جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
۲

اختيار تامّ روحاني؛ آزمون بزرگ اوباما

چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 315582
روحاني در حالي تهران را به مقصد نيويورک ترک کرد که گفت براي مذاکرات هسته​اي با غرب "اختيار تام" دارد و درباره احتمال ديدار اوباما با وی نيز گفت هر چيزي در دنياي سياست امکان دارد؛ اما آيا اوباما تغيير لحنش را به "تغيير در رفتار" تبديل خواهد کرد؟ و آيا او نيز اختيار تام دارد؟
به گزارش جهان به نقل از مشرق، حجت الاسلام حسن روحاني در حالي سفر پنج‌روزه خود به نيويورک را صبح دوشنبه آغاز کرد که در مصاحبه​ خبري با شبکه ان‌بي‌سي آمريکا عنوان کرد "براي مذاکره با غرب در موضوع هسته​اي و حل اين مسئله اختيار تام دارد"؛ وي حتي درباره احتمال ديدارش با اوباما از امکان هر اتفاقي در عالم سياست خبر داد و آن را رد نکرد. با اين حال به نظر مي​رسد بايد چند نکته را درباره اين اتفاقات در نظر داشت.

۱- رهبر انقلاب پيش​تر درباره احتمال مذاکره با آمريکا سخناني گفته​اند که بايد آن را مد نظر قرار داد؛ اينکه مذاکره حرام نيست و اگر مصلحت و منافع ملي ايجاب کند، بر سر ميز مذاکره خواهند نشست.

تإکيد هميشگي ايشان بر حاضر شدن در مذاکره از موضع اقتدار بود؛ به نظر مي​رسد اکنون نيز به اين خاطر به روحاني اختيار تام داده شده است که ايران در سطح منطقه و داخلي از اقتدار خاصي برخوردار است؛ حماسه سياسي ۲۴ خرداد بخشي از اقتدار داخلي بود؛ در سطح منطقه نيز، درگيري آمريکا با ايران بر سر مسئله سوريه، در نهايت با عقب‌نشيني آمريکا از مواضع خود پايان يافت؛ امروز اين موضع اقتدار در سطح منطقه و مخصوصاً در برابر آمريکايي​ها به‌خوبي مشخص است.

۲- رهبر انقلاب پيش​تر هم متذکر شده بودند که تنها تغيير لحن آمريکايي​ها کافي نيست و بايد شاهد تغيير رويکردها باشيم؛ به گونه‌اي که تغيير لحن آمريکايي​ها تنها سبب مي​شود که ما هم تغيير لحن بدهيم؛ اکنون و با اختيار تامي که به حسن روحاني داده شده است، اين تغيير لحن هم تا حدودي صورت گرفته و حال نوبت آمريکايي​هاست که از تغيير لحن فراتر رفته و در رويکردها و روندهاي گذشته خود تا به حال، تغيير دهند. حال بايد منتظر بود و ديد چگونه گام​هاي تغيير در سفر روحاني به نيويورک از سوي آمريکايي​ها بروز مي​یابد؟

۳- حسن روحاني نماينده تام و تمام نظام جمهوري اسلامي و ملت ايران است؛ ۲۴ خرداد ملت او را به رياست جمهوري برگزيدند؛ امروز نيز نظام به وي اختيار تام براي حل موضوع هسته​اي داده است؛ پس به‌طور قطع موضع حسن روحاني، موضع نظام اسلامي است و او به نمايندگي از ملت ايران به آمريکا سفر کرده است تا دريابد آمريکايي​ها در ادعاي تغييرشان صادق هستند يا خير؟

۴- اينک نوبت آزمون آمريکايي​هاست. نماينده نظام جمهوري اسلامي براي مذاکره با غرب اختيار تام دارد؛ اما بايد ديد اوباما نيز اختيار تام دارد؟ به نظر مي​رسد بسياري از فعالان سياسي داخلي نيز به اين امر رسيده‌اند که حال نوبت آمريکاست که از تغيير لحن فراتر برود و در رويکردهاي خود در قبال ايران تغيير ايجاد کند. آمريکايي‌ها اين بار در اين آزمون صداقت گرفتار آمده​اند؛ حتی زمزمه‌هاي درخواست برخي اصلاح‌طلبان از اوباما براي استفاده از اين فرصت، نشان مي​دهد که همگان پذيرفته​اند كاخ سفيد بايد تغيير را نشان دهد و نه ايران.

هر چند که به نظر مي​رسد اوباما اختيار تامي را که امروز رئيس جمهور ايران دارد، نداشته و رئيس‌جمهور تام‌الاختياري در حل مسائل نيست و حرف اوباما صداي ملت آمريكا نيست بلكه صداي حاكميت اقتدارگراي كاخ سفيد است و صد البته، این، ساعات آینده است که نتیجه تاکتیک‌های نوین طرفین را روشن‌تر خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمد
آنها در مصاحبه ها و مذاکرات از اینکه این سخنان باید در عمل اتفاق بیافتد تا آنها باور کنند در مقابل عینا ما هم باید سخنان آنها را در مقام عمل ببینیم تا صداقت شان برای ما ثابت گردد . اگر برنامه ای هسته ای را متوقف می کنیم آنها نیز باید تحریمی را بردارند که از نظر وزن همسنگ اقدام ما باشد تا جایی که به حقوق پایه ای ملت برسیم که دیگر آنجا خط قرمز ما خواهد بود .
ج.سالار
آقاي خاتمي درگفتگوي تمدن ها براي ملت ايران عزت وشرف داد واينبار نوبت آقاي روحاني است