پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۳
۸
پای روضه اباعبدالله با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی؛

پیشگامان هر جهادی، هم روضه گرفتند هم الگوی رعایت شدند/ امسال هم روسیاهی به زغال ماند +تصاویر

دوشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 773657
رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی توسط بسیاری از هئیت‌ها باعث شده که این مراسم‌ها به الگویی برای برگزاری مراسمات عمومی در دوران کرونا تبدل شوند.
پیشگامان هر جهادی، هم روضه گرفتند هم الگوی رعایت شدند/ امسال هم روسیاهی به زغال ماند +تصاویر
 گروه فرهنگی جهان نيوز: امسال دومین سالی بود که مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) در ایام شیوع بیماری کرونا برگزار می‌شد. متعاقب این موضوع بسیاری از رسانه‌های ضدانقلاب و بیگانه که با اصل وجودی حادثه عاشورا مشکل دارند و البته برخی چهره های اصلاح طلب سعی کردند به بهانه بیماری کرونا فضارا مغشوش کنند و دگر بار علیه مسائل دینی سمپاشی کنند. مطرح کردن مواردی چون محرم سیاه و از انداختن شیوع بیماری کرونا به گردن دسته جات و هئیت های برگزاری مراسم عزاداری گرفته تا بند کردن به مسائلی همچون غیربهداشتی خواند نذری‌های این ماه از جمله مواردی بود که همواره از سوی این جریانات معاند که برخی از افراد خصوصا سلبریتی‌ها در داخل کشور آب به آسیاب آنها می ریزند، دنبال شد.

اما محرم امسال نیز مانند سال گذشته با صحنه‌های جالبی روبرو شدیم. در هیئات بانیان و خادمان به طور خاص حساسیت زیادی روی رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشتند. بسیاری از هیئات در فضای باز و حیاط مدارس و محوطه های مراکز تجاری و مذهبی و خیابان‌ها دایر شدند. فاصله اجتماعی با وجود حضور جمعیت قابل توجهی در مراسم عزاداری رعایت شد. بسیاری ماسک و وسایل بهداشتی نذر کرده و میان عزاداران پخش کردند و عزاداران نیز با ماسک و وسایل بهداشتی در هیئات حاضر شدند.
 

چه تجربه برگزاری عزاداری سال جاری و چه سال گذشته به خوبی نشان می دهد که شیفتگان اباعبدالله الحسین(ع) بیشتر مقید به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند؛ زیرا با هر چه پررنگ شدن اخلاق دینی در افراد حساسیت آنها نسبت به رعایت این موارد که حق الناس هم خوانده می‌شود، بیشتر شده است.
 
هیئت شیخ حسین انصاریان؛ هوای باز و رعایت فاصله اجتماعی

خادمان و بانیان برگزاری مراسم عزاداری در سال جاری ده‌ها برابر سال گذشته زحمت کشیدند و افرادی نیز عهده‌دار کنترل رعایت موارد بهداشتی بودند و ضمن اینکه با روی خوش و رفتاری مناسب تذکر می‌دادند با ایجاد نظم بهداشتی هماهنگی خاصی در این حوزه بوجود آورند.

در کنار هیئات، مسئولیت پذیری سازمان تبلیغات و نظارت به برگزاری و پای کار آوردن اکثر نهادها و ارگان ها برای رنگ و بوی عزاداری گرفتن کشور قابل تقدیر بود.
 

حضور رئیس جمهور در مراسم ظهر عاشورا؛ دانشگاه تهران

خصوصا در حوزه  آنلاین دیده می شد که با همکاری برخی از پلتفرم‌ها و پای کار بودن عزاداران حسینی در این حوزه برای کسانی که در هئیات حضور نداشتند نیز محتواهای خوب و مطلوبی تهیه شده بود و در این حوزه نیز بسیاری اگرچه حضوری فیزیکی نداشتند اما حضور قلبی آنان با سید و سالار شهیدان حفظ شد و  همچنان به دریای بی کران عاشورا وصل بودند.

مداحان نیز در این حوزه در هیئات مختلف نشان دادند به موضوعات بهداشتی بسیار واقف هستند و در این حوزه طوری رفتار شد که ضدانقلاب حتی نتوانست موردی برای سیاه نمایی در فضای مجازی پیدا کند. در این حوزه مداحان هیئات را در فضای باز برگزار کردند و در نظمی خاص فاصله اجتماعی به خوبی در این هیئات رعایت شد و عزاداران نیز با ماسک و موارد بهداشتی مربوطه در این مراسم حضور یافتند.

«شیخ حسین انصاریان»، «محمود کریمی»، «میثم مطیعی»، «محمدرضا طاهری»، «سید مجید بنی فاطمه» و ... از جمله بانیان هئیات های بزرگی هستند که هر ساله پذیرای هزاران نفر از عاشقان حسینی است و امسال نیز بسیار پررنق برگزار شدند و ناظرات بهداشتی که از وزارت بهداشت در این مراسمات شرکت کرده بودند از رعایت موارد بهداشتی رضایت کامل داشتند و حتی برگزاری این مراسمات را با این سطح از بهداشت مثال زدنی خوانده اند. 
 

هیئت ریحانه الحسین(ع) با مداحی سید مجید بنی فاطمه


عزدارای ظهر عاشورا در میدان فلسطین با مداحی سید مهدی میرداماد


هیئت ریحانه النبی با مداحی محمدحسین پویانفر


عزاداری ظهر عاشورا در دانشگاه تهران


عزاداری هیئت میثاق با شهدا با مداحی میثم مطیعی


عزاداری هیئت رایه العباس(ع) با مداحی حاج محمود کریمی

رعایت این موارد تا جایی بود که از مراسم هئیت حاج محمود کریمی خبر آمد که این مداح اهل بیت تذکر داده اگر یک نفر هم فاصله اجتماعی را رعایت نکند، همان‌جا سینه‌زنی را قطع می‌کنم و می‌روم!
 

کریمی سال گذشته با یک وانت و تکیه سیار کوچه به کوچه و پیاده عزاداری می‌کرد و امسال هم ظهر عاشورا در جمع کودکان کوره پز خانه‌های جنوب تهران مداحی کرد.
 
مداحی حاج محمود کریمی در محله کوره پز خانه جنوب تهران 
 
جالب اینجاست که این افراد کسانی هستند که در خط مقدم هر جهادی قرار دارند و در موارد خیر پیش قدم هستند. حضور این افراد و بسیاری از شرکت کنندگان در این مراسمات در جهاد آبادنی کشور و بویژه در این دوسال برای مقابله با بیماری کرونا بر هیچ کس پوشیده نیست. این افراد نشان دادند که نفر اول سلامت هستند. از روضه هم دست نمی کشند اما با بالاترین سطح رعایت در حوزه بهداشتی مراسمات را برگزار می کنند.
 

ضدانقلاب هم که همواره به دنبال دوقطبی سازی در کشور است و خصوصا دوقطبی مذهبی و غیرمذهبی ایجاد می کند تا به اهداف شوم  خود دست پیدا کند، ناکام اصلی این ایام بود. در همه موارد حمله به دین داران در اولویت کاری معاندین قرار دارد اما برگزاری مراسمات محرم امسال نه تنها بهانه ای دست این عناصر خودفروخته نداد بلکه الگویی برای کشور ایجاد کرد که مثال زدنی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
از افزایش روز افزون فوتی ها مشخص است
Romania
فوتیها ربطی به عزاداری ندارند و به خاطر بی مبالاتی خودشان است.
Iran, Islamic Republic of
قبلش عدد چی بود؟؟؟ تقوا چیز خوبیه
Iran, Islamic Republic of
چه کسانی که بدون رعایت پروتکل عزاداری کردند و چه کسانی که به سفر رفتند هر دو مقصر هستند پس تقصیر را گردن هم نندازند
Iran, Islamic Republic of
نتیجه‌ش رو یک هفته بعد می‌بینیم
Iran, Islamic Republic of
ایکاش میشد فیلم براتون بفرستم تا متوجه بشین تو مجلس محمود کریمی و مجالس دیگه پروتکل ها رعایت شده یا نه ؟!!!
Iran, Islamic Republic of
منم چند شب تو همون هیات رفتم
وا قعا رعایت میکردن.. تو اون فضای باز اجازه نیمدادن از یک تعداد بیشتر برن داخل/ با فاصله دو متری رفتیم
شما حتما نرفتی اون هیات فقط توی منوتو دیدی
دبیر
Iran, Islamic Republic of
مشکل درهیئات بزرگ خیلی کم بوده ولی مسئله اصلی هیات های کوچک ومتوسطه در شهرها بود که تعداد شان بسیار زیاد بود.