شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

کربلا در جان هستی زنده است

پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 325366
«حب‎الحسین» مرام شیعه و دوستداران اهل‎بیت (ع) است و این ارادت آتشین به قافله سالار کربلا هیچگاه خاموش نمی‎شود، نام و نهضت سیدالشهدا (ع) در تمام اعصار و زمان‎ها خواهد درخشید چراکه کربلا در جان هستی زنده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، دهم محرم فرا رسید، گویی در زمین و آسمان‎ها محشری به پا شده و حال و هوای عجیبی بر دلها حاکم است با وجودیکه بیش از یک‎هزار و ۴۰۰ سال از واقعه عاشورا می‎گذرد زمینیان و عرشیان همچنان داغدار این مصیبت عظیم هستند.

امام حسین (ع) با اینکه می‎دانست پایان راهی که می‎رود شهادت است اما برای اقامه عدل و عدالت ثابت قدم ماند، در برابر سپاه ظلم ایستاد و تا مرز فداکاری و ایثار پیش رفت، برای دفاع از حریم اسلام و شعائر دینی، خود را سپر بلا قرار داد و به مقام رفیع شهادت رسید تا دین و احکام خدا حفظ بماند.

واقعه عاشورا منشوری است که پیام‎های زیادی در آن نهفته و آئینه تمام نمای امروز و فردای ماست بنابراین باید پیام عاشورا و نهضت سرخ حسینی را بازخوانی کنیم تا مفاهیم امروزی آن را دریابیم و پیام‎رسان مکتب اهل‎بیت (ع) باشیم.

باید بدانیم عاشورا تکلیف است و عاشورایی شدن عمل به تکلیف؛ حال اگر در جرگه عاشورائیان و نینوائیان قرار گرفته‎ایم باید در این مکتب به درستی درس بیاموزیم و پیرو خوبی برای آن حضرت باشیم.

در این مسیر ارادت قلبی و ابراز احساسات خالصانه دوستداران اهل‎بیت (ع) سبب شده تا جهانیان رفتار و منش ما را وسیله‎ای برای شناخت بزرگان دین‎مان بدانند از همین روست که دشمنان مکتب سیدالشهدا (ع) درصددند تا نمونه‎هایی از رفتارهای عزاداران حسینی که همخوانی با این مکتب ندارد را به دنیا عرضه کرده و افکار عمومی را بر ضد الگوهای دینی ما برانگیزانند.

عزاداران حسینی باید هوشیار باشند؛ از رفتارهای غلطی که شبکه‎های تبلیغاتی استکبار بر آن تمرکز کرده اعم از قمه‎زنی و اشعار نادرست احساسی باید دوری کنند.

شهید آیت‎الله مطهری درباره قمه‎زنی می‎فرمایند «قمه‎زنی در شرایط فعلی هیچ دلیل عقلی و نقلی بر آن نداریم و یکی از مصادیق بارز تحریف محسوب می‎شود، از برنامه‎هایی که هیچ ارتباطی با اهداف امام حسین (ع) ندارد، تیغ، قمه و قفل زدن است؛ این کار غلطی است که یک عده قمه‎ها را بگیرند، به سرهای خودشان بزنند و خون‎ها بریزد که چه شود؟ کجای این حرکت عزاداری است؟»

در کنار عزداران و مشتاقان حسینی، مداحان اهل‎بیت (ع) نیز باید از اشعاری که محتوای نازل دارند بپرهیزند، اشعار عاشورایی نباید از هویت اصلی این مکتب فاصله بگیرد بلکه باید جامعه را با طریقت امامان آشنا کرده و درس استقامت و پایداری بدهد.

عظمت عاشورا در اشک و ناله خلاصه نمی‎شود، قیام حسینی عبرت‎هایی دارد که باید از آن درس بگیریم، پندهایی دارد که باید بیاموزیم، گنجینه‎ای دارد که باید آن را فهم کنیم.

یکی از مهمترین درس‎های قیام عاشورا اقامه نماز اول وقت بود، امام حسین (ع) و یارانش در میدان مبارزه با دشمن از بندگی خدا دست نکشیدند و نماز اول وقت را بر پای داشتند، راز جاودانگی سیدالشهدا (ع) در توکل به خدا نمایان شد.

منطق امام حسین (ع) «هیهات من الذله» بود چنانکه این منطق مورد پسند همه آزادگان عالم است، سیدالشهدا (ع) حقی بزرگ بر گردن آحاد مسلمانان دارد، اگر قیام امام حسین (ع) نبود اکنون اثری از قرآن و شعائر دینی وجود نداشت چون بنی‎امیه می‎خواست پرونده اسلام را برای همیشه ببندد اما امام حسین (ع) با مجاهدت خویش و به میدان آوردن خانواده‎اش برابر هجمه‎های دشمن ایستاد.

نتیجه فداکاری سیدالشهدا (ع) این شد که دنیای اسلام اکنون متجاوز از میلیاردها مسلمان باقی بماند و هر روز بر شمار آن افزوده شود اکنون وظیفه مسلمانان اعم از شیعه و سنی این است که راه امام حسین (ع) را استمرار ببخشند و زیر بار ظلم نرفته و تن به ذلت ندهند چراکه سیدالشهدا (ع) اسوه فضیلت، مقاومت و آزادگی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *