دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۷
۳۳
نمونه کار خوب رسانه ملی در موضوعات مذهبی؛

هفت نکته مهم درباره برنامه موفق «زندگی پس از زندگی»

چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 799080
این برنامه سه سال پیاپی در ماه رمضان بر روی آنتن سیما رفته است. چه بسا برخی گمان می کردند که با ادامه یافتن برنامه، پس از سال اول، از مخاطب آن کاسته شود. اما جالب این بود که در فصل سوم، درصد بیننده آن، اتفاقاً بیشتر شد.
هفت نکته مهم درباره برنامه موفق «زندگی پس از زندگی»
گروه جامعه جهان نيوز، رضا صفری: در ایام ماه مبارک رمضان، یکی از برنامه های صداوسیما که مورد توجه و رضایت مردم قرار گرفت، «زندگی پس از زندگی بود». برنامه ای که با محوریت «تجربه های نزدیک به مرگ» به روی آنتن رفت. براساس نظر سنجی ای که در اواسط ماه مبارک رمضان منتشر شد، از میان برنامه‌های افطار سیما، «زندگی پس از زندگی» با ۱۴ درصد بیننده و ۸۹.۷ درصد رضایت زیاد در صدر برنامه‌های پرمخاطب افطار سیمای رسانه ملی قرار گرفت.

به طور اجمالی، چند نکته در مورد این برنامه پرمخاطب قابل گفتن است:
 
یک: شبکه چهار به دلیل اینکه رسالت خود را در فضای اندیشه ای و معرفتی قرار داده است و به یک تعبیر، بیشتر، مورد رجوع نخبگان و اهل علم است، به همین دلیل کمتر مورد توجه مردم عادی قرار می گیرد. اما این برنامه نشان داد که در صورتی که ابتکار و خلاقیت در برنامه های صدا و سیما وجود داشته باشد، حتی برنامه ای در شبکه چهار سیما هم می تواند در جایگاه پرمخاطب ترین برنامه قرار گیرد.
 
دو: استقبال از این برنامه نشان می دهد، مردم همچنان تشنه معارف و موضوعات مذهبی هستند. از طرفی، مسائلی مانند معاد، برزخ، روح و ... همواره برای مردم مورد سؤال بوده است. البته به این نکته هم توجه کنیم که مرگ به نوعی جزو اسراری است که انسان ها همیشه تلاش دارند تا در مورد آن بدانند و نسبت به آن دغدغه دارند. تجربه های نزدیک به مرگ هرچند که خود مرگ نیستند اما زوایای بسیار کوچکی از مرگ را می توانند به مردم نشان دهند و این برای آنها جالب خواهد بود.
 
سه: در ایام ماه مبارک رمضان، بخش های گوناگونی از این برنامه، در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در حد وسیع انتشار و بازتاب پیدا می کرد. این نشان می دهد که نباید گمان کنیم که برنامه های رسانه ملی فقط مخصوص خود صدا و سیما است.

چهار: این برنامه سه سال پیاپی در ماه مبارک رمضان بر روی آنتن سیما رفته است. چه بسا برخی گمان می کردند که با ادامه یافتن برنامه، پس از سال اول، از مخاطب آن کاسته شود. اما جالب این بود که در فصل سوم، درصد بیننده آن، اتفاقاً بیشتر شد.
 
پنج:
تجربه گرانی که به برنامه دعوت می شدند، از جنس همین مردم عادی بودند که در زندگی روزمره برای ما قابل حس و مشاهده هستند. این ویژگی باعث شد که مردم احساس قرابت بیشتری پیدا کنند و گمان نکنند که این افراد، احیاناً تافته جدا بافته هستند.

شش: با توجه به مشاهدات، خبرها و گزارش ها - چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی – به خوبی می توان متوجه شد که عده ای از مردم با مشاهده این برنامه دچار تحولات فکری و عملی مثبت در زندگی خود شده و در صدد جبران گذشته برآمده اند.
 
هفت:
طبیعی است که برخی اظهارنظرها در این برنامه – مانند هر برنامه دیگر - ممکن است قابل نقد باشد؛ اما به طور کلی یکی از نقاط قوت «زندگی پس از زندگی» کمک گرفتن از معلومات و یافته های دانشمندان اسلامی و غیر اسلامی برای تجزیه و تحلیل موارد تجربه شده، بود. موضوعی که بسیار نقش داشت تا برچسب خرافات یا توهمات به تن این برنامه ننشیند و برای پاسخ گفتن به برخی شبهات، کارایی داشت.
 
امید است که روند رو به رشد «زندگی پس از زندگی» همچنان ادامه داشته باشد. نکته مهم این است که سازندگان این برنامه باید دقت کنند که با رعایت ظرافت های رسانه ای و هنری همچنان این برنامه را در اوج خود نگه دارند و اگر هم در جایی امکان دارد، با حفظ درون مایه اصلی آن، بر جذابیت های آن بیفزایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عالی حتما با تیم قویتر حمایت شود
میرزایی
United Arab Emirates
سلام این برنامه خیلی خیلی عالی تورا خدا این برنامه را همچنان ادامه دهید
Iran, Islamic Republic of
بله این قبیل برنامه نه تنها در ایرالن بلکه در کشورهای دیگه هم مورد استقباله
Iran, Islamic Republic of
برنامه بسیار تاثیر گذار و آموزنده‌ای است... خدا به دست‌اندرکاران آن جزای خیر دهد و ادامه دار باشد انشاالله
حجت
Iran, Islamic Republic of
در این فضای آخر الزمانی که شبهات از طرفی وعملکرد برخی از مسئولین وخود ما مردم زمینه انحراف وبی دینی وعدم اعتقاد به مبدء ومعاد فراهم آورده تهیه چنین برنامه هائی بسیار مهم ولازم است دست جناب آقای موزون را میبوسم دست شما وهمکارانتان درد نکند موفق باشید
Iran, Islamic Republic of
همین دور پیش به اندازه یک ثانیه شاید در اثر یک اتفاق خیلی کوتاه روح از بدنم خارج شد و خودم را که در پیاده رو افتاده بودم دیدم بعد که آمبولانس آمد و رفتم بیمارستان و آزمایش و سیتی و وو گرفتند هیچ علامت بیماری نداشتم
Iran, Islamic Republic of
دوری مردم از معانی وتفسیر قران ومشکلات اقتصادی باعث شده معاد و روح وبرزخ در نظر مردم کمرنگ شده.
عابد
Iran, Islamic Republic of
برنامه زندگی پس از مدتی ،حقیقتا برنامه معرفتی کاربردی بود که صرفا به بعد نظری نمی پرداخت بلکه در عرصه عمل مخاطبان توجه داشت ضمن اینکه فصل اول و دوم طاهرا به موضوعات خارج از گرایش های مذهبی و دینی افراد می‌پرداخت .
Iran, Islamic Republic of
عالیه برنامه ش.
Iran, Islamic Republic of
سلام. خسته نباشید واقعا دستمریزاد برنامه خوب واثرگذاری بود منو خانواده خیلی راضی بودیم وهمیشه دعاتون میکنیم.
Iran, Islamic Republic of
.برنامه ای جذاب وقشنگ هست همراه با ارامش ووتزکیه روح وهمراه با حقایق دقیق بدون ترس وسانسور همیشه خوب وپر بینده است برنامه ای که بدون فشار واجبار مردم را دعوت به خوبی وراستی میکنه بسیار مفید خواهد بود حتی از کلاس های مدرسه برای هدایت مستقیم نسل جوان وعامه مردم من از تماشای این برنامه لذت میبرم وهر روز منتظر پخش این برنامه با اجرای توامند اقای موزون ومهمانان خوب وعزیز هستم
حمید
Iran, Islamic Republic of
سلام و عرض احترام خدمت همگی عزیزان و تمام سازندگان محترم زندگی پس از زندگی،ممنون وتشکر از زحمات شماتصاویری را به من گنه کار ومغرور نشان دادید که رفتار و گفتار منو دگرگون کرده زن و بچه من دارن تازه دارن زندگی میکنن،بازم از این برنامه‌ها بسازید ❤️
صادقی
Iran, Islamic Republic of
ضمن تشکر از برنامه خوبشان، لطفا موردهای قوی از سالهای قبل رو تکرار بزارید ، در سالهای بعد، تا الان ۹۰نفر طی این سه سال از مرگ برگشته آمد و کلی خاطره، انشاءالله برای همه باشه این برگشتن ها،شاید فرصتی دوباره،
Iran, Islamic Republic of
این برنامه خیلی عالی وبی نظیر و واقعیت پذیر است وقتی این برنامه شروح میشود مو به تن من سیخ میشود وخدا نگهدار عباس موزون وخانواده اش باشد بخدا خیلی بینندگان واقعا با تماشای این برنامه خیلی کارها ورفتارشان خوب میشوند وبه خدا واهلبیت نزدیکتر میشوند به هر حال خدا نگهدار زحمت کش کل این برنامه باشد
Iran, Islamic Republic of
الحق و الانصاف برنامه بسیار عبرت آموز و تحول آفرین است . من خودم شخصا به عمق فاجعه برخی از رفتارهای ناشایست گذشته ام پی بردم و برای خودم تاسف خوردم و حسرت جبران آنها به دلم مانده . امیدوارم همه افراد همدیگر را ببخشند.
Iran, Islamic Republic of
تمام تجربه گران چیزایی گفتن که همه انسانها میدونن و به گوش همه خورده مثل حق الناس و بداخلاقی ازاردیگران نماز بدزبانی و غیره فقط انها یاداوری میکنند .
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
ما فقط اصطلاح حق الناس را می دانیم.
حق الناس فقط دزدی کردن نیست.
حق الناس ابعاد بسیار بسیار گسترده ای است.
به عنوان مثال: موذن مسجد بر گردن نمازگزاران حق الناس دارد. باید برای او دعا کنند.
Iran, Islamic Republic of
اگر شنیدند و شنیدید و شنیدیم خوب چرا اینقدر حق الناس مردم رو گردن همدیگه داریم؟
فرشید
Iran, Islamic Republic of
خیلی برنامه خوبی هست
دمشون گرم مه ما رو یاد خدا و معاد می اندازند
اسلام
Iran, Islamic Republic of
نظرمو فک نکنم در معرض دید بگذارید چون حقیقت سنگینیه،وجیگر بعضیهارو میسوزونه.
خیلیها هم چنان این لقمهای حرام وجودشونو مثل سنگ نفوذ ناپذیر کرده (مانند دللا لانی که مثل کفتار یه گوشه بنگاهای......کمین کردن ووقتی کیس موردنظر بیاد طرفشون خونشو سر میکشن،تیکه تیکش میکنن،اخه اونا لاشخورن)،که من بعضی وقتا فک میکنم با این همه تذکر که تو این جامعه اسلامی ما برااین دست آدما بوجود میاد وبه عیینه واقعیتها رو میبینن ،چرا پس دست از پست ورذل بودن و تیکه تیکه کردن همنوعانشون برنمیدارن،چرا؟.
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای موزون برنامه زندگی پس از زندگی فوق العاده است انشاءاالله همه ما درس بگیریم و انسان باشیم . همه مردم دعاتون میکنند .ایکاش بیشتر از طریق رسانه و هر جوری تبلیغ میکردین که بدونن همچینن برنامه ی واقعی هست و ببینند ما تا تونستیم اطلاع رسانی کردیم . خداوند بهتون عمرِ با عزت و سلامتی ، شادی و . . . . .عطا کنه . آمین
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت ،تهیه کنندگان ،برنامه زندگی پس از زندگی،خدا خیرتون بده،از مرگ خیلی خیلی میترسیدیم،و برای رفع موانع ترس خود،اقدام عملی انجام نمیدادیم،ولی الان بیشتر اوقات ،صحبت‌های تجربه گرها رو توی ذهن خود مرور می‌کنیم و اثرات اون رو در خود و اطرافیان می‌بینیم که باید ،دست به کار شد و جبران گذشته رو بکنیم.خدا خیر دنیا و آخرت به شما بدهد.ممنون.
حمیرا
Iran, Islamic Republic of
این برنامه واقعا عالی بود و تاثیر بسزایی روی من داشت و از انجا که بازگو کننده گان خودشان بودن و فقط حرف نمی زدن بیشترین اثرراداشت ان شالله عاقبت همه ما ختم بخیر بشود
Iran, Islamic Republic of
تشکر فراوان از عوامل برنامه
کامران
Iran, Islamic Republic of
.....
آمنه
Iran, Islamic Republic of
سلام.خسته نباشید.من از سال اول برنامه شما را تماشا کردم.دریکی از قسمتها جواب سوالم را که چرا هنوز زنده ام را یافتم.انتخاب خودم بوده.وزنده ماندن من باعث شد خانوادم زندگی بهتری داشته باشن.من سه بار از مرگ جستم.اونم بخاطر خانوادم.چیز ی یادم نمی یاد ولی حسم بهم می گه بقای خانوادم در گرو زنده ماندنم بوده..
مهدی پورجعفری
Iran, Islamic Republic of
برنامه بسیارعالی گذارهست،من بارهاپای این برنامه گریه کردم.
Iran, Islamic Republic of
سلام،بر نامه عالی بود،ما خیلی دوست داریم ،ببینیم امواتمان،یا عزیزانمان،بعداز مرگ،با چه چیزهایی روبرو میشوند.آیا فقط عذاب هست یا چیزهای خوب دیگه هم هست.
Iran, Islamic Republic of
برنامه عالي است
انچه ميتواند اعوجاجات اخلاقي و رفتار عملي مردم را اصلاح كند توجه انها به معاد است.
Iran, Islamic Republic of
برنامه ای بود که واقعا از آن لذت بردند مردم البته اونهایی هم که اعتقادی ندارند فقط با بی تفاوتی و ادای روشنفکری از کنارش گذشتند
زهرا
Iran, Islamic Republic of
با سلام.خیلی ممنون وسپاس از برنامه خوب وعالی زندگی پس از زندگی .خدا قوت و خسته نباشید .
Iran, Islamic Republic of
خیلی برنامه تاثیر گذار وآموزنده ای هست .
سپاسگزاریم.
Iran, Islamic Republic of
لطفاً بگین چرا بعضی از علما. گفتند ما به این برنامه نقد داریم ؟؟ و اینها چه کسانی بودند ؟