يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۷
۵

آیا کرونا می‌تواند سینمای ایران را ضربه فنی کند؟

دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 734412
از روز سوم اسفندماه سال ۹۸ و با اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیه سالن‌های سینمایی کشور به حالت تعطیل درآمد و همزمانی این وضعیت با فصل پررونق «اکران نوروزی» تبدیل به خسارتی مضاعف برای چرخه اقتصادی سینمای ایران در آستانه سال ۹۹ شد.
آیا کرونا می‌تواند سینمای ایران را ضربه فنی کند؟
گروه فرهنگی جهان نيوز، حسام زبیراوی: چند ماهی است که ویروس منحوسی به اسم کرونا مهمان ناخوانده همه دنیا شده است. ویروسی که رفته رفته با تغییرات پیاپی به یک ویروس خطرناک تبدیل شد و روال عادی زندگی ها را مختل کرد و باعث تعطیلی اماکن و مراکزی در سطح کشور شد. یکی از این مراکز که این ویروس منحوس توانست ضربه اقتصادی شدیدی به آن بزند سینما بود.

از روز سوم اسفندماه سال ۹۸ و با اعلام وزارت ارشاد کلیه سالن‌های سینمایی کشور به حالت تعطیل درآمد و همزمانی این وضعیت با فصل پررونق «اکران نوروزی» تبدیل به خسارتی مضاعف برای چرخه اقتصادی سینمای ایران در آستانه سال ۹۹ شد.

برای جلوگیری از خسارت های اقتصادی آثار سینمایی به خاطر عدم اکران این آثار در سالن های سینما برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ایده های جدیدی برای پخش فیلم های در حال اکران مطرح شد.
 

پخش فیلم های در حال اکران به صورت آنلاین
هر روز یک فیلم در شبکه نمایش خانگی؛ طرح و ایده ای بود که از طرف وزیر ارشاد برای فیلم‌ بین‌ها در روزهای قرنطینه خانگی مطرح شد تا کمکی به اقتصاد سینما و سینماگران در زمان رکود کرونایی نیز شود.

طرح سینمای آنلاین فیلم از ۲۴ فروردین ۹۹ برای حمایت از سینمای ایران در بحران متاثر از شیوع بیماری کرونا و با نمایش فیلم "خروج" آغاز به کار کرد و در ادامه مسیر فیلم‌های دیگری نیز به این طرح پیوستند.

هرچند این طرح زیاد نتوانست در فروش فیلم ها و جذب مخاطب نسبت به اکران عمومی در سالن سینماها به این آثار سینمایی کمک چندانی کند اما توانست کمکی به چرخه اقتصادی سینما در سایه این ویرس منحوس باشد.
 

پخش فیلم های در حال اکران به صورت سینما ماشین
طرح پخش فیلم های در حال اکران به صورت «سینما ماشین» ایده ای دیگر از پخش آثار سینمایی در دوره کرونا و تعطیلی سالن های سینما بود که با مشارکت سازمان هنری رسانه ای اوج برای اولین بار در کشور پس از انقلاب با نمایش فیلم سینمایی «خروج» تازه ترین اثر ابراهیم حاتمی کیا آغاز به کار کرد.

طرحی که به دلیل قیمت بالای بلیت و لازمه داشتن خودو شخصی، بین عموم مردم جایی نداشت و این طرح و ایده هم در دوران بحران کرونا زیاد نتوانست به فروش فیلم ها در مقایسه با اکران عمومی در سالن ها کمک چندانی به اقتصاد سینما کند.


 
بازگشایی سینماها در سایه کرونا
پس از گذشت چهارماه از تعطیلی سالن های سینما و مقابله سینما با این ویروس منحوس بالاخره سالن های سینما با اطلاعیه سازمان سینمایی مبنی بر آغاز فعالیت سینماها از اول تیر با همان فیلم‌هایی که پیش از تعطیلی روی پرده بودند، منتشر شد.

بازگشایی سالن های سینمایی در سایه کرونا باعث شد که مخاطبان مثل قبل به خاطر ترس از سرایت ویروس کرونا و رعایت پرتکول‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی میل چندانی برای حضور در سالن های سینما نداشته باشند و سینماداران مجبور شوند به خاطر حضور کم مخاطبان از نمایش این آثار در سالن های سینمایی امتناع کنند و سالن های سینما مثل قبل رونق چندانی نداشته باشند.

حال باید ببینیم که با افزایش آمار کشته های کرونا و همه گیر شدن روز به روز این ویروس در کشور و ادامه داشتن این بحران مسئولان و مدیران سینمایی در ادامه چه طرح و ایده‌ای برای خسارت‌های ناشی از این ویروس در حوزه سینما می‌اندیشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ایشالله که رونق اکران به سالن های سینما بر گردد.
United States
انشالله که ضربه فنی کند که این سینما با سلبریتی های منفورش جمع بشوند. شاید از این خاکستر یک سینمای متعهد بیرون بیاد.
Iran, Islamic Republic of
این سینما از چندین سال قبل، به وسیله محتوای پوچ و منحطش ضربه فنی شده، ویروس کرونا بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن روی این واقعیت است...
Iran, Islamic Republic of
سینما با وجود این سلبریتی ها همون بهتر که ضربه فنی بشه
Iran, Islamic Republic of
سینمایی که بازیگران اصلی اش مثل //.... حامی افراد دزد و قاتل و اغتشاشگر باشند همان بهتر که قطع نسل شود