شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
۵
در چهارچوب مذاکرات اتمی با ایران

رونمایی از پشت پرده راهبرد اصلی دولت بایدن/ مسئول ایجاد بن بست در مذاکرات وین کیست؟ +تصاویر

شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۵
کد مطلب: 799456
درست است که ترامپ "قرص های سمی" (اشاره به کارشکنی ها و مانع سازی های مختلف)را وارد معادله اتمی ایران کرد، اما بایدن بوده که با دورویی از ایران می خواهد تا این قرص های سمی را ببلعد.
رونمایی از پشت پرده راهبرد اصلی دولت بایدن/ مسئول ایجاد بن بست در مذاکرات وین کیست؟ +تصاویر
گروه بین الملل جهان نيوز: مذاکرات اتمی وین با محوریت احیای برجام، مدتی است که با نوعی سکون و رکود مواجه شده است. در این راستا، مقام های تیم امنیت ملی و سیاست خارجی دولت بایدن، نظیر "آنتونی بلینکن" (وزیر خارجه) و "جیک سالیوان"(مشاور امنیت ملی دولت آمریکا)، نسبت به روند مذاکرات نوعی ابراز ناامیدی کرده و در عین حال، از بررسی دیگر گزینه ها جهت تقابل با ایران و پیشرفت های هسته ای این کشور سخن می گویند.

این در حالی است که در جبهه مقابل، تیم دیپلماسی کشورمان به طور خاص رویکردهای غیرواقع بینانه، زیاده خواهی ها و لجاجت واشینگتن را عامل اصلی رکود کنونی حاکم بر فضای مذاکرات اتمی وین ارزیابی می کنند. با این همه، این طور به نظر می رسد که روند مذاکرات اتمی وین به طور خاص حاکی از این است که دولت بایدن بر خلاف ادعاهای ظاهری خود مبنی بر اینکه مایل به احیای هر چه سریع تر برجام است، عملا در پشت پرده در حال پیگیری دستورکاری است که هدف اصلی آن، تحمیل محدودیت و فشارهای تازه علیه کشورمان است. موضوعی که حتی در محافل رسانه ای غربی و به طور خاص از زبان تحلیلگران آن ها نیز به وضوح ابراز می شود. در این رابطه به طور خاص می توان به سه نمود اصلی این مساله اشاره کرد.
 
بایدن و باز کردنِ حساب ویژه روی "قرص های سمی" ترامپ در قالب معادله اتمی ایران
یکی از مهمترین نمودهای کارشکنی دولت بایدن و تیم امنیت ملی و سیاست خارجی وی در روند مذاکرات اتمی با ایران، حساب ویژه ای است که آنها در پس پرده روی قرص های سمی باز کرده اند که دولت ترامپ آنها را در چهارچوب معادله اتمی ایران، تعریف کرده و قرار داده است. در این راستا به طور خاص می توان به اقدام ترامپ در گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا و همچنین تاکید وی بر ضرورت تشدید تحریم ها علیه  بانک مرکزی کشورمان اشاره کرد. اقداماتی که همگی با هدف ایجاد مانع بر دولت های آتی آمریکا جهت هرگونه تلاش آن ها با محوریت احیای توافق برجام صورت گرفته است (و از آن ها با عنوان قرص های سمی ترامپ در معادله اتمی ایران یاد می شود). اکنون نیز شاهدیم که بایدن و دولت وی به همراه دموکرات های عضو کنگره(در دو مجلس سنا و نمایندگان)، به وضوح از این دو مساله و حراست از ساختار آن ها حراست می کنند و عملا این پیام را می رسانند که به دنبال حراست از ساختاری هستند که در آینده و در صورت احیای توافق برجام، به آن ها این امکان را خواهد داد تا بار دیگر علیه کشورمان دست به تحمیل تحریم های گسترده و غیرقانونی بزنند.



*مقاله پایگاه خبری اینترسِپت آمریکا که به طور خاص به این نکته اشاره می کند که بایدن را بایستی به حق، عامل نابود کردن توافق اتمی ایران بدانیم. زیرا درست است که ترامپ "قرص های سمی" (اشاره به کارشکنی ها و مانع سازی های مختلف)را وارد معادله اتمی ایران کرد، اما بایدن بوده که با دورویی از ایران می خواهد تا این قرص های سمی را ببلعد.

وقت کشی های قابل توجه بایدن در قالب معادله اتمی ایران
یکی از مهمترین دلایلی که بایستی بایدن را مقصر اصلی در چهارچوب رکود و سکون فعلی در چهارچوب مذاکرات وین ارزیابی کرد، وقت کشی های قابل توجه وی در امر احیای برجام و حصول یک توافق با ایران است. جو بایدن پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به کرات اقدام ترامپ در خروج غیرقانونی از توافق برجام را محکوم کرده بود و به طور خاص تاکید داشت که در صورت پیروزی در انتخابات آمریکا، بلافاصله کشورش را بار دیگر وارد برجام خواهد کرد. با این حال، وی اندکی پس از پیروزی در انتخابات مذکور، از راهبرد تقابل هوشمندانه با ایران و گسترده کردن دایره موضوعات مطرح شده در چهارچوب معادله اتمی ایران به مسائل منطقه ای و موشکی این کشور اشاره کرد و عملا سنگ اندازی های جدیدی را در چهارچوب روند احیای برجام در پیش گرفت. رویکردی که نشان داد اولا دغدغه اصلی بایدن نیز همچون ترامپ، به تسلیم واداشتن ایران است و ثانیا، مساله وی صرفا توافق اتمی ایران نیست و وی طرحی گسترده تر را در مورد ایران در سر دارد. همین موضوع موجب شد تا با گذشت زمان و وقت کشی های وی، روند احیای برجام که خیلی راحت در همان ماه های ابتدایی حضورش در قدرت امکان تحقق داشت، به درازا بکشد و عملا اندک اعتماد طرف ایرانی در این مسیر نیز نابود شود.
 

 
*تحلیل پایگاه خبری اینترپرِتر از معادله اتمی ایران و تاکید بر این مساله که رویه های نادرست ترامپ و به ویژه بایدن در قالب معادله مذکور موجب شده تا ایران نیز به سهم خود نوعی فشار حداکثری را با هدف استیفای حقوق خود در چهارجوب معادله برجام در پیش گیرد. این مقاله به طور خاص دولت بایدن را مسوول اصلی رکود جاری در چهارچوب معادله اتمی ایران ارزیابی می کند.

فراهم کردن فضای مناسب جهت اوج گیری انتقادات داخلی در آمریکا از روند احیای توافق برجام
از جمله انتقادات دیگری که به نوع رویکرد دولت بایدن در مواجهه با معادله اتمی ایران مطرح است این نکته می‌باشد که وی با فرسایشی کردن روند مذاکرات و طرح مسائل و موضوعات جدید در این رابطه، عملا موجب شد تا روند انتقادات داخلی از معادله احیای برجام نیز به تدریج افزایش یابد و در نهایت کار به جای برسد که بسیاری از مسائل و موضوعات مطرح در قالب مذاکرات، از سوی طرف آمریکایی به مسائلی حیثیتی و سخت تبدیل شوند که اساسا این سیگنال را به طرف ایرانی می رساندند که واشینگتن توانایی برگشت از برخی مواضع غیرقانونی دولت ترامپ در چهارچوب معادله برجام، نظیر خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا و یا لغو تحریم ها علیه بانک مرکزی ایران را ندارد. مساله ای که نمود عینی آن را در جدیدترین اقدام سنای آمریکا در تصویب دو طرح غیرالزام آور با محوریت ضرورت تداوم حضور سپاه در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا و همچنین حفظ ساختار تحریم ها از سوی دولت آمریکا علیه بانک مرکزی ایران مشاهده می کنیم. اکنون هم که دولت بایدن با توجه به در پیش بودن انتخابات میان دوره ای کنگره در نوامبر 2022، فضای مناسبی را پیش روی خود جهت انجام مانور سازنده در چهارچوب معادله اتمی ایران نمی بیند و سعی دارد حتی از همین مساله نیز به مثابه اهرمی علیه کشورمان استفاده کند.
 
 

*مقاله اندیشکده کوئینسی با محوریت این مساله که بایدن باید تداوم سیاست های ترامپ در دولت خود را رها کند و هر چه سریع تر روندی جدید و فارغ از مسیر کارزار فشار حداکثری را در رابطه با ایران دنبال نماید. این مقاله به طور خاص تاکید دارد که در صورت فرسایشی شدن روند مذاکرات اتمی ایران، فضای لازم جهت اوج گیری و بیشتر شدن مخالفت ها با روند احیای توافق برجام فراهم می شود. مساله ای که خود می تواند هزینه های زیادی را به دنبال داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
مسئول اصلی توقف مذاکرات در رد شرایط جمهوری اسلامی آمریکا است ولی برای رفع تحریم ها جمهوری اسلامی مجبور به یک نرمش قهرمانانه ی دیگر است.
Iran, Islamic Republic of
خوب این دوستان اصولگرای ما شرق گرا شدند
Iran, Islamic Republic of
بابا تو دیگه کی هستی حتما باید یه طیفی باشی دیگه اگه غرب نشد میشه شرق و بالعکس
Iran, Islamic Republic of
تنها راه به گفته رهبر عزیزمان بعد پاره9 کردن برجام توسط غربی ها اتش زدن ان توسط ما هست و غنی سازی 90 درصدی و ایران ابرقدرت هسته ای
Iran, Islamic Republic of
غربگرایان خاموش