يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۴
۵۱
قابل توجه دستگاه قضایی و ساکنان بهارستان؛

فقط قرارداد ویلموتس مهم است؟!/ ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد گوگل از ایران و ۴۰۰ میلیارد تنفس مصنوعی به تلگرام مهم نیست؟!

چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 738070
تهدید ویلموتس فقط تهدید مالی است که البته باید هم برای برداشته شدن آن تلاش کرد، اما تهدیدات حوزه ICT فقط تهدیدات اقتصادی نیست.
فقط قرارداد ویلموتس مهم است؟!/ ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد گوگل از ایران و ۴۰۰ میلیارد تنفس مصنوعی به تلگرام مهم نیست؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: اخیرا ًطبق حکم فیفا، فدراسیون فوتبال ایران به پرداخت شش میلیون و 137 هزار یورو به مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی محکوم شده است. فارغ از اعتراضات و اظهارنظرهایی که در سطح جامعه نسبت به این موضوع وجود دارد، اگر بخواهیم به این رأی عمل کنیم – البته قرار است بر اساس اعتراض فدراسیون فوتبال، در دادگاه عالی ورزش دوباره به این موضوع رسیدگی شود - باید بیش از 166 میلیارد تومان از پول مردم، فقط بابت غرامت داده شود.

هرچند که حتی خروج یک ریال هم از بیت المال مسلمین بسیار اهمیت دارد و وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باید تا جایی که می توانند در دادگاه عالی ورزش از حق ایران دفاع کنند و در برابر مردم نیز پاسخگو باشند، اما با همه اینها مواردی فاجعه بارتر از قرار داد ویلموتس در حوزه هایی غیر از ورزش در کشورمان رخ داده و یا درحال رخ دادن است، منتها بسیاری از مردم و حتی رسانه ها توجه چندانی به آن نداشته و یا ندارند. یکی از این حوزه ها، حوزه ارتباطات است.
 
 در آمد 1500 میلیارد تومانی گوگل آمریکایی از ایران!
 مرکز پژوهش های مجلس در آذرماه سال 98، در جریان بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1399 کل کشور، طی گزارشی اینگونه می آورد: «در کشور ايران انحصار جستجو در اينترنت در اختیار شرکت آمريکايی گوگل است. مطابق بررسی هاي به عمل آمده، شرکت گوگل از حدود سیصد هزار تومان تا شصت میلیون تومان از هر کسب و کار براي تبلیغات دريافت میکندکه بعضاًچندين هزارمشتري دارند. تخمین زده می شودکه بیش از 300 هزار مورد از کسب وکارها و افراد بخاطر کاربران ايرانی مشتري تبلیغات اين شرکت باشند و اگر به طور متوسط هر تبلیغ پنج میلیون تومان عايد شرکت گوگل کند و هر شرکت تنها يکبار به گوگل تبلیغ سفارش بدهد، میزان درآمد سالیانه گوگل از محل تبلیغات شرکتهاي ايرانی بالغ بر 1500 میلیارد تومان خواهد شد».

در کنار همه اینها، ارزش اقتصادی و غیراقتصادی اطلاعات جمع آوری شده (big data) توسط گوگل از ایران، که قابل تخمین نیست و همچنین پول مالیاتی که گوگل از آن فرار می کند  و همچنین ضررهای مالی که به دلیل فعالیت گوگل نصیب شرکت های داخلی و به طور کلی به صنعت ICT کشور وارد می شود را هم اگر اضافه کنید.

همه اینها در حالی است که کشوری مانند چین این فرصت ها را از گوگل گرفت و به تولید داخلی خود یعنی جستجوگر «بایدو » کمک کرد تا جایگزین گوگل در چین باشد.
 
400 میلیارد تومان برای تنفس مصنوعی به تلگرام!
اردیبهشت ماه 1398، نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد و کلات در مجلس، در مصاحبه با  خبرگزاری مجلس اظهارات عجیبی در مورد دو ابرفیلترشکن و هزینه کردن برای دسترسی به پیامرسان تلگرام بعد از فیلترینگ، آن هم از جیب بیت المال و برای نگه داشتن مردم در تلگرام! بیان کرد: «.... تلگرام طلایی و هاتگرام راه‌اندازی شد؛ با 400 میلیارد تومان هزینه، در اختیار قرار دادن سرورهای فراوان به آنها و ارائه خدمات دیگر».

وی با بیان اینکه مستندات کافی در این خصوص وجود دارد، گفت: « تلگرام طلایی و هاتگرام با نظارت وزارت اطلاعات و وزارت ارتباطات فعالیت کرد و فارغ از مصاحبه‌های مسئولان ذی‌ربط در این خصوص، مستندات فراوانی در ارتباط با این موضوع دارم که این وابستگی را ثابت می‌کند».

بیشتر بخوانید:
مأموریت هاتگرام و طلاگرام تمام شد/ آقای جهرمی! خداقوت
 
فارغ از اینکه این اتفاق باعث شد که سیل هجوم کاربران به پیامرسان های ایرانی متوقف شده و پیامرسان های تازه جان گرفته ایرانی ذبح شوند، بعد از مدتی این دو ابرفیلترشکن با یک حرکت گوگل پلی دود شده و به هوا پریدند! همچنین پس از وعده های مکرر در مورد مستقل شدن هاتگرام و تلگرام طلایی، در نهایت سرورآنها خاموش شد.
 
200 میلیارد تومان پروژه فیلترینگ هوشمند و کمک به رشد شبکه های اجتماعی خارجی در کشور!
 بهمن ماه سال 1393، شاخه مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات بسیج دانشجویی دانشگاه‌های دانشگاه تهران( صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی، تربیت مدرس، تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، مالک اشتر و دفتر فرهنگی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران) طی بیانیه ای در رابطه با فیلترینگ هوشمند - ادعایی که از سوی دولتی ها پیگیری می شد و در عمل به فرصتی برای جذب کاربران بیشتر شبکه های اجتماعی مخرب خارجی در کشور تبدیل شد - با ذکر چند دلیل فنی، به این پروژه ایراد گرفت و هزینه برای آن را گزاف خواند و خطاب به مسئولین گفت: «به جای شانه خالی کردن از مسئولیت خود و پاک کردن صورت مسئله و رها کردن ارتباطات بی‌قانون، و به جای حمایت از شرکت‌های خارجی و نادیده گرفته حقوق مصرف‌کنندگان ایرانی و بی‌اعتنائی به نقض حریم خصوصی مردم و تهدیدات جدی علیه امنیت ملی، به وظیفه قانونی خود عمل کرده و از فعالیت شبکه‌های اجتماعی بی‌قانون خارجی جلوگیری به عمل آورده و به جای آن از مردم ایران و تولیدکنندگان داخلی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای ارتباطی حمایت کنند تا ارتباطی امن، ارزان و قابل اطمینان برای مردم محقق شود».

با همه مخالفت هایی که با این پروژه وجود داشت، سال 1395، محمود واعظی، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد بودجه فیلترینگ هوشمند گفت: «پروژه فیلترینگ هوشمند با همکاری مراکز دانش بنیان و دانشگاهی در حال انجام است و برای آن 200 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است».

فارغ از اینکه دقیقاً چقدر برای فیلترینگ هوشمند هزینه شده است، اما این پروژه یکی از سنگ بناهای گسترش و همه گیر شدن پیامرسان های خارجی در ایران بود. در نظر بگیرید که در آن سال ها با هزینه های هنگفتی که صرف فیلترینگ هوشمند شد – آن هم در سال هایی که بحران ارزی امروز وجود نداشت - به راحتی می توانستیم پیامرسان های داخلی را توانمند کنیم و نیازی به تلگرام و اینستاگرام و ... نداشتیم. اما قبول کردیم که آنها در ایران بمانند و ما مثلاً برای سالم سازی آنها هزینه کنیم! ضررهای اقتصادی، فرهنگی و امنیتی و عقب ماندن در این حوزه هم که خود مثنوی هفتاد من کاغذ است.
 
این موارد تنها گوشه ای از اتفاقات رخ داده در فضای مجازی کشور است. برای دستیابی به حجم دقیق ضررها و آسیب های اقتصادی و غیر اقتصادی وارد شده به کشور و مردم  و همچنین اطلاع از توافقات صورت گرفته با خارجی ها در سال های گذشته، به نظر می رسد که باید هرچه زودتر تحقیق و تفحص از وزارت ارتباطات صورت گیرد تا مردم به پشت پرده اتفاقات رخ داده در فضای مجازی کشور، آگاهی پیدا کنند.

ای کاش این همه جوش و خروشی که برای قرار داد ویلموتس در کشورمان به وجود آمده، در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم وجود داشت. باید توجه کرد که تهدید ویلموتس فقط تهدید مالی است که البته باید هم برای برداشته شدن آن تلاش کرد، اما تهدیدات حوزه ICT فقط تهدیدات اقتصادی نیست، بلکه گاهی به ضربه دیدن و عقب ماندن یک نسل و یک کشور برای ده ها سال و شاید یک قرن بینجامد. اگر از سال ها قبل این حساسیت وجود داشت، در آنصورت امروز به یکی از کشورهای ابرقدرت در این حوزه تبدیل می شدیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
خب الان میخواهید بگید وزارت ارتباطات در قبال گوگل باید چه بکند سرویسهاشو قطع کنه ؟ آخه شما که فقط ذکر مصیبت می کنید راه حل هم بگید معادل شرکت گوگل در داخل چه شرکتی هست؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
آقا رضا خودت رو ناراحت نکن؛یک عده فقط نون شعار دادن میخورن.....!!!
ترکمنچای
Iran, Islamic Republic of
قرارداد ویلموتس مثل برجام نافرجام خسارت محض بود.
Iran, Islamic Republic of
شما هم با این کلمات کلیشه ای زمینه عقب افتادگی کشور رو فراهم میکنی همین جمله شما خودش شعاره!!!
Iran, Islamic Republic of
اینکه مدیریت فضای مجازی دست دیگران نباشه شعاره ؟مطالبه بحق هست
Iran, Islamic Republic of
باید فضای مجازی رو از مدیریت بیرون جدا کرد
Iran, Islamic Republic of
نمیشه چون راه ارتباطی مردم با سران همین فضای مجازیه
United Kingdom
جهان نیوز می خواهد تمام سعیش را بکند تا قبل از انتخابات فضای مجازی که مردم در آن راحت هستند را ببندند.
United Kingdom
جالبه خودت نظر مي دي خودت هم دلداري مي دي!
Iran, Islamic Republic of
از کجا فهمیدی کلک کار خودت رو به دیگران نسبت می دی؟
Iran, Islamic Republic of
شما هم بلدی بده و بخور
Iran, Islamic Republic of
خب از چین یاد بگیرن و مدل داخلیش رو ایجاد کنن. خیلی سخته؟ آقایون دولتی که ادعاهاشون گوش فلک رو کر کرده
Romania
دوستانتون که معجزه هزاره بودن و هاله نور دور وبرشون بود چرا کاری نکردن؟..
سوال
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان که 7 سال اقتصاد کشور را معطل امضاء برجام و اجرای برجام کردند چرا کاری نکردند ؟!
United Arab Emirates
چون مشی اصلاحات تعامل با دنیاست،نه مقابله شعاری با دنیا؛حد خودمون رو بدونیم وبعد شاخ وشونه بکشیم
که اینجور مردم رو گرفتار نکنیم
Iran, Islamic Republic of
شما به توسری خوری میگی تعامل؟ لطفا یه کم تاریخ رو ورق بزنید. ....
Iran, Islamic Republic of
بدا به حال کسانی که توسری خوردن عادتشون بشه وای
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا چون حد و حدودمون رو داریم، بقیه زورشون اومده. ...
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا چون حد و حدودمون رو داریم، بقیه زورشون اومده. گرفتاری مردم حاصل کارهای اونهایی هست که این حد و حدود رو ول کردن پریدند تو بغل غربی ها. تأمل لطفاً
هر چی که هست این اتفاقات بحساب کارنامه اصلاح طلبا نوشته میشه
Iran, Islamic Republic of
تمام این دوران ۸ سال به حساب اعتدالی هاست دولت های هاشمی و خاتمی و موسوی هم به حساب اصلاح طلباست
Iran, Islamic Republic of
وقتی کاری بلد نیستند چه کاری باید می کردند
Iran, Islamic Republic of
شما از 42 سال 8 سال احمدی نژاد رو فقط دیدین؟هرچند زیر ساختای این کار برو ببین توی دولت نهم و دهم ب چ صورتی رفته جلو.
فقط شعار نده لطفن.
Iran, Islamic Republic of
خیلی کارها کردن چشم دیدن میخواد
علی
Iran, Islamic Republic of
اونها گوشت سگ و گربه میخورن ما هم باید بخوریم ؟
Iran, Islamic Republic of
حالا که معادل نیست، یعنی کم کاری شده. افتاد الان؟
Iran, Islamic Republic of
شما چرا اینقدر بحث قطع کردن رو پیش میاری؟ بابا گوگل داره از مملکت میچاپه. خب باید یه کاری کرد. یه موتورجستجوی رقیب براش درست کرد.
Iran, Islamic Republic of
ب نظر خودت این همت توی کشور هست که بخان معادل گوگل موتور جستجوگر بسازن؟؟؟
حرفای درشت زدن هنر نمیخااد.درست حرف زدن هنر میخاد
علی
Iran, Islamic Republic of
یه حرفایی نزنین که دشمن بهمون بخنده
Iran, Islamic Republic of
این حرف به اصلاح طلبا ی خوش خیال باید گفت
Iran, Islamic Republic of
بنظر من در این دولت اینکار امکان کمی داره چون توانایی و مدیریت کافی برای ادامه این راه وجود ندارهخ
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز خواهشمندیم تحلیلهای افرادی را درج کنید که کارشناس ویا اهل فن باشندو راهکاربدن نه از روی بغض و کینه.
Iran, Islamic Republic of
الان مثلا یه دور یادداشت رو خوندی و فکر کردی؟!! آخه چرا اینقدر خودت رو ضایع می کنی....
Iran, Islamic Republic of
آهان اینکه بگی گوگل و تلگرام داره از ایرانی ها میخوره میشه غیر کارشناسی اما بذاری بخورن میشه کارشناسی و اهل فن!!!
Iran, Islamic Republic of
درست کنند
Iran, Islamic Republic of
راست میگه گوگل فیلتر کنید ازسروش استفاده کنند بجای تلگرام هم بله را
شعار دادن که خرجی ندارد
Iran, Islamic Republic of
اگه برای استقلال کسور باشه هیچ ایرادی نداره وقتی اونها از این امکانات برای فتنه گری هاشون استفاده می کنند ما چرا نباید توانایی خودمان رو مورد استفاده قرار ندیم
Iran, Islamic Republic of
طلبكار سازي شگرد جديدي نيست ولي تاج شورشو در اورد
Iran, Islamic Republic of
بعد دانگي دونگي؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب عاشق دانگ و دونگ است مخصوصا دلاري
Iran, Islamic Republic of
اونهم دلاری آمریکایی و خصوصا کاناداییش
Iran, Islamic Republic of
گوگل هم مثل تلگرام و فیس بوک و توییتر و یوتیوب و... فیلتر کنید تا خیالمون راه شه، اااااااه
Iran, Islamic Republic of
فعلا که خیال خارجی ها از ساده انگاری ما راحته!
تلاش، تلاش، تلاش، عزیز من
Iran, Islamic Republic of
....
Switzerland
صورت مسئله ویلموتس را تغییر ندهید! لطفا بیان کنید کی باعث ضرر میلیاردی ار قرارداد ویلموتس به ایران شد
علی
Iran, Islamic Republic of
بطور کلی دولت باید پاسخگو باشه ...
Iran, Islamic Republic of
اززتاج و دیگران که در دولت و وزارت ورزش اعتدال مسؤولیت داشتند برسید
علی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
مطلب خوبیه اگه اقایون به فکر باشن

خسارت این حراج بیت المال برای تلگرام جاسوس رو کی میده
ظاهرا تو مملکت رسم شده هرکی ضربه میرنه سرکار میمونه جهرمی زنگنه سلطانی فر
علی
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز و همفکرانش تلاش میکنن ، فضای مجازی رو مسدود بکنن تا همه بیان جهان نیوز رو نگاه بکنن و کل کشور بشه یک رسانه با یک عقاید و دیگران حق اظهار نظر غیر رو نداشته باشن به عبارتی سلام بکنیم به کره شمالی
Iran, Islamic Republic of
قطعاً اگر به حرف شما گوش کنیم باید در آینده به تلاویو سلام بگیم و بشیم بن سلمان سعودی تو سری خور. اما با این چیزی که نویسنده گفته، هم به کره شمالی سلام میگیم هم به کل دنیا.