جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
۳

علت نحوست ماه صفر چیست؟

چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 329414
ماه صفر که بنا به روایتی ، روز اول آن روز واردشدن کاروان اسرای کربلا به شام است و حوادث تلخ دیگری از جمله شهادت دختر ۳ ساله امام حسین (ع)،رحلت جانگداز پیامبر اکرم (ص) در روز ۲۸ این ماه واقع شده و پایان ماه نیز مصادف با شهادت هشتمین پیشوای شیعیان امام رضا (ع) می باشد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، ماه صفر که بنا به روایتی ، روز اول آن روز واردشدن کاروان اسرای کربلا به شام است و حوادث تلخ دیگری از جمله شهادت دختر ۳ ساله امام حسین (ع)،رحلت جانگداز پیامبر اکرم (ص) در روز ۲۸ این ماه واقع شده و پایان ماه نیز مصادف با شهادت هشتمین پیشوای شیعیان امام رضا (ع) می باشد.


در نامگذاری این ماه، دو وجه ذکر کرده ‏اند:
۱. از «صُفْرَة (زردی)» گرفته شده؛ زیرا زمان انتخاب نام، مقارن فصل پاییز و زردی برگ درختان بوده است.

۲.از «صِفْر (خالی)» گرفته شده؛ زیرا مردم پس از پایان ماه‏های حرام، رهسپار جنگ می‏ شدند و شهرها خالی می‏ شد.
این ماه، معروف به شومی و بدشگونی است. از پیامبر اکرم (ص) درباره ماه صفر، چنین نقل شده است:
هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من دهد، بشارت بهشت را به او می‏دهم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بعید نیست این روایت از آن دست روایاتی باشد که باید به دیوار زد. بنا بر فرمایش امام هادی (علیه السلام) همه روزها و ماه های خدا خوب و با برکت هستند به شرط اینکه ما با نافرمانی خداوند آنها را خراب نکنیم. درست است در این ماه حوادث تلخ و ناگواری اتفاق افتاده، اما مگر در محرم شهادت امام حسین(ع)، در رمضان شهادت حضرت امیر(ع) و یا در ماه های دیگر شهادت سایر امامان رخ نداده؟! آیا می توان آنها را هم نحس دانست؟! بهتر است مسئولین فرهنگی به جای نشر خرافه، با خرافه گرایی مبارزه کنند تا سرنوشت ماه صفر مانند سیزده بدر نشود!!!
طلبه
Iran, Islamic Republic of
این روایتی که به پیامبر نسبت داده اید ، گرچه مرحوم ملکی تبریزی هم در کتاب المراقبات خود آورده اما جعلی است و در هیچ یک از منابع روائی نیامده ! آنچه آمده ، فقط این است که پیامبر می خواستند بهشتی بودن ابوذرغفاری را بیان کنند و فرمودند : « هر کسی بگوید در کدام ماه رومی هستیم ، او بهشتی است » ابوذر که پس از فرمودن آن جمله پیامبر تازه وارد مسجد شد ، این مطلب را گفت و همه فهمیدند که مقصود پیامبر چه بود ( منبع : کتاب علل الشرائع نوشته شیخ صدوق ) حالا چرا این روایت بی سند و ساختگی را نوشته اید ؟! زود حذفش کنید .
محمد
Iran, Islamic Republic of
شهادت امام حسن مجتبی(ع) هم به روایتی در هفتم ماه صفر و به روایتی در 28 ماه صفر است