چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - 22 May 2024
 
۰

۲۴ خرداد،"نه"بزرگ به آمریکا

جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 292661
کارشناسان معتقدند برای آمریکا مهم است که چه کسی رئیس جمهور شود اما عده ای می گویند خود روز انتخابات ریاست جمهوری برای آنها از شخص رئیس جمهور هم مهم تر است.
به گزارش جهان به نقل از تبیان، این روزها نظر سنجی های گوناگونی انجام شده است و از میزان درصد اقبال مردم به کاندیداها حکایت دارند و سیاسیون و افکار عمومی هم با توجه به آن، رویکرد و بحث های خود را جهت می دهند اما این تنها نظر سنجی نیست بلکه نظر سنجی ها موضوعات گوناگونی را در برمی گیرد و از جمله این موارد بحث مشارکت مردمی است اینکه چند درصد از بیش از ۵۰ میلیون واجد شرایط در انتخابات شرکت خواهند کرد.

این نظر سنجی ها همه به یک پشتوانه متکی اند و آن هم مردم هستند. این مردم هستند که نمودارها و درصد های این نظر سنجی ها را مشخص می کنند. مردم بر طبق عقاید و اطلاعات خود و آنچه از سوابق و برنامه های کاندیداها به دست می آورند، تصمیم گیری می کنند. کاندیداها تیم و طرفدارانی هم دارند که اطلاع مردم از این گروه ها و حمایت چهره ها و.. بر روی میزان اقبال به کاندیدای خاصی موثر می‌باشد و این از عواملی است که باید کاندیدا نسبت به آن حساس باشند گاهی دیده شده که شبکه های بیگانه خط حمایت خود را از فردی خاص تنظیم می کنند و کاندیدا باید این هوشیاری را داشته باشند که خود را از اینگونه حمایت ها متبری کنند تا در مواضع تهمت قرار نگیرند.

حمایت هایی که گاهی هم بازی رسانه ای برای برهم زدن آرامش جامعه است برخی تحلیل ها هم به دلیل همین عدم موضع گیری درست برخی کاندیدا در مقابل اینگونه حمایت ها پیش می آید و عده ای بر این طبل می زنند که کاندیدایی که مورد حمایت غرب باشد نباید به طرف آن نیل کرد اما آیا واقعا این اولویت و تمام برنامه غرب است تا یک کاندیدای مطلوب او رای آورد و همه تلاش خود را روی این گزینه معطوف می کند؟

آنچه مسلم است و باید افراد در تحلیل خود با عمق بیشتری بدان بنگرند این است که این پله اول نیست. غرب با اساس مردم سالاری دینی ایران اسلامی مشکل دارد. موردی که سالهاست نشان از مقبولیت مردمی نظام اسلامی دارد. غرب پیش از آنکه طرفدار گفتمانی در میان نامزدها باشد می خواهد کل فرایند انتخابات ایران آنچه باید، نشود. این عملکرد را در رسانه های بیگانه به راحتی می توان مشاهده نمود.

آنها در ابتدا به دنبال تحریم انتخابات بودند و هنوز شاخه ای از این رسانه ها همین خط را دنبال می کنند اما برخی از شبکه های ماهواره ای هم به ویژه در روزهای اخیر به دنبال مصادره انتخابات هستند! برخی از آنها چون بی بی سی و العربیه اینگونه تحلیل می کنند که مردم در انتخابات شرکت می‌کنند تا به نظام " نه " بگویند!! یا می خواهند انتخابات را تبدیل به رفراندومی بر سر بحث هسته ای کنند!! فراتر از آنچه از تحلیل های این شبکه ها عنوان شد باید توجه داشت که این فقط یک روند رسانه ای نمی باشد بلکه برای غرب بیش از آنکه مهم باشد چه کسی رئیس جمهور می شود، این مهم است که انتخابات ریاست جمهوری چگونه برگزار خواهد شد.

همانطور که رهبری قبلا هم فرمودند اولویت میزان مشارکت مردم در انتخابات است و اخیرا در سالروز رحلت امام نیز در بیانات خود پیرامون شرکت در انتخابات اینگونه فرمودند که "هر رأیی که شما به یکی از این نامزدهای محترم بدهید- این هشت نفر آقایان محترمی که در صحنه هستند-رأى به جمهورى اسلامى داده‌اید. رأى به هر نامزدى، رأى به جمهورى اسلامى است؛ رأى اعتماد به نظام و سازوکار انتخابات است" دشمن این را به خوبی فهمیده است و می خواهد در اولین پله این مهم را هدف بگیرد. این موضوع است که غرب منتظر نشسته است تا برنامه های خود از جمله برنامه هسته ای را مطابق آن تنظیم کند.

یکی از دیپلمات های کشورمان در پاسخ به این سوال که چرا غرب مذاکرات آخر را تا این میزان طول می دهد؟ اینگونه پاسخ می دهد که این به خاطر اهمیت انتخابات ما است آنان برایشان مهم نیست که چه کسی رئیس جمهور می شود بلکه برایشان مهم است که میزان مشارکت مردم چه میزان است. این حرف بدین دلیل است که غرب با توجه به حضور مردم که پشتوانه نظام اسلامی بوده و هستند میزان مقبولیت نظام را می سنجد و بر این اساس تصمیم گیری خواهند کرد. طبیعتا اگر حضور حداکثری در کار نباشد آنها راه را در جهت تضعیف نظام باز می پندارند و فشار های خود را با این استدلال که نظام پشتوانه ای ندارد، برای کوتاه آمدن مسئولین از حق مردم زیاد خواهند کرد اما اگر حضور حداکثری در کار باشد یقینا غربی ها بر حجم فشار نه تنها نمی افزایند بلکه شیوه خود را در دیپلماسی عوض خواهند کرد.

البته شاید در قدم بعدی اگر حضور حداکثری باشد آن ها مایل باشند گفتمانی که ممکن است بتوانند از آن استفاده ابزاری داشته باشند روی کار آید اما این راه هم چاره ای جز هوشیاری کاندیدا ها در مواضع، دیدگاه ها و انتخاب اطرافیان و البته اجتناب از مواضع دشمن شاد کن و اعلام برائت از آنان ندارد. همه باید بدانیم که همه کاندیداها از فیلتر شورای نگهبان رد شده و معتقد به نظام اسلامی، ولایت فقیه و قانون اساسی هستند و این غرب است که به دنبال تغییر راه است.

سرنوشت آینده کشور اکنون به دست مردم است و باید با انتخاب درست خود، رئیس جمهور آینده را در تحقق اهداف انقلاب کمک نمایند. همانطور که می دانیم غرب منتظر ۲۴ خرداد است و مردم باید اولویت انتخابات را در جهت تحقق اولین قدم در تحقق شعار سال که حماسه سیاسی است اول با حضور خود و بعد با انتخاب دقیق کمک کنند. این انتخابات رقابت مشروعی است بین نامزدها برای تحقق اهداف انقلاب در قوه اجرایی کشور و رقابتی است بین مردم با نظام غرب در اقتدار بخشی به نظام خود و در موضوعات گوناگون سیاسی از جمله مسئله هسته ای در واقع انتخابات ۲۴ خرداد نه آنطور که شبکه های ماهواره ای القا می کنند رقابتی هسته ای است بین نامزدها بلکه رقابتی هسته ای میان مردم است با نظام غرب، که می خواهند مردم را از استقلال خود با فشار ها دور کند و موج قدرت آنها را بگیرد و برای این راه، سیاست دستکش مخملی و دست چدنی را انتخاب کرده اند اما مردم ایران هوشیارند و نشان داده اند جلو تر از مسئولین دست دشمن را خوانده و فریب سیاست های او را نخواهند خورد.

اما در ادامه این تحلیل که غرب بیش از آنکه منتظر این باشد که چه کسی رئیس جمهور می شود منتظر ۲۴ خرداد و میزان مشارکت مردم است ،مقام معظم رهبری دراینباره در صحبت های دیروز خود اینگونه فرمودند که :"بنده اصرارم بر حضور حداکثری ملت در انتخابات بخاطر این است که حضور قدرتمندانه ملت ایران باعث می‌شود که دشمن مایوس شود و فشار را کم کند و راه دیگری را دنبال کند".
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *