جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - 24 May 2024
 
۰

سهمیه شیر دانش‌آموزان چه شد!

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 319387
زنان مسنی که در دوران کودکی روزانه کمتر از یک لیوان شیر مصرف کرده‌اند نسبت به دیگران استخوان‌های سست و شکننده‌تری دارند و همین باعث می‌شود مشکلات زیادی برای آن‌ها به‌وجود بیاید.
به گزارش جهان به نقل از فارس، همه می‌دانند که شیر عمده‌ترین تامین کننده کلسیم بدن است و مصرف روزانه یک لیوان شیر ضرورت دارد که متاسفانه آنطور که باید به این نکته مهم توجه نمی‌شود.

شاید برخی بر این عقیده باشند که کلسیم از طریق مواد غذایی دیگر نیز به بدن می‌رسد ولی شیر هم جای خود را داشته و استفاده آن اهمیت زیادی دارد و خانواده‌ها باید این ماده غذایی را نیز در اولویت قرار دهند تا سلامتی خود را تضمین کنند.

تحقیقات نشان داده که دختر‌ها نسبت به پسر‌ها نیاز بیشتری به شیر دارند و اگر نسبت به مصرف آن بی‌توجه باشند در سنین بزرگسالی با مشکل پوکی استخوان روبه‌رو می‌شوند و سلامتی مادران آینده به خطر می‌افتد.

زنان مسنی که در دوران کودکی روزانه کمتر از یک لیوان شیر مصرف کرده‌اند نسبت به دیگران استخوان‌های سست و شکننده‌تری دارند و همین باعث می‌شود مشکلات زیادی برای آن‌ها به‌وجود بیاید.

البته بعضی از افراد هم شیر دوست ندارند چون پس از نوشیدن آن دچار نفخ می‌شوند و معده آن‌ها به هم میریزند که کارشناسان تغذیه به این دسته توصیه می‌کنند که مصرف شیر را از مقدار کم شروع کرده و به همراه مواد غذایی دیگر آن را میل کنند.

بدون شیر کلسیم بدن تامین نمی‌شود ولی کودکان و نوجوانان که بدن آن‌ها نیازمند شیر است به جای مصرف این ماده غذایی مفید به سمت نوشابه‌های گازدار روی آورده‌اند که نه تنها مفید نیست بلکه ضربه سختی به سلامتی انسان می‌زند.

توزیع شیر در مدارس از جمله اقداماتی است که در فرهنگ‌سازی استفاده از لبنیات تاثیر بسزایی دارد و دانش‌آموزان در محیط مدرسه زمانی که کنار هم سن و سالان خود قرار می‌گیرند رغبت بیشتری برای نوشیدن شیر دارند.

با همه این‌ها روز‌های پایانی ماه مهر نزدیک است ولی هنوز خبری از توزیع شیر در مدارس نیست و دانش‌آموزان چشم‌انتظار مصرف این تغذیه هستند چراکه در همه خانواده‌ها به دلایل مختلف این ماده غذایی تهیه نمی‌شود.

وقتی نظر رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان قم را در این‌باره جویا می‌شویم، می‌گوید: هنوز خبری از توزیع شیر در مدارس وجود ندارد و کمیته ملی شیر ایران نیز در این زمینه خبر قطعی نداده است.

هادی هدایتی‌پور با بیان این‌که ممکن است تعداد نوبت توزیع شیر کاهش پیدا کند، ادامه می‌دهد: اگر توزیع هم آغاز شود به احتمال زیاد تعداد نوبت توزیع کاهش پیدا می‌کند.

آنگونه که رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان قم می‌گوید گروه هدف محدود به مدارس دوره ابتدایی آن هم فقط دولتی می‌شود.

وی از کمبود اعتبار خبر می‌دهد و می‌افزاید: عدم توزیع شیر در مدارس جای نگرانی بسیاری دارد که امیدواریم در صورت تامین اعتبار توزیع شیر آغاز شود.

هدایتی خاطرنشان می‌کند: توزیع شیر در مدارس ایران از سال ۷۹ آغاز شده بود که تا سال گذشته ادامه داشت و این عمل موجب شده بود سرانه مصرف شیر در ایران که از ۵۰ یا ۶۰ لیتر به ۹۰ لیتر برسد به طوری که این میزان به سرانه کشورهای پیشرفته نزدیک بود و عدم توزیع شیر می‌تواند تبعات سنگینی داشته باشد.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان قم می‌گوید که پیش از این شیر در مقطع ابتدایی و راهنمایی و چند سال گذشته حتی در دوره دبیرستان نیز توزیع می‌شد.

در این صورت امسال بسیاری از دانش‌آموزان در مقاطع دیگر از مصرف شیر در مدارس محروم می‌شوند که خانواده‌ها باید دقت بیشتری داشته باشند و در صورت توان این کمبود را جبران کنند.

نکته جالب توجه این است که مسئولین همواره بر اهمیت استفاده از شیر تاکید دارند اما همواره در توزیع آن کوتاهی ‌می‌کنند به هرحال باید دنبال راه چاره بود تا این مشکل برطرف شود.

البته در این زمینه خانواده‌ها نباید منتظر باشند تا در مدارس گامی برداشته شود و به جای تهیه تنقلات مضر برای آن‌ها فرزندانشان را به مصرف شیر عادت دهند و بگذارند این مهم به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود.

ممکن است کودکان طعم شیر را دوست نداشته باشند که خوشبختانه در این زمینه هم کار‌های خوبی صورت گرفته و شیرموز، شیرکاکائو و ترکیب شیر با دیگر طعم دهنده‌ها در بازار موجود است که می‌تواند ضامن سلامتی دانش‌آموزان باشد و به افزایش یادگیری آن‌ها کمک کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *