جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

اکرمی: ۸۵ درصد مشکلات کشور داخلی‌است

يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب: 331540
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ۸۵درصد مشکلات از قبیل نبود کنترل مصرف، عدم بکارگیری نقدینگی، نبود تولید با کیفیت و امثال اینها مربوط به داخل است، گفت: آمریکا عناد و لجاجت دارد.
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در گفت‌و‌گو با تسنیم درخصوص تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه کشورمان با وجود توافقنامه ژنو اظهار داشت: این یک تجربه جدیدی است که می‌تواند مفید و سودمند باشد.

وی همچنین گفت: تحریم‌های جدید آمریکا به معنای رد و یا نفی مذاکره نیست.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری، با اشاره به تعبیر ظریف وزیر خارجه مبنی بر دشوار بودن راه مذاکره افزود: ما نمی‌توانیم آنها را وادر کنیم که در همان ماه‌های اولیه نقطه نظرات‌مان را بپذیرند؛ به هرحال این، کاری است که شروع شده و تا زمانی که به طور کامل مایوس نشویم باید راه را ادامه دهیم.

اکرمی اضافه کرد: حُسن این مذاکرات این است که تحریم‌ها علیه ایران تشدید نمی‌شود و یقین بدانیم که از نیویورک به این طرف، اگر مذاکرات نبود تحریم‌ها تشدید می‌شد و فشارش بر داخل کشور بیشتر بود. علاوه بر این، دولت جدید قصد دارد تجربه‌ای را در این زمینه داشته باشد و دنیا بفهمد که ایران اهل مذاکره و تعامل است و این آمریکاست که عناد و لجاجت دارد، با این کار، چهره آنها برای ما و دنیا بیشتر روشن خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که تحریم‌های جدید بر خلاف متن مذاکرات ژنو بوده و بر اساس آن قرار نبوده تحریم‌های جدیدی در مهلت ۶ ماهه صورت بگیرد و آیا این به معنی نقض کامل توافقنامه ژنو است؟ گفت: دوستان می‌گویند که این تحریم‌ها در روح توافقنامه بود نه متن توافقنامه؛ حال چه روح آن باشد چه متن آن، ما این اقدام آمریکا را محکوم می‌کنیم و در این زمینه مذاکره‌کندگان ما به کشور بازگشتند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در این ارتباط تصریح کرد: ما آمریکا را دشمن خود می‌دانیم و صورت مسئله برای ما روشن است اما به صرف اینکه حالا او دشمن است، اینکه ما نباید مذاکره کنیم، این کار اشتباه است. در قرآن هم خداوند با دشمنانش، کفار و مشرکین و شیطان حرف و مذاکره می‌کند. ما اهل قطع رابطه و عدم گفت‌و‌گو نیستیم ما فقط در دنیا با اسرائیل نمی‌خواهیم ارتباط داشته باشیم اما فکرمی‌کنید روسیه و چینی‌ها علیه‌اسلام هستند، خیر همه سر و ته یه کرباسند.

وی در پاسخ به این سوال که گره زدن مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به صرف مسائل هسته‌ای اساسا کار صحیحی است و دیگاه شما در این باره چیست؟ افزود: آن چیزی که قطعی است، این است که تحریم به هر بهانه‌ای بر اقتصاد کشور فشار وارد کرده و این را هر کسی متوجه است و می‌داند که اثر گذاشته است وقتی نمی‌گذارند بانک پول را جابجا کند و دارایی‌هایتان را بلوکه می‌کنند، مسلما این کار بر اقتصاد ما اثر می‌گذارد اما عاقل‌ها می‌گویند همه چیز را نباید مرتبط به تحریم دانست.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد مشکلات از جمله نبود کنترل مصرف، عدم بکارگیری نقدینگی، نبود تولید با کیفیت و امثال اینها مربوط به داخل است، خاطرنشان کرد: اما اصل این است که تحریم‌ها همیشه اثر گذار بوده است.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در ارزیابی خود برای آینده مذاکرات هسته‌ای و لغو کامل تحریم‌های علیه ایران، اظهار داشت: ما می‌خواهیم تعامل با دنیا کنیم، اما نمی‌گوییم فقط آمریکا بلکه اروپا، چین و روسیه هم هستند به هرحال یکی از کشورهای عضو ۵+۱، آمریکاست و بقیه هم باید کمک کنند؛ آنها می‌بینند و می‌دانند که ما بنای تعامل و تفاهم داریم لذا باید کمک کنند و این بهانه‌گیری‌ها را از دست آمریکا بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *