شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۲

درخواست لغو مصوبه دولت درباره قیمت خودرو‬

دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 276195
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه در جلسه عصر یکشنبه شورای رقابت درخواست لغو مصوبه اخیر هیئت وزیران درباره قیمت‌گذاری خودرو ارائه شده است، گفت: تصمیمات شورای رقابت باید منتج به رونق خودروسازی به نفع مردم شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، جمشید پژویان رئیس شورای رقابت که یکشنبه‌شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما سخن می‌گفت با بیان اینکه طی 21 روز کاری آینده دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو نهایی می‌شود، اظهار داشت: شورای رقابت پس از کش و قوس‌های فراوان به مبحث تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو از طریق کارگروه مربوطه ورود پیدا کرد.
 
وی افزود:‌ در جلسه عصر یکشنبه شورای رقابت یکسری رهنمودها برای کارگروه تعیین دستورالعمل قیمت خودرو به تصویب رسید که بر همین اساس کارگروه موظف شد ظرف 21 روز کاری این دستورالعمل را نهایی کند.
 
پژویان در تشریح بیشتر این دستورالعمل خاطرنشان کرد: این دستورالعمل به صورت نرم‌افزار حسابداری اقدام به قیمت‌گذاری نخواهد کرد بلکه براساس پارامترهایی مبتنی بر مبانی علمی اقتصاد که منجر به کاهش قیمت‌های فعلی شود، خواهد بود.
 
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه قطعاً هدف شورا زیان خودروسازان نخواهد بود، تأکید کرد: در شرایط فعلی یک دستورالعمل موقت برای قیمت‌گذاری تعیین خواهد شد تا بر همین اساس آسیبی هم به خط تولید خودروسازان وارد نشود.
 
وی گفت: این دستورالعمل در شرایط حاضر به صورت علی‌الحساب خواهد بود و برهمین اساس خودروسازان طبق قیمت‌های مصوب شهریورماه و همچنین تورم 6 ماه آینده آن در سال جاری محصولات خود را قیمت‌گذاری خواهد کرد.
 
پژویان با اشاره به اینکه در این دستورالعمل یک قیمت پایه وجود دارد، گفت: برهمین اساس پارامترهای مختلفی قیمت را تعیین خواهد کرد.
 
وی با انتقاد از اینکه خودروسازان با وجود تولید خودرو با عنوان ملی قیمت‌ها را افزایش داده‌اند، گفت: یکسری از دلایلی که باعث افزایش قیمت‌ها بود شوک تحریم‌ها و افزایش قیمت برخی کالاهای وارداتی بود که بالطبع باعث کاهش ارزش ریال شد.
 
رئیس شورای رقابت گفت: شورای رقابت هم‌اکنون نیز در حال مطالعه تأثیر افزایش قیمت‌ها و بسیاری از پارامترهای موجود در اقتصاد کشور است و مبتنی بر آنها اقدام خواهد کرد.
 
پژویان در پاسخ به انتقاد معاون شرکت ایران خودرو مبنی بر استفاده تمامی خودروسازان از قطعات دیگر کشورها برای تولید محصولات گفت: اینکه خودروسازان دیگر کشورها از قطعات یکدیگر استفاده می‌کنند با عنوان برند ملی مطرح نمی‌کنند اما باید مشخص شود که یک خودرو تا چه میزان از سهم تولیدات و منابع ملی تولید شده است.
 
وی ادامه داد: افزایش قیمت‌ها و انرژی مربوط به دو سال گذشته است و تحریم‌ها نیز مربوط به 30سال گذشته است و نباید با یک نوسان ارزی قیمت‌ها به این شکل افزایش یابند.
 
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه دلیل افزایش قیمت خودروها طی این مدت اخیر کاملاً روشن است، گفت: قطعه‌سازان قطعات را با قیمت‌های داخلی تولید نمی‌کردند و دائماً نیز خودروسازان شعارهایی مبنی بر تولید خودروی ملی سر می‌دادند.
 
پژویان در ادامه تأکید کرد: یکی از راههای اقتصاد مقاومتی حل و فصل مسائل در داخل است چرا که در شرایط خاص اقتصادی و جنگ نابرابر در این بخش قرار داریم.
 
وی افزود: خودروسازان در این میان به مسئولان نوید می‌دادند که براساس اقتصاد مقاومتی عمل می‌کردند و اعلام کرده بودند که یک میلیون و 450 هزار دستگاه خودرو تولید خواهند کرد.
 
رئیس شورای رقابت گفت: دلیل اینکه خودروسازان طی هفت سال گذشته توانستند قیمت‌ها را سرشکن کنند، تولید انبوه آنها بود.
 
پژویان بیان داشت: اگر تولیدکنندگان خودرو در همان ظرفیت تولید سابق خود را حفظ می‌کردند قطعاً خودروها افزایش نمی‌یافت.
 
وی گفت: نکته کلیدی این است که باید صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی را تا زمانی که ظرفیت افزایش کارایی و تولید را دارند کمک و حمایت کرد.
 
رئیس شورای رقابت تأکید کرد: باید دید چه بخشی از این افزایش قیمت‌ها مربوط به تورم و چه بخشی به افزایش قیمت ارز و کاهش تولید بوده است و براساس آن اقدامات مربوطه را انجام داد.
 
پژویان گفت: خودروسازان در دورانی که با کمبود نقدینگی مواجه بودند هم زمان در دیگر بازارها سرمایه‌گذاریی‌هایی انجام دادند و نباید بدون دقت به اینکه دستورالعمل شورا برچه اساسی است درباره آن جبهه گرفت.
 
وی ادامه داد: در شهریورماه خودروسازان از منافع تولید انبوه خودروها را به فروش می‌رساندند و امیدوارم مصوبات شورا موجب بهبود شرایط خودروسازان به نفع مردم شود.
 
رئیس شورای رقابت تأکید کرد: یکی از مصوبات جلسه عصر روز یکشنبه لغو مصوبه اخیر هیئت وزیران در خصوص قیمت‌گذاری خودرو از سوی خودروسازان بوده است.
 
پژویان با ذکر این مطلب گفت: قطعاً شورای رقابت اقدامی را انجام خواهد داد تا خودروسازی در کشور رونق یافته و به نفع مردم رقم بخورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
براحتی نتیجه اینگونه جلسات و کش و قوسها قابل پیش بینی است، پس از مدتی که موضوع در اذهان عمومی کهنه شد و حساسیتها کمتر شد نهایتا با یک ژست حلال مشکلات و شوک کمتر، بازم قیمت خودرو به میل خودتان و مدیران بی عرضه خودرو ساز با قیمتی بالا به مردم فروخته خواهد شد.
در همه جای دنیا در اینگونه موارد مدیران مراکز تولیدی با مدیریت علمی و منطقی راهی برای ارزان سازی تولیداتشان پیدا میکنند و یا نهایتا بناچار اعلام ورشکستگی میکنند ،نه اینکه مانند شرکتهای خودرو ساز کشورمان، با دو برابر کردن قیمت محصول در حالی که کمکهای میلیاردی هم هر ساله از دولت دریافت میکنند، بار بی لیاقتی خودشان را بردوش دیگران بگذارند نمونه اش هم شرکتهای بزرگ ورشکسته دنیا همچون جنرال موتور آمریکاست که با وجود بحران شدید مالی و بیکار شدن نزدیک به ده هزار نفر محصولاتش را گرانتر نفروخت بلکه اعلام ورشکستگی کرد
بزرگترین مشکل خودرو سازان و شرکتهای بزرگ تحت حمایت دولت در کشور ما وجود مدیران ناکارآمد و فربه شده از صندلی واموال ریاست است، و متاسفانه آنقدر دایره نفوذشان زیاد است که بعید است کسی را توان رویارویی با ایشان باشد
علی
خودروسازان عجب راه حلی را برای ورشکستگی پیدا کردند واقعا که نابغه هستند