دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۱

چشم‌انداز قیمت طلا در سال آینده میلادی

۲۰۱۴ هم سال طلا نخواهد بود
شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب: 333951
در حالی که قیمت طلا طی دو سال گذشته بیش از ۷۰۰ دلار کاهش یافته است کارشناسان با توجه به واقعیات کنونی اقتصاد جهانی، سال ۲۰۱۴ را سال پر فروغی برای فلز زرد نمی دانند و متوسط قیمت طلا در این سال را ۱۲۰۰ دلار پیش بینی می کنند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، بدون شک سال ۲۰۱۳ سال خوبی برای سرمایه گذاری در زمینه طلا نبود. در حقیقت، تنها در طی امسال طلا بیش از یک چهارم ارزش خود را از دست داده است. زمانی که قیمت امسال طلا را با قیمت آن در دو سال قبل مقایسه می کنیم، مشاهده می کنیم که روند حرکت قیمت ها کاملا متفاوت بوده است.

در سپتامبر ۲۰۱۱، قیمت طلا به رکورد تاریخی ۱۹۲۴ دلار در هر اونس رسید و اکنون قیمت فلز زرد طی دو سال بیش از ۷۰۰ دلار کاهش یافته است.

یک روز پس از آنکه بن برنانکه، رئیس فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد که این بانک سیاست خرید اوراق قرضه ماهیانه خود را از ۸۵ میلیارد به ۷۵ میلیارد دلار کاهش خواهد داد، قیمت طلا به زیر ۱۲۰۰ دلار سقوط کرد. اما باید به این نکته توجه داشت که از زمان شروع این سیاست در سال ۲۰۰۸، ارزش طلا بیش از دو برابر شده است. طبیعتا آمریکا برای اطمینان حاصل کردن از پایین ماندن نرخ بهره، خود به اقتصاد داخلی اش پول تزریق کرده است تا آمریکا بار دیگر دچار رکود نشود.

حال باید پرسید عملکرد طلا در سال ۲۰۱۴ چگونه خواهد بود؟ بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به واقعیت های اقتصادی، طلا در سال جدید میلادی مجددا به روند افزایشی خود باز نخواهد گشت. در واقع، بسیاری از تحلیلگران معتقدند، قیمت میانگین طلا در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۲۰۰ دلار خواهد بود.

تحلیلگران استدلال می کنند که با توجه به پیش بینی افزایش ارزش سهام در بازار بورس و بهبود وضعیت اقتصادی جهان، جذابیت فلز زرد برای سرمایه گذاران پایین آمده است و این موجب خواهد شد که قیمت طلا در حوالی ۱۲۰۰ دلار در نوسان باشد.

اما اگر مشکلات سیاسی جدی رخ بدهد و یا اقتصاد آمریکا مجددا به سمت تضعیف شدن حرکت کند، افراد بیشتری تصمیم به سرمایه گذاری در بازار طلا خواهند گرفت. همچنین باید به هند به عنوان یکی از مصرف کنندگان بزرگ طلا اشاره کرد که وضعیت تقاضا از سوی آن در سال آینده بستگی به محدودیت های اعمال شده از سوی دولت این کشور بر واردات طلا خواهد داشت.

به طور کلی، اگر تغییر قابل توجهی در اقتصاد و وضعیت سیاسی آمریکا رخ ندهد، بسیار بعید به نظر می رسد که قیمت طلا بار دیگر افزایش یابد.

در خصوص سرمایه گذاری در بازار طلا نظرات مختلفی ابراز می شود. موافقان سرمایه گذاری در بازار طلا می گویند، طلا یکی از مطمئن ترین سرمایه گذاری ها در شرایط بحران مالی است و همواره ارزش ذاتی خود را حفظ می کند. اما مخالفان می گویند طلا استفاده زیادی ندارد و یا به طور کلی کالایی بدون استفاده است و ارزش آن زیاده از حد بالا رفته است.

در حالی که نبرد مخالفان و موافقان سرمایه گذاری در بازار طلا هیچ برنده مشخصی ندارد، می توان گفت که طلا همواره در مرکز توجهات و تحلیلها بوده است و اکنون که ما در انتهای سال ۲۰۱۳ قرار داریم، تحلیلهای مختلفی در زمینه روند حرکت قیمت طلا در سال ۲۰۱۴ ارائه می شود.

جونی توس، تحلیلگر بازار طلا معتقد است طلا آنگونه که برخی ممکن است تصور کنند، در سال ۲۰۱۴ عملکرد خوبی نخواهد داشت. در سه ماهه پایانی امسال، برخی ارزیابی ها از قیمت ۱۳۲۵ دلاری برای طلا در سال ۲۰۱۴ حکایت داشت، اما اکنون ارزیابی ها به حد ۱۲۰۰ دلار کاهش یافته است.

به عقیده وی، متوسط قیمت طلا ممکن است حتی تا سال ۲۰۱۷ نیز به ۱۳۰۰ دلار نرسد. به اعتقاد این تحلیلگر بازار فلزات گرانبها، وضعیت اقتصاد کلان کشورهای جهان ظاهرا امیدوار کننده است و این خوش بینی در اقتصاد و بازارهای بورس ممکن است به معنای این باشد که در سال آینده میلادی افراد کمی دست به خرید طلا به عنوان سرمایه گذاری خواهند زد.

به طور کلی در مورد چشم انداز قیمت طلا در سال ۲۰۱۴ باید گفت، طلا در حال حاضر، جذابیت چندانی ندارد، اما همانطور که ما در گذشته شاهد بوده ایم، طلا این قابلیت را دارد که در هنگامه بروز بحران های اقتصادی به بهشتی امن برای سرمایه گذاران تبدیل شود. بنابراین تا جایی که پای سرمایه گذاری در میان است، کسی نمی تواند قاعده ای خاص برای قیمت طلا تعیین کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *