يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

دلالان جان مردم

سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 299658
در حال حاضر بازار دارو با کمبود ۵۰-۶۰ قلم داروی حیاتی روبه‌روست. در مقابل چنین بازاری دولت باید جوابگوی کسانی باشد که پولی برای خرید داروی مورد نیاز خود ندارند. دولت هر ماه پولی به حساب مردم می‌ریزد و با سوت و کف آنها مسرور می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تهران امروز، افزایش چشمگیر قیمت و کمبود دارو باعث شده که بسیاری از بیماران با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم کنند و علت این مشکلات در بازار دارو را باید در سوءمدیریت وزارت بهداشت، بانک‌ها و تولیدکنندگان دارو دانست.

اوایل سال گذشته ارز از دارو دریغ شد و از شهریور دوباره این ارز به دارو اختصاص پیدا کرد. این در حالی بود که قیمت ارز قبل و پس از اختصاص اختلاف فاحشی پیدا کرده بود. ضمن آنکه گشایش اعتبار در کشورهای خارجی نیز غیرقابل دسترس بود. شرکت‌های دارویی با وجود این مشکلات اقدام به وارد کردن دارو کردند اما تاخیر در پرداخت ارز به تمامی این مشکلات افزوده شد و باعث بالا رفتن قیمت دارو شد.

ریالی که در دست وارد کنندگان دارو بود کمتر از قدرت خرید آنها بود و جبران دلاری امکان پیدا نکرد. لذا تولید دارو و واردات به شدت کاهش پیدا کرد و انبارها از دارو خالی شد.به همین خاطر چون که هنوز هم تکلیف ارزی دارو مشخص نیست قیمتی که در بازار وجود دارد با قیمت واقعی فاصله زیادی دارد. در این میان افراد سودجویی وجود دارند که وقتی دارو به اندازه کافی وارد نمی‌شود به‌دنبال فرصت هستند و با سودهای کلان اقدام به فروش این داروها می‌کنند. در بازار ناصرخسرو داروها با ارز آزاد وارد شده و حدود ۵برابر قیمت واقعی به فروش می‌روند.

بیمارانی که از استطاعت مالی خوبی برخوردارند می‌توانند این دارو‌ها را تهیه کنند. با این اوصاف به دلیل تقاضای دارو، این بازار بسیار گرم است.در حال حاضر بازار دارو با کمبود ۵۰-۶۰ قلم داروی حیاتی روبه‌روست. در مقابل چنین بازاری دولت باید جوابگوی کسانی باشد که پولی برای خرید داروی مورد نیاز خود ندارند. دولت هر ماه پولی به حساب مردم می‌ریزد و با سوت و کف آنها مسرور می‌شود. در صورتی که بیماران با کمبود داروهای حیاتی روبه‌رو هستند، کسی هم جوابگوی آنها نیست. در چنین شرایطی باید گفت که آنها بیماران را به صورت مزمن می‌کشند.

دولت در قدم اول باید مابه‌التفاوت ارزی را پرداخت کند، در غیراین‌صورت قیمت به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. زیرا قیمت تولید با قیمت فروش دارو همخوانی ندارد. همچنین دولت می‌تواند مجوز ورود دارو با ارز آزاد را صادر کند تا مشکل کمبود دارو حل شود. حتی می‌تواند مجوز فروش با قیمت بالاتر به تولیدکنندگان بدهد. نمی توان گفت رقابتی بین داروهای ایرانی و خارجی وجود دارد زیرا دارویی که تولید شده و از نظر کیفیت مورد تایید وزارت بهداشت است دارویی مطلوب است.

اگر تولید دارو تاثیری ندارد که نباید تولید شود و اگر تولید می‌شود باید اجازه واردات آن دارو لغو شود تا هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان به راحتی بتوانند از داروی تولید داخل کشور استفاده کنند.البته این نکته را قابل ذکر می‌دانم که با تغییرات پیش آمده در قیمت و منابع ارزی، کمیسیونی امروز تشکیل خواهد شد که در آن مدیران بانک‌ها، وزارت بهداشت و مسئولین ذی‌ربط حضور خواهند داشت تا بتوانند برای این مشکل راه‌حلی اساسی پیدا کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *