دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
۱

روایت شیخ الازهر از سفر احمدی‌نژاد

سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 284145
شیخ الازهر با بیان اینکه در بسیاری از اجلاس‌های تقریب شرکت کردیم اما تقریب احتیاج به این دارد که برادران شیعه گام‌های جدی به سوی ما بردارند، گفت: دست‌های خارجی و بیگانه‌ای در تفرقه بین مسلمانان دیده می‌شود.
روایت شیخ الازهر از سفر احمدی‌نژاد
به گزارش جهان به نقل از فارس، احمد الطیب شیخ الازهر روز گذشته در حالی که در امارات و در حاشیه نمایشگاه کتاب ابوظبی جایزه چهره سال «جایزه شیخ زاید» را دریافت کرد، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» ضمن بررسی برخی از حوادث داخلی مصر، در بحث فتنه مذهبی در این کشور با اشاره به طرح «بیت‌العائله» مصری گفت: ما بر اجرای این طرح اصرار داریم و معتقدم این طرح برای موفقیت نیازمند 5 سال وقت است و پس از آن می‌بینید که بحث‌های طائفه‌ای دیگر در مصر مطرح نیست.
 
* روایت شیخ الازهر از سفر احمدی‌نژاد
 
وی با بیان اینکه طرح‌های خارجی به دنبال فتنه بین شیعه و سنی و مسیحی و مسلمان، با اشاره به شبکه‌های ماهواره‌ای دینی در جریان درگیری‌های سیاسی افزود: این شبکه‌ها به اسلام و چهره اسلام ضربه بسیاری می‌زنند چرا که بسیاری از این شبکه‌ها مراعات جلال و وقار اسلام را نمی‌کنند و باعث تشنج می‌شوند.
 
در ادامه این گفت‌وگو مجری «اسکای‌نیوز» درباره دیدار شیخ الازهر با احمدی‌نژاد پرسید: شما از وی خواستار عدم سب صحابه و اعطای حقوق اهل تسنن در ایران و عدم تداخل در امور همسایگان شدید؛ آیا تاکنون جوابی گرفته‌اید؟ و شیخ‌الازهر گفت: احمدی‌نژاد با آزادی کامل به عنوان رئیس یک دولت شیعی در الازهر حاضر شد و سخن گفت و حتی از برخی مفاهیم شیعه استفاده کرد و ما نیز موضع خود را بیان کردیم و فراموش نکنید که من نماینده بزرگترین نماینده اهل سنت در جهان هستیم و اهل سنت 9 دهم مسلمانان را تشکیل می‌دهند.
 
* نیازمند گام‌های جدی برادران شیعه برای تقریب هستیم/عشق مردم مصر به اهل‌بیت(ع) قدیمی است
 
وی مدعی شد: ما چون از برخی منابع شنیدیم که متأسفانه در ایران بر عایشه و ابوبکر و عمر و عثمان توهین می‌شود و حتی من از برخی علمای آنها شنیده‌ام که گفته‌اند هنگامی که با علمای اهل سنت رسیدند زبان به سب باز کنند و حتی تقیه را در این‌باره رعایت نمی‌کنند تا این حد که می‌گویند این اصلی از اصول ماست و ما از فرصت دیدار با احمدی‌نژاد استفاده کردیم تا شکایت خودمان را بگوییم.
 
الطیب ضمن بیان این ادعا که نشانه‌های مثبتی درباره درخواست‌های خود ندیده است، تاکبد کرد:  این در حالی است که ما در بسیاری از اجلاس‌های تقریب شرکت کردیم اما تقریب احتیاج به این دارد که برادران شیعه گام‌های جدی به سوی ما بردارند و تا این شکاف پر نشود نه شیعه و نه سنی راحت نخواهند شد چرا که در این بین دست‌های خارجی و بیگانه‌ای خبیثانه دیده می‌شود.
 
شیخ الازهر در پاسخ به این سوال که آیا نگران مدشیعی در مصر است یا نه، گفت: من از مدشیعی زیاد نمی‌‌ترسم برای اینکه به ملت مصر اعتماد دارم چرا که آنها از قدیم عاشق اهل بیت(ع) بوده‌اند و این عشق واضح و روشن است و برخی تلاش‌ها که وجود دارد [برای نشر شیعه] توسط مردم نابود می‌شود.
 
* تلاش‌های خوب واتیکان برای بهبود روابط با الازهر
 

وی همچنین در سوالی درباره حوادث سوریه و عراق با پرهیز از ابراز نظر سیاسی در این‌باره گفت: تنها می‌توانم بگویم که حوادث در عراق و سوریه تأسف‌بار است و مسلمان هیچ وقت در تاریخ خود جنگ مذهبی ندیده بود.
 
احمد الطیب همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو به رابطه الازهر و واتیکان پرداخت و گفت: ما به پاپ جدید تبریک گفتیم و ابراز امیدواری کردیم که پل‌های بین الازهر و واتیکان دوباره ایجاد شود.
 
وی افزود: معتقدم که تلاش‌های جدی و خوبی از سوی واتیکان برای پاسخ به ما در جریان است و امیدواریم آب‌ها در مسیر واقعی جریان یابد و تنها شرط ما عبور از آن چیزی است که رهبران سابق واتیکان از آن سخن گفتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


متاسفانه مقامات الازهر رابطه با واتیکان را بر رابطه با شیعیان و ایران ترجیح می دهند! این چه تفکری است که مسیحیت را با آن همه اختلاف قبول دارد ولی شیعه را دشمن خود می داند؟! آیا شیخ الازهر به علمای وهابی و سلفی ها که مورد حمایت الازهر هستند و خون شیعه را مباح می دانند، این گونه اعتراض می کند و از آنها می خواهد که دست از فتواهای تفرقه افکنانه خود بردارند. آیا توهین شیعیان به بعضی مقدسات اهل سنت گناهش بیشتر است یا ریختن خون بی گناهان به جرم شیعه بودن؟!