جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۲۴
بهم ریختگی در جریان تکرار؛

بحران مشروعیت اردوگاه اصلاحات را به هم ریخت/ اصلاح طلبان در «چه کنم چه کنم» حضور لیستی در انتخابات مجلس

دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 711259
بحران مشروعیت و عملکرد ضعیف این جریان به جایی رسیده است که «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران اعلام می کند که امضای خاتمی نباید زیر لیست های شورای شهر و مجلس اصلاح طلبان قرار می گرفت.
بحران مشروعیت اردوگاه اصلاحات را به هم ریخت/ اصلاح‌طلبان در «چه‌کنم چه‌کنم» حضور لیستی در انتخابات
گروه سیاسی جهان نيوز: اصلاحات در جریان انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی چه آرایش انتخاباتی به خود می گیرد. این روزها با توجه به اینکه «محمدرضا عارف» سرلیست این جریان در انتخابات دهم مجلس از حضور مجدد در انتخابات انصراف داده است، معلوم نیست چه فردی به عنوان سرلیستی این جریان سیاسی در شهر تهران قرار است، پرچمدار این جریان شود. این درحالی است که برخی از اصلاح طلبان شاخص از جمله «عبدالواحد موسوی لاری» و «شهیندخت مولاوردی» ماجرای ارائه لیست انتخاباتی از سوی اصلاح طلبان را با اما و اگر همراه کرده اند. 

موسوی‌لاری، از اعضای مجمع روحانیون مبارز درباره حضور چهره های شاخص اصلاحات در انتخابات مجلس و امکان رد صلاحیت این افراد، گفته است: « اگر کاندیدایی نداشته باشیم طبیعتا نمی‌توانیم لیستی بدهیم و وقتی لیستی نباشد، جناب خاتمی از چه چیزی باید حمایت کند؟ در حقیقت این احتمال وجود دارد که اصلا لیستی ارائه نشود.»

وی می افزاید: «ما می‌گوییم درصورتی که نامزدی وجود داشته باشد، لیست می‌دهیم، اما اگر برای مثال در اصفهان نامزدهای اصلاح‌طلب ردصلاحیت شوند، امکان ارائه لیست را نخواهیم داشت و اصلا محل شرط ایجاد نمی‌شود. ندادن لیست اصلا به معنای تحریم انتخابات نیست و پیش‌فرض اصلاح‌طلبان حضور در انتخابات است. ما به قطعیت می‌گوییم که هنوز تنها روزنه اصلاح‌طلبان شرکت در انتخابات است، ولو در مناطقی لیستی نداشته باشند.»

موسوی لاری درحالی از سناریو رد صلاحیت نیروهای جریان اصلاحات برای پوشش دادن وضعیت بد این جریان در میان افکارعمومی استفاده می کند که به خوبی می داند  نتیجه لیستی رای دادن مردم در شهرهایی مثل تهران به اصلاح طلبان مجلس دهم بود که حتی سرلیست و ژنرال آن یعنی عارف حاضر نشد در انتخابات یازدهم ثبت نام کند. فردی که قطعا اگر ثبت نام می کرد از سوی شورای نگهبان هم تایید صلاحیت می شد. 

بعد از موسوی لاری «شهیندخت مولاوردی» هم به موضوع عدم ارائه لیست از سوی اصلاح طلبان اشاره کرده است. مولاوردی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در خصوص لیست اصلاحات برای انتخابات مجلس یازدهم، گفت: اصلاح‌طلبان باید به جمع‌بندی برسند که آیا لیستی ارائه خواهند داد یا خیر؟ هنوز در خصوص ارائه لیست یا ارائه ندادن آن به جمع‌بندی نرسیدیم. امکان دارد اصلاح‌طلبان لیستی ارائه ندهند.

مولاوردی در مورد سرلیستی خودش در فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان، اظهار داشت: هنوز در مورد سرلیست اصلاح‌طلبان بحثی نشده است.

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در خصوص عملکرد لیست ائتلافی امید در مجلس دهم اظهار داشت: «انتظاری که ما از لیست امید داشتیم برآورده نشده است شاید به این دلیل بود که برنامه مدونی در اختیار لیست امید قرار نداشت تا براساس آن پاسخگویی لازم را داشته باشد، اما برای مجلس یازدهم برنامه ارائه می‌شود و پایش و ارزیابی مستمر وجود خواهد داشت تا نمایندگانی که در چارچوب یک لیست رای می‌آورند به حال خود رها نشوند.»

با این حال اصلاح طلبان بیشتر از اینکه از رد صلاحیت اعضای خود از سوی شورای نگهبان بترسند به رد صلاحیت آنان از سوی افکارعمومی و خصوصا عدم مشروعیت لازم برای کسب آرای مردم فکر می کنند. از جمله بایستی اشاره کرد که لیدر اصلاحات توصیه ویژه ای به ثبت نام اصلاح طلبان برای کاندیداتوری انتخابات خصوصا به زنان کرده است. برخی از اصلاح طلبان از قول رئیس دولت اصلاحات بیان داشته اند که زنان اصلاح طلب بایستی بیش از 30 درصد در لیست ها حضور داشته باشند و نباید به این میزان برای حضور در مجلس اکتفا کنند.

بنابراین از یک سو اصلاح طلبان اعلام می کنند که لیست های انتخاباتی نمی دهد و از سوی دیگر بیان می شود که این جریان در حال تشویق نیروهای خود برای شرکت در انتخابات مجلس است. به نظر می رسد این جریان سیاسی به طور توامان در حال پیگیری و اجرای سناریوهای مختلف در روند انتخابات هستند. از یک سو سعی اوضاع را برای ارائه لیست جریانی می سنجند و شاید در این حوزه یک لیست اصلی برای مجلس ارائه دهند. از سوی دیگر سعی دارند نیروهای دیگر خود را خارج از لیست در انتخابات شرکت دهند و شاید از این منظر نتیجه ای با توجه به بحران مشروعیت آنان میان مردم حاصل شود. خصوصا استفاده ابزاری و انتخاباتی از زنان یکی از حربه های دوباره این جریان برای حضوردر ساختار مجلس آینده است.

بحران مشروعیت و عملکرد ضعیف این جریان به جایی رسیده است که «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران اعلام می کند که امضای خاتمی نباید زیر لیست های شورای شهر و مجلس اصلاح طلبان قرار می گرفت. البته اینکه اصلاح طلبان بیان می کنند لیستی در جریان انتخابات مجلس آتی شرکت نمی کنند حاکی از عدم تفاهم این جریان باشد. اردوگاه اصلاحات با بهم ریختگی خاصی دست و پنجه نرم می کند. بی اعتمادی افکارعمومی نسبت به این جناح به داخل جناح اصلاحات رسوخ کرده و اعضا هم چندان اعتمادی به یکدیگر ندارند و از سوی دیگر نسبت به لیستی وارد شدن در مجلس نیز شاید برخی از اعضای این جریان سیاسی امنتاع و خود به صورت واحد در انتخابات مجلس شرکت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محسن
کسی نمیخواد رای بده که ، زیاد فرقی نمیکنه
زیاد فرقی نمی کند که بر همگان روشن است
استیصال اصلاحات ..
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
...
استیصال برادران
Iran, Islamic Republic of
...
مسعود
Iran, Islamic Republic of
منافع ملی ما با اصلاحات تامین نمی شود قراردادهای خسارت بار کرسنت و توتال و استات اویل و سعدآباد و ژنو و برجام نافرجام و فروختن دریای خزر همه دستاورد !!! دولت های اصلاح طلب است.
کرشنت چیه برادر غفنضر؟
Iran, Islamic Republic of
...
معین
Iran, Islamic Republic of
کرسنت با خسارت 53 میلیارد دلاری شاهکار !!! دولت خاتمی است !
محمد
Iran, Islamic Republic of
جهان
من اصلاح طلب نیستم اما اگر آنها با همه بدی هایشان نباشند رقابت در انتخابات به رقابت قومیت ها تبدیل می شود
آنچنان که بجز در تهران در اغلب نقاط کشور اینطوری شده
آبی و قرمر باید در حدی باشند که وقتی گلی می زنند افتخار آمیز باشد
نه مثل مسابقه ایران کامبوج و یا ایران و مالدیو
نظام باید بتواند احزاب مهم را درون خود نگه دارد
و آنها را پالایش کند کاری که غربی ها می کنند
دموکراسی ابزاز و اسبابی دارد که احزاب مهمترین ابزار آن است
سعید
Iran, Islamic Republic of
سلام بسیار تعبیر قشنگی بود احسنت
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام ممنون
خخ
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان بازهم در تهران پیروز هستند خیلی حرص نخور جهان
سید
Iran, Islamic Republic of
قطعا در تهران یک نماینده هم نخواهند داشت حتی آقای علی مطهری که اصولگرا و اصلاح طلب هست نیز رای نخواهد داشت
شاهین
Iran, Islamic Republic of
با اصلاحات دلار 100 هزار تومانی و بنزین 20 هزار تومانی دور از دسترس نیست.
در جریان نیستی که سیل تدبیر بنیان کن بوده
Iran, Islamic Republic of
خود را فریب ندهید اصلاح طلب و اصولگرا یا چپ و راست اعتبار ی در جامعه ندارند مردم از این ها عبور کرده اند!!!
سید
Iran, Islamic Republic of
عدم تایید صلاحیت اصلاح طلبان راه را برای مظلوم نمایی این گروه باز خواهد کرد ....!!!!
اتفاقا هیچ اتفاقی نمی افته
چون از خیلیا شنیدم که میگن
خوب جیب خودشون و بچه هاشون رو پُر کردند؛ .....
سعید
Iran, Islamic Republic of
خیلی هم خوشحال نباشید آسیاب به نوبت !به نظر میرسه متاسفانه افرادی در داخل کشوراز جناح راست وچپ برسرشاخه بن میبرند.
Iran, Islamic Republic of
کار اصلاحات تمومه
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
باز لیست به مردم ارائه می دهند...؟!!!
دهقان
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات بلایی به سر مردم آورد که تا هفت نسل آینده فراموش نمی‌کنند...z