شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 1 Jun 2024
 
۰
۱

بازیافت ثروت از درون زباله

شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 318958
وجود شغل‌های کاذب یکی از عوارض بیکاری است و زمانی شاهد تشدید روند مهاجرت بی‌رویه به کلان‌شهرها هستیم، باید در انتظار آسیب‌های مختلف آن نیز بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزانه در شیراز حدود ۹۵۰ تن زباله عادی تولید می‌شود.

در شیراز گروه‌های مختلفی نسبت به جمع‌آوری زباله‌های خشک اقدام می‌کنند و گویا رقابت بر سر آن پایانی ندارد. ‌

بیشتر افرادی که درحال جمع آوری زباله‌های خشک هستند را کودکان کار خیابانی تشکیل می‌دهند، نیروهای ارزانی که شاید اجبار مهاجرت و ازدواج‌های بدون سرانجام آنان را به خیابان‌ها کشانده است.

بعضی با کیسه‌های بزرگ‌تراز قامت یک انسان و گروهی با گاری و تعدادی با موتورسیکلت‌های سه چرخ مشغول بازیافت زباله‌ها هستند.

آنان زباله‌های خشک را با خود می‌برند و زباله‌های تر را باقی می‌گذارند تا عوامل شهرداری دیر یا زود نسبت به جمع‌آوری آن اقدام کنند.

بازیافت ثروت از درون زباله‌ها به صنعت بزرگ و فراگیری تبدیل شده است و این گروه که برخی از اتحادیه صنف علافان و آسیابداران شیراز مجوز فعالیت دریافت داشته‌اند چرخه جمع‌آوری زباله‌ها را با اشکالاتی همراه کرده‌اند.

اما معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در این مورد گفت: افرادی از اتحادیه صنف علافان و آسیابداران شیراز مجوز گرفته‌اند تا زباله‌ها را بازیافت و آن قسمت از زباله‌های خشک را برداشت کنند، هر چند این عمل باعث ایجاد اختلال در شبکه جمع‌آوری شده است، اما با مسئولان مربوطه صحبت شده و در حال پیگیری امور هستیم.

به گفته اسماعیل معینی، این زباله‌ها در برخی مناطق شهری مانند ده پیاله و یا شیخ علی چوپان در گاراژهای بزرگی انباشت می‌شود.

وی اضافه کرد: روزانه در شیراز حدود ۹۵۰ تن زباله عادی تولید می‌شود و این میزان منهای تولید شش تن زباله عفونی است که توسط مراکز درمانی تولید می‌شود و هر چند میزان تولید زباله‌های عفونی ۱۳ تن گزارش شده بود که با خرید دستگاه زباله‌سوز از طرف بیمارستان‌های بزرگ شیراز جمع‌آوری این میزان به نصف کاهش یافته است.

این مسئول با بیان این که بیمارستان‌های بزرگ شیراز هر سه ماه یک‌بار باید از طرف سازمان محیط زیست مجوزهای خود را تمدید کنند گفت: این سازمان با سه دستگاه خودروی ویژه در زمان تعیین شده نسبت به جمع‌آوری و حمل شش تن زباله عفونی اقدام می‌کنند.

وی در عین حال اذعان داشت: بحث تفکیک زباله در شیراز با مشارکت مردم از مبدا در حال انجام است هر چند فرهنگ‌سازی گسترده‌ای نیز صورت گرفته تا مردم با در اختیار داشتن کیسه‌های ویژه و سطل‌های نارنجی زباله‌های خشک را از زباله‌های تر تفکیک کنند.

معینی خاطرنشان کرد: جمع‌آوری زباله با بهره‌گیری از ۱۷۶ خودروی مناسب‌سازی شده انجام می‌شود، همچنین این سازمان با در اختیار داشتن ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های شهرداری شیراز محسوب می‌شود که از این تعداد یک‌هزار و ۵۰۰ نفر را پاکبانان زحمت‌کش تشکیل می‌دهند.

وی گفت: غیر از منطقه تاریخی فرهنگی شیراز که عوامل این سازمان حضوری فعال دارند در دیگر مناطق شهری کار نظافت توسط پیمانکار مربوطه انجام می‌شود.

معینی دیگر اقدام انجام شده توسط این سازمان را امحای سگ‌های ولگرد و جانوران موزی برشمرد و اضافه کرد: کار طعمه‌گذاری در شب انجام می‌شود و عملیات لاشه‌برداری صبح روز بعد با دقت ویژه‌ای صورت می‌گیرد.

 موضوع تفکیک زباله‌ها در سطح شهر شیراز توسط افراد معتاد که در اصطلاح متداول به زباله‌دزد اطلاق می‌شوند، به حدی بهداشت و نظافت این شهر به ویژه در هسته مرکزی را با مخاطره مواجه کرده است که هفته گذشته یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه جامعه روحانیت شیراز که در رسانه‌ها نیز منعکس شد، به این امر اختصاص یافت و ابراز نگرانی‌های شدیدی صورت گرفت.

عده‌ای با حمل گونی‌های بسیار بزرگ اقدام به پاره کردن کیسه‌های زباله گذاشته شده بر سر کوچه و خیابان کرده و با تفکیک مواد پلاستیکی، کاغذی و ... مابقی که شامل زباله‌های تر می‌شود را به صورت باز و پراکنده در گذرگاه‌ها رها می‌کنند که علاوه بر ایجاد مناظر ناخوشایند، با رها شدن فلزات سنگین موجود در شیرابه‌های زباله سلامت شهروندان را با خطرات جدی مواجه کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اين هم يكي ديگر از معضلات افزايش جمعيت شهر هاست . ديگر وقت آن رسيده كه بجاي وزارت مسكن و شهر سازي وزارت مسكن روستا سازي ايجاد كنيم . شهر سازي ديگر كافي است . تجمع بيش از ظرفيت در شهر ها بخصوص كلان شهر ها از هر حيث فاجعه بار است چرا عقلاي جامعه فكري نمي كنند.
در روستاها ديگر كسي باقي نمانده همه به شهر ها مهاجرت كرده و بجار كار هاي مولد و توليدي و كشت و كار به كارهاي خدماتي مثل سرايداري و نظافت آپارتمانها و خدمات اتومبيل و ساختماني و جمع آوري زباله و .... مشغول شده اند . عليرغم گران شدن محصولات كشاورزي هنوز هم كار در شهر ها بصرفه تر مي نمايد . به همين منوال پيش برويم چهل پنجاه سال ديگر صد و بيست ميليون شهر نشين داريم همه توليد كننده زباله و انواع آلودگيها و دو ميليون نفر روستايي پير و فرتوت كه قادر به كار و توليد نيستند .