جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳
اندراحوالات سادگی برخی مسئولان؛

اهمیت بحث حاکمیت و کاربری در دنیای امروز/ تفاوت اینترنت و فضای مجازی ایران با آمریکا چیست؟

دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 701679
فضای مجازی از آن دسته ابزارهایی است که مدیریت و حاکمیت آن بسیار مهمتر از حوزه کاربری است. در نتیجه، کاربری صرف در حوزه ICT، پیشرفته بودن یک کشور را نتیجه نمی دهد.
اهمیت بحث حاکمیت و کاربری در دنیای امروز/ تفاوت اینترنت و فضای مجازی ایران با آمریکا چیست؟
گرو جامعه جهان نيوز، رضا صفری: همگان می دانند که ایران اینترنت و فضای مجازی جداگانه ندارد و با چند واسطه ما هم از همان اینترنت و نرم افزارهایی استفاده می کنیم که آمریکایی ها استفاده می کنند. اما با وجود این شباهت ظاهری، یک فرق اساسی با یکدیگر دارند که زمین تا آسمان آنها را از یکدیگر جدا می کند و آن، فرق بین محیط حاکمیتی و کاربری است.

در حوزه مدیریت و حاکمیت، کسانی چون آمریکایی ها قرار دارند که فکر کرده، کار علمی و اصولی انجام داده اند، زحمت طراحی این فضا را متحمل و به نوعی معماری سیم کشی جهانی فضای مجازی را بنیان نهاده اند. به دلیل ویژگی های ذاتی و تعریف شده این فضا، بهره کسانی که در جایگاه حاکمیت قرار دارند حداکثری و بهره کشورهایی مانند ایران که تنها کاربر و مصرف کننده هستند، حداقلی است.

 به خلاف باور عده ای، مشکل اساسی اینترنت و شبکه های اجتماعی امروز ما، استفاده درست و یا نادرست از آنها نیست، هر چند که آن هم در جای خود قابل اهمیت است. به طور کلی باید گفت که ابزارها چند گونه اند. بعضی ابزارها مانند چاقو یا اسلحه هستند. یعنی ممکن است که کسی تولید کننده یک اسلحه باشد اما شخص دیگری و یا حتی دشمن او توانایی و قدرت بالاتری در استفاده از آن  اسلحه داشته باشد. در اینجا حوزه کاربری نقش تعیین کننده ای خواهد داشت.

اما ابزارهایی مانند اینترنت و شبکه های اجتماعی این گونه نیستند. این ابزارها به حاکمان و تولید کنندگان خود قدرت و امتیازهای فوق العاده ای می دهند که هیچ کاربری، با هر سطح از توانایی نمی تواند به گرد پایشان هم برسد. یعنی فضای مجازی از آن دسته ابزارهایی است که مدیریت و حاکمیت آن بسیار مهمتر از حوزه کاربری است. در نتیجه، کاربری صرف در حوزه ICT،  پیشرفته بودن یک کشور را نتیجه نمی دهد.

ما در اینجا به چند تفاوت ساده اینترنت و فضای مجازی ایران و آمریکا اشاره می کنیم تا فرق میان حاکمیت و مدیریت داشتن با کاربری صرف در فضای مجازی مشخص شود. هرچند که بر شمردن این تفاوت ها کار ساده ای نیست و نیازمند یک پژوهش علمی دقیق است.

به صورت خیلی مختصر و گذرا به چند مورد اشاره می کنیم:
 
*اینترنت و شبکه های اجتماعی آمریکایی یعنی دسترسی و سرقت اطلاعات کشورهای دیگر مخصوصاً کشور های رقیب، اما اینترنت و شبکه های اجتماعی خارجی در ایران یعنی خروج اطلاعات مهم و اساسی از کشور و به عبارتی یعنی در اختیار قراردادن اطلاعاتی که مواد خام برای انواع تصمیم گیری های فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و سیاسی علیه کشورمان قلمداد می شوند.

*اینترنت و شبکه های اجتماعی در آمریکا یعنی صادرات فناوری و پیشرفت اقتصادی اما در ایران یعنی واردات و وابستگی.

*اینترنت آمریکا یعنی دسترسی به تمام منابع معتبر علمی. اما بسیاری از همان منابع معتبر علمی موجود در اینترنت، برای ایران تحریم است. این در حالی است که فیلترشکن ها و سایت های مستهجن بدون محدودیت از سوی آمریکا در اختیار ایرانیان قرار می گیرد.

*اینترنت و شبکه های اجتماعی، برای آمریکایی ها ارز آوری و برای ایران ارزبری به همراه دارد. بین ارز آوری و ارز بری چه وجه مشترکی وجود دارد؟!

*اینترنت آمریکا در حوزه حاکمیتی، مدیریتی و کاربری است اما اینترنت ایران فقط مختص به حوزه کاربری است. به عبارت دیگر آمریکا در حوزه ICT، حاکم و سلطان، و ایران، برده و زیر دست است.

*اینترنت و شبکه های اجتماعی آمریکایی یعنی تحمیل مفاهیم بنیادی فرهنگ غرب. به عبارت دیگر ابزاری برای جهانی سازی فرهنگ آمریکایی است. اما اینترنت و شبکه های اجتماعی خارجی در ایران یعنی تخریب آنچه که هزاران سال انبیاء و بعد از آنها علماء، دانشمندان، اولیاء و مصلحان اجتماعی زحمت کشیده اند.

*اینترنت در آمریکا یعنی استقلال، اما اینترنت در ایران یعنی وابسته شدن بسیاری از زیرساخت های اقتصادی، علمی، آموزشی، اشتغال و ده ها حوزه دیگر، به دشمن درجه اول. این یعنی اینکه هر گاه آنها اراده کنند می توانند کشور را در این حوزه ها متلاطم کنند.

البته ذکر این نکته ضروری است که سرویس و خدمات فضای مجازی دو نوع است.

1- خدماتی که برایمان منافع حداکثری دارند. 2- سرویس ها و خدماتی که در عین منفت داشتن برای ما برای آمریکایی ها منافع حداکثری دارند.

قابل توجه است که تمام سرویس هایی که آنها به ما اجازه دسترسی به آن را می دهند از نوع قسم دوم هستند. در نتیجه با اینکه گزینه های مهمی برای تحریم روی میز ندارند باز هم دست به تحریم کلی فضای مجازی نمی زنند و به شرایط موجود در فضای مجازی کشور راضی هستند و جای تعجب ندارد که بعضی از مسئولین کشور را به خاطر فیلترکردن تلگرام، تحریم هم کردند!
 
از سوی دیگر، امروز شاهد هستیم که زیرساخت ها و ابزارهاي لازم براي استفاده از اينترنت و شبکه های اجتماعی خارجی با كمك متخصصان داخلی و هزینه بيت‌المال تأمين می شود، اما مديريت آن در اختيار آمریکایی ها قرار می گیرد. اگرچه شرم آور است که در زمان طاغوت، خارجی ها نفت ایران را چپاول می کردند، اما شرم آور تر از وابستگی نفتی به دشمن این است که ظرفیت فضای مجازی و بستر اینترنت در اختیار بیگانه باشد تا به وسیله آن امنیت، فرهنگ، سیاست و اقتصاد کشور در معرض آسیب های بعضاً غیرقابل جبران قرار بگیرد.
 
متأسفانه به دلیل بی مسئولیتی و سطحی نگری برخی مسئولین، گاهی اوقات حتی از انتقال یک تصویر و یا پیام ساده به هموطن دیگر – نه در آن سوی مرزها که در همین داخل کشور – هم عاجز هستیم زیرا بر خلاف منافع آمریکایی ها عمل می کنیم. این یعنی یک بیگانه از خارج کشور برای دو نفر ایرانی در داخل کشور تصمیم می گیرد که شما در کشور خودتان نباید این پیام را بین یکدیگر مبادله کنید!
 
نکته پایانی اینکه، در چند سال اخیر نه تنها برخی مسئولین، رفتار و عملکرد نادرست خود در حوزه اینترنت و شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی را تصحیح نکرده اند، بلکه برای این رفتار ذلت بار خود، ادبیات تولید کرده و کوتاهی های  خود در توسعه فناوری را توجیه می کنند.

 واقعیت این است که تفکری در کشور وجود دارد که خواسته یا ناخواسته می خواهد ما را در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات عقب نگه دارد. به عقیده کارشناسان، کشورهایی که اساس کار  آنها در فناوری های راهبردی مانند سخت افزار و نرم افزار مبتنی بر واردات بوده و در توسعه این فناوری ها و حوزه های حاکمیتی و مدیریتی آنها ورود نداشته باشند، در آینده نزدیک جزو کشورهای عقب مانده محسوب می شوند. زیرا توسعه و پیشرفت در اقتصاد، امنیت، فرهنگ و سایر حوزه های زندگی انسان، بستر و شکل جدیدی به خود گرفته است و قدرتمند بودن در فناوری اطلاعات و ارتباطات، مقوم پیشرفت آینده کشورهاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فرهاد
United Arab Emirates
خوب بالاخره که چی؟ هدف از این مقاله چیست؟ اینترنت استفاده نکنیم یا اینترنت کذایی ملی را دریابیم؟ ...
Iran, Islamic Republic of
شما هم مثل آمریکایی ها فکر کن و تلاش کن و مستعمره نباش
چین و روسیه و .... ببین دارن چی کار می کنن
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه اینترنت برای مردم آمریکا پاک تر از اینترنت مردم ایرانه.