دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
۱

پایان طراحی مفهومی هواپیمای مسافربری ایرانی

چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 322546
مدیر پروژه طراحی هواپیما ۱۵۰ نفره، پیچیدگی و تنوع فناوری ساخت هواپیمای مسافربری را معادل تاسیس نیروگاه هسته‌ای بوشهر دانست و گفت: طراحی مفهومی ساخت این هواپیمای مسافربری تا پایان سال جاری خاتمه می‌یابد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علیرضا جهانگیریان در همایش هم اندیشی طرح کلان ملی توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره با اشاره به جزئیات این هواپیما گفت: وزن برخاست این هواپیما ۷۶.۷ تن و وزن فرود آن ۶۸ تن است و برد آن ۳ هزار و ۸۵۰ کیلومتر خواهد بود.

مدیر پروژه هواپیمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره بابیان اینکه اجرای این پروژه بر اساس سند چشم انداز بوده است، اظهار داشت: ایجاد ساختار دایمی که صاحب فناوری‌های کلیدی در طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری در سطح بین المللی از جمله چشم اندازهای این طرح است.

وی طراحی مفهومی، طراحی اولیه، خرید تجهیزات، ساخت و مونتاژ، تست‌های زمینی و تست‌های پروازی را از فازهای اجرایی این طرح نام برد و ادامه داد: در حال حاضر طراحی مفهومی این طرح در دستور کار است که امیدواریم تا پایان سال جاری به پایان یابد و به مرحله طراحی اولیه وارد شویم.

جهانگیریان با بیان اینکه فعالیت‌های اجرایی طرح کلان ملی هواپیمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره در ۸ محور تعریف شده است، خاطر نشان کرد: ساختار سازی و توانمند سازی، دستیابی به دانش فنی، ارزیابی فناوری‌های کلیدی، جهت دهی، توسعه زیر ساخت‌ها، مستند سازی، اخذ استانداردهای بین المللی، ارتباط صنعت و دانشگاه و گسترش همکاری‌های بین المللی از جمله محورهای این پروژه است.

مدیر پروژه طراحی هواپیما ۱۵۰ نفره تعداد قطعات ساخته شده برای این هواپیما را ۶ میلیون قطعه ذکر کرد و یادآور شد: کابل‌های مورد نیاز برای این هواپیما ۲۲ هزار کیلومتر برآورد شده که با حضور ۳۴ هزار نفر اجرایی خواهد شد.

به گفته وی قیمت یک فروند از این هواپیما در مرحله تولید انبوه آن حدود ۹۰ میلیون دلار است و هزینه طراحی و ساخت ۴ فروند از این هواپیما ۲ میلیارد دلار است که کشورهای سازنده بودجه‌هایی در این حدود دریافت می‌کنند.

جهانگیریان پیچیدگی و تنوع فناوری ساخت هواپیمای مسافربری را معادل تاسیس نیروگاه هسته‌ای بوشهر دانست و خاطر نشان کرد: صنایع هسته‌ای و هوایی از جمله صنایعی هستند که باید با توجه به استانداردهای بین المللی طراحی و ساخته شوند.

وی با تاکید بر اینکه در طراحی این هواپیما ۲۴۵ سند تخصصی تهیه شده است، اضافه کرد: در این راستا ۳۴ پایان نامه دوره‌های دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی تدوین شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمد
این مطالب را که می گویم نه برای دلسرد کردن ونا امید کردن است بلکه برای توجه دادن است وبس . ساخت هواپیمای مسافری باید توجیه اقتصادی داشته باشد و توجیه آن به این است که غیر از داخل، زمینه رقابت در خارج وصادرات هم داشته باشد و الا می شود هواپیمای توپولف که غیر از روسها و کشورهای بلوک شوروی سابق که مجبور به خرید آن بودند و در هیچ کشوری به آنها سرویس زمینی فرودگاهی نمی دادند والان خود کشور تولید کننده آن در ناوگان هوائی مسافریشان هواپیماهای غربی بوئینگ و ایرباس را وارد کرده اند . البته شرائط ما با آنها فرق می کند چون به آنها این هواپیماها را می فروشند ولی به مانه . علت اینکه ژاپن ویا آلمان و فرانسه وانگلیس هیچکدام به تنهائی به ساخت هواپیمای مسافری اقدام نمی کنند و حتی تولید مشترکشان ایرباس هم موتورش امریکائیست می تواند برای ما قابل بررسی باشد .