیماری زا به انسان ها می شود. علاوه بر آن، مدفوع و ادرار سگ نیز می تواند زمینه انتقال بیماری به انسان را فراهم کند. نگه داشتن آن با بهانه واکسن زدن و شستشو نیز، توجیه قابل قبولی برای در امان ماندن از این خطرات نیست.

برخی افراد ممکن است نسبت به این قضیه بی تفاوت باشند، اما باید پرسید که افراد دیگر چه گناهی کرده اند که در پیاده روها، معابر، پارک ها، فضاهای بسته مثل آپارتمان ها و ... باید چوب بی تفاوتی این افراد را بخورند؟


دو: اگر کسی برای توجیه سگ گردانی و فراگیرشدن نگهداری از سگ در فضای شهری بگوید: « من اختیار خودم را دارم» و به آزار و اذیتی که متوجه سایر شهروندان است (مثل ایجاد رعب و وحشت، ایجاد آلودگی صوتی، احتمال حمله و آسیب جسمی به شهروندان، در معرض بیماری قرار دادن سایر افراد و ... ) توجه نکند، در آن صورت چرا همین توجیه را در مورد نگهداری پنج رأس گوسفند – که اتفاقاً نه تنها مانند سگ نجس نیست بلکه استفاده های فراوانی هم به انسان می رساند - یا مثلاً فراگیر شدن نگهداری از مار و ... در فضای بسته شهری نمی گوییم؟!

مثلاً از فردا تبلیغ کنیم که همه افراد می توانند در آپارتمان ها چند رأس گوسفند داشته باشند و روزها می توانند گوسفندان خود را به پارک ها ببرند؛ همه می توانند مارهای خود را با یک شرایطی به پیاده روها و پارک ها ببرند! آیا سنگ روی سنگ بند می شود؟  اگر اینجا غیر معقول و خنده دار است به همان دلیل، آنجا هم غیر معقول و خنده دار است!
 
سه: اگر کسی به هر دلیلی مایل به نگهداری سگ است، به خودش مربوط است؛ اما این تا زمانی است که در حریم شخصی و چهار دیواری خود تصمیم می گیرد. این موضوع در زندگی شهری قواعد خاص خود را دارد. زندگی شهری یک زندگی در هم تنیده شده است و مانند زندگی در جنگل و بیابان و روستا نیست. فضای عمومی غیر از چهار دیواری شخصی است. البته مخفی نیست که حتی در چهاردیواری آپارتمان هم حقوقی وجود دارد که ما باید رعایت کنیم.
 
چهار:
برخی ادعا می کنند که ما با نگهداری سگ ها در حقیقت به یک حیوان کمک می کنیم تا آب و غذا داشته باشد و کاری خیرخواهانه انجام می دهیم. اما باید در نظر داشت که اولاً نظام خلقت به گونه ای است که هیچ حیوانی به همین سادگی بی آب و غذا نمی ماند. از طرفی، این حس خیرخواهی، در حقیقت اگر موجب آزار و اذیت سایر انسان ها و یا حتی آزار خود حیوان شود، خود، نقض غرض است. زیرا حیوانات مانند بعضی از ما انسان ها تمایلی به زندگی در فضای آلوده، بسته و شلوغ شهری ندارند و بهترین جا برای زندگی آنها، فضای باز و طبیعت است.

پنج: در کنار عدم برخورد جدی با پدیده سگ گردانی و نگهداری سگ در فضای شهری، شاید یکی از عللی که در افزایش این ناهنجاری در سطح جامعه بی تأثیر نبوده، علنی بودن تبلیغات مربوط به خرید و فروش و همچنین در دسترس بودن خدمات مربوط به این حیوان است. 

جالب است که براساس برخی گزارش ها، از ارز 4200 تومانی برای واردات غذای سگ نیز استفاده شده است! فروردین ماه سال 99 عادل آذر، رئیس سابق دیوان محاسبات هنگام قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور این گونه بیان می کند: «بررسی اقلام تامین ارز بانک مرکزی نشان می‌دهد در شرایطی که بخش صنعت بیشترین نیاز را برای تامین مواد اولیه و تجهیزات داشته و کشور دست به گریبان تامین ارز کالا‌های اساسی به ویژه دارو و غذا بوده در سال ۹۷ معادل دو میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار ارز به نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومان به واردات کالا‌های غیراساسی از قبیل نخ دندان، غذای سگ و گربه، عروسک و اسباب بازی، درب قوطی، درپوش، لامپ، چوب بستنی و موارد دیگر اختصاص یافته که بعضا دارای تولید مشابه داخلی بودند».






شش: عده ای که در اقلیت هستند موجب رعب وحشت و آزار و اذیت سایر افراد جامعه شده اند؛ در کنار سلب آرامش و امنیت روانی جامعه و یا نادیده گرفتن بهداشت عمومی، گزارش های قابل تأملی در مورد حمله سگ ها و آسیب های وارد آمده بر حمله شدگان وجود دارد. با این حال، مردم روز به روز شاهد بیشتر شدن این پدیده شوم هستند و از فضای مشترک در آپارتمان ها گرفته تا معابر، پیاده روها، پارک ها و سایر مکان های عمومی و وسایل نقلیه، آلوده به این پدیده شده اند. مردم نیز در این شرایط واقعاً نمی دانند باید چه کار کنند؟ بسیاری از آنها نسبت به این موضوع اعتراض دارند اما به دلیل دردسرهای مراجعه به دادگاه، شکایت و ... عملاً قید پیگیری این موضوع از طرق قانونی را می زنند. از طرفی، از عوارض شرایط نامناسب فعلی نیز در امان نیستند.

در عوض، این وظیفه مسئولین است تا به دغدغه ها و خواسته های مردم اهمیت دهند. قطعاً در این زمینه ها نمی شود به نصب تابلو در پارک ها، برخوردهای جزئی و یا برخوردها و جریمه هایی که غیر بازدارنده بودن آنها مشخص شده است، اکتفا کرد. بنابراین می طلبد که در جهت تأمین امنیت روانی و آرامش شهروندان، قدم های اساسی در این زمینه برداشته شود.

بیشتر بخوانید:
از سگ بازی تا «سگ فروشی»/ شغل جدید سلبریتی‌ها در فضای مجازی +تصاویر
معضلی به نام سگ بازی/ کدام حقوق مردم زیر پا گذاشته می‌شود؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جون مادرتون یه کاری بکنید
آدم دیگه نمیتونه تو پارک و میدونا بشینه
Iran, Islamic Republic of
یه پارک هست اتوبان چمران ....؟
فکر کنم پاتوق سگ بازها اونجاس انقدر که سگ هست آدم نیست
مسئولین مماشات میکنن ..
Iran, Islamic Republic of
اینکه خوبه یه جا هستند و تحت کنترل این هم یه راهه دیگه
Iran, Islamic Republic of
اگه سگ بازها از جنبه حیوان دوستی این کار را می کنند چرا به سگهای ولگرد کمک و محبت نمی کنند و فقط به مدل خاصی از سگها توجه دارند
نواب
Iran, Islamic Republic of
بنده به عنوان یک آدم مذهبی. خدمت دوستان عرض میکنم. از پدیده سگ گردانی نمیشه جلوگیری کرد. ولی میشه کنترل کرد با زدن پارک سگ. اینجوری میشه جریمه سنگین برای سگ گردانها در پارک‌های عمومی گذاشت. واقعیت جامعس. قراره همه کنار هم باشیم
Iran, Islamic Republic of
در آبادان که برای آدماش پارک و فضای سبز نیست چطور پارک‌مخصوص سگ بزارند
Iran, Islamic Republic of
سلام آقا بچه را نمی توانم ببرم پارک این چه قانونی
Iran, Islamic Republic of
اصلا صلاح نیست بروید پارک مخصوصا که بچه ها روی چمن می نشینند و بازی می کنند و بدتر از همه سفره باز می کند و غذا می خورند چون من بارها دیده ام سگها هر جا برسند ادرار می کنند برای علامتگذاری و البته موهای آنها هم ریزش می کند...
Iran, Islamic Republic of
دیگه سگ گردانی عادی شده با فرهنگ ما چه فرقی داریم با دیگر کشورها
Iran, Islamic Republic of
شما قوانین سگ گردانی و محدودیت های زیادی رو که سگ گردانی در دیگر کشورها داره با آنچه سگ بازها در ایران انجام میدن مقایسه کن
Iran, Islamic Republic of
بعضی از مردم چقدر اسیر فرهنگهای وارداتی هستند ملت دارای پیشینه فرهنگی بسیار زیبا میباشد
نگهداری سگ اگر موجب آزار افراد دیگر جامعه شود که اینگونه هست آیا با آداب و رسوم ایرانی و اسلامی و انسانی سازگار است
و مباهات هم میکنند که به حیوانات کمک می کنند
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
خیلی از کشورها فرهنگهای خوب و پسندیده دارند مثل احترام به حقوق زن-حقوق اجتماعی-جلوگیری از رانت -اختلاس و....چرا فقط به سگ گردانی میگید فرهنگ شوم ؟
Iran, Islamic Republic of
آقا یا خانم مازندرانی

هر چیزی رو با هم قاطی می‌کنید که خطا و اشتباهتون رو لاپوشانی کنید و به غلط خودتون ادامه بدید
حجاب سرجای خودش
رسیدگی به دزدی و اختلاس و ... سر جای خودش
و....
هر چیزی اگر درست و به جا رعایت بشه وضع مملکتدرست میشه
Iran, Islamic Republic of
جناب مازندرانی؛ عمداً هرچیزی رو به هرچیز میچسبونید یا واقعا حواستون نیست؟!!!
Iran, Islamic Republic of
جناب مازندرانی البته از درک شما تعجبی نیست چون شاید نجس و نجاست برایتان تعریف نشده . سگ ذاتا نجس است و این دستور صریح دین است و با هیچ توجیهی نجاست پاک نمیشود مثل نجاست ادرار و مدفوع . رانت و اختلاس گناهی بسیار بزرگ است ولی مرتکب آن ذاتا نجس نیست. البته باز بگویم توقعی از شما بابت درک این موضوع نیست
Iran, Islamic Republic of
این که به خودت اجازه می دی به یه نفر بگی توقعی از شما نیست اول از همه درک و فهم شما رو نشون می ده
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
دین گفته ربا و ریا ودروغ و دزدی واختلاس نجس ترین است .
Iran, Islamic Republic of
خب برای اینکه شومه!
کد یب
Iran, Islamic Republic of
الحق و الانصاف سگ گردانی فرهنگ وارداتی شوم و افتضاحی است ؟
Iran, Islamic Republic of
احسنت مثلا در آنجا اگر کسی از حمله سگها متحمل ضرر روحی و روانی و یا جسمی شود می تواند علیه کسانی که از سگها حمایت میکند شکایت کند
Iran, Islamic Republic of
کی میخواد قانون و مجازات سنگینی برای سگ گردانها نوشته و اجرا شود؟!
Iran, Islamic Republic of
بابا یه اقدامی برای این پدیده بیگانه با فرهنگ ایرانی - اسلامی انجام بدین
Iran, Islamic Republic of
لعنت خدا بر هر کسیکه به دیگرون آزار میرسونه
فارغ التحصیل شریف
Iran, Islamic Republic of
یک پیشنهاد خوب و مجرّب:
کسانی که از نگهداری سگ در آپارتمان های همسایه عاصی شده و حرف و اعتراضشان پیش نمی رود، یک بزغاله کوچولو بخرند و داخل جعبه ای در آپارتمان خود قرار دهند. پاک است و قشنگ.
صدایی که این حیوان می کند، نگهدارنده سگ را با اثرات مخرب نگهداری سگ بر روح و روان دیگران آشنا می کند.
این روش امتحان پس داده است و حل کننده موضوع
حمید
Iran, Islamic Republic of
مگه ما حیوان آزاریم ؟!
Iran, Islamic Republic of
بله وقتی سگ را زندانی می کنید حیوان آزارید وقتی مردم را با سگ می ترسانید مردم آزارید
وقتی بهداشت عمومی جامعه را با نگهداری حیوان تهدید می کنید عناوین خوبی را برای خودتون کسب نمی کنید کجای دنیا سگهای ولگرد و خانگی بی ضابطه در شهر هستند؟
اروپا هم بی قانون در این مورد نیست
Iran, Islamic Republic of
اون سگ بازی که منفی داده، نشون داده ....
Iran, Islamic Republic of
بله ،بزغاله و بب ای عالیه ، ولی اگر اینها راوا د آپارتمان کردیم بی فرهنگ های سگ پرست غوغا میکنند.
م. ناظر
Iran, Islamic Republic of
البته بهتر و مفیدتر و کاراتر از از بزغاله، نگهداری دو سه قطعه غاز است!
Iran, Islamic Republic of
....
ر
Iran, Islamic Republic of
سگ هرچه باشد خودش که هیچی نفس اش نجس است.
.
.....
Iran, Islamic Republic of
البته برای اون کسی نجس است که مسلمان باشد والا کسی که دین ندارد سگ از او پاکتر است
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
یه تیکه نون و یا غذا به سگ بده تا از وفاداری ونفسش بهره ببر
Iran, Islamic Republic of
هرکسی که مخالف سلیقه جهان نیوز فکر میکنه حرف میزنه میخوره میپوشه میخوابه نفس میکشه همیشه در اقلیت هست.!!!
Iran, Islamic Republic of

تا حالا سگ پاچتو گار گرفته
تا حالا بچت ترسیده؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
نه که ترسیده
50 میلیون هم پولشو داده می‌ترسه بگیرن ازش!!!!
Iran, Islamic Republic of
عالی گفتی .
Iran, Islamic Republic of
مگه اونا سگ گرونی میکنن بر اساس قانونه که جمع کردنشون نیاز به قانون داشته باشه!همت میخواد
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
این وظیفه شهرداری نیست؟
هادی
Iran, Islamic Republic of
جمع آوری سگهای ولگرد مطابق ماده ۱۵ شهرداری ها بند ۱۴ یا ۱۵ وظیفه ذاتی شهرداری هست.
سید
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.....
United Kingdom
اگر با سلبریتی هایی که سگ بازی را ترویج می کنند برخورد شود و محدودیت های کاری برایشان دز نظر گرفته شود خیلی در کاهش این بزه موثر است
Iran, Islamic Republic of
آفرین
مریم رشیدی
Iran, Islamic Republic of
تو رو خدا یه کاری بکنید بقیه مردم حق ندارند مگه؟ سگ گردانی تو کوچه ها، آپارتمان ها، پارک‌ها، ایجاد رعب و وحشت، انتشار بیماری و نجاست و... به یه امر عادي تبدیل شده است. ....
United States
گوسفند و بز در منزل نگه ندارید که زحمت شهرداری در ایجاد فضای سبز را به باد فنا خواهند داد!!!! نگهداری حیوانات در فضای شهری بهداشتی نیست و باید در محوطه ی باز نگهداری شوند و نه در منزل.
Iran, Islamic Republic of
ای کاش حامیان سگ درک می کردن که جای حیوان در آپارتمان نیست شهر پیشکش باشه برای اونا (توقع زیاداز این جماعت نیست ) بخش شهر رو باید قانونگذاری کرد ....
هادی خزایی
Iran, Islamic Republic of
سلام
در محله درکه و هزار سنگ درکه یک گروه منسجم وجود دارند که از سگهای ولگرد حمایت می کن اعم از توزیع غذای خارجی آنچنانی و پرورش آنها هر چه هم به ۱۳۷ شهرداری تماس گرفتیم هیچی تعداد سگها هم زیاد و زیادتر می شوند آقای دکتر زاکانی شهردار تهران سگهای ولگرد را دستور بدن جمع آوری کنن بلاخره طبق ماده ۱۵ شهرداری بند ۱۴ یا ۱۵ وظیفه شهرداری است آئین نامه خاص هم که داره
به شما قول می دم این گروه‌های حامی سگ اهداف خاص فرهنگی امنیتی دارند .
Iran, Islamic Republic of
ماده ۵۵ تصحیح می شه
Iran, Islamic Republic of
خیلی از خانومها و بچه ها فی نفسه از بعضی حیوانات از جمله سگ اگر به سمتشان برود میترسند و شوک به روح و روان آنها وارد میشود حال اگر خانومی باردار باشد اثرات زیانبار این وحشت چقدر خواهد شد..
Iran, Islamic Republic of
مشکل مردم کسانیکه سگ دارن نیست .....
Darius
Iran, Islamic Republic of
کاشکی بجای یاد گیری از فرهنگ غلط غرب همچون سگ گردانی و ولنتاین و غیره به دنبال یاد گیری از تکنولوژی و دانش غرب بودن. راحت طلبی هم بد دردیه
!!
Iran, Islamic Republic of
غربزده های ما ؛ فقط جنبه های منفی فرهنگ غرب را ، تقلید میکنند !!
یک بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
در پارک نیمکت هایی است برای نشستن . بعضی از کسانی که سگ می گردانند سگ را روی نیکت می گذارند . نجس بودن به کنار . اگر کسی با کفش بر روی نیمکت برود مگر کف کفش کثیف نیست ؟سگی که روی زمین راه میرود پنجه هایش کثیف است ولی این به ظاهر با کلاس ها متاسفانه این درک را ندارند . کی جرئت داره به اینها بگه بالای چشمت ابرو ؟!!!
کاش ان
Iran, Islamic Republic of
مصیب و مشکلات فرهنگی و سگ گردانی کمتر از فقر اقتصادی نیست ، بلکه به مراتب بدتر از آن است.
Iran, Islamic Republic of
بسیاری کازگران پیک موتوری ها ظهر روی چمن و نیمکت پارکها و کنار بزرگراهها میخوابن که به لطف جماعت خودخواه سگ باز چمن و نیمکت پارکها پر ادرار و مدفوع سگها شده و همینطور آبخوری پارکها شیر اب را باز میکنند تا سگشان لیس بزند اب بخورد.
Iran, Islamic Republic of
ماکماکانمنتظریم مجریان قانون دست بکاربشن.
!!
Iran, Islamic Republic of
مسئولین فرهنگی ؛ مانند بی حجابی ، در مورد سگ بازی هم ، دست روی دست بگذارند و تماشاچی باشند ، تا به مرحله ای برسد ، که قابل کنترل نباشد و جز فرهنگ جامعه شود !!
Iran, Islamic Republic of
تمام مشکلات مهم کشور حل شده فقط این مشکل باقی مانده
Iran, Islamic Republic of
تنها دلیل حامیان همینه ( به بقیه مشکلات برسید این بخش رو کلأ رها کنید که سگهای ولگرد سالانه چند صد نفر را سلاخی کنن و هزاران بیماری منتقل کنن و... سگ بازها هم با سگهای با هر نژاد خطرناکی و بی خطری در شهر جولان بدن و پارکها و محیط زندگی انسانی را رسمأ باغ وحش کنن)
Iran, Islamic Republic of
لطفا قانون را اجرایی کنید و جلوی سگ گردانی را بگیرید سگها را به محله های دورتر از منزل خودو پارک‌ها می‌برند برای اجابت مزاج و جمع هم نمی‌کنند بچه ها چه گناهی کردند؟