دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

آیت‌الله خوشوقت در اخلاق و توحید پهلوان‌ بود

جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 274581
یک شاگرد مرحوم آیت‌الله خوشوقت، گفت: این بزرگوار اگر از نظر مقام علمی از مراجعی که در حال حاضر هستند قوی‌تر نبود در همان حد آنان بود.
به گزارش جهان، آیت‌الله حسن حسن‌منفرد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «رحمت پروردگار و ائمه اطهار(ع) و جمیع انبیاء و اولیاء به روح پاک آیت‌الله خوشوقت (رض)» اظهار کرد: آیت‌الله خوشوقت از جمله 24، 25 نفری بود که در ابتدای راه طلبگی خود در مسجد لرزاده شاگردان مرحوم آقا شیخ علی اکبر برهان بودند و کل آنان که بعضی از آنان هم در حال حاضر هستند از نظر اخلاق و توحید، قهرمان و پهلوان‌ بوده و هستند.
 
وی ادامه داد: آیت‌الله بزرگوار خوشوقت افتخار داشت که در قم، در فقه و اصول محضر امام(ره) و آیت‌الله العظمی بروجردی را درک کرده و در تفسیر، عرفان و فلسفه نیز محضر آیت‌الله العظمی علامه طباطبایی را درک کرد و در عرفان از شاگردان خاص مرحوم آیت‌ عظمای حق آقا شیخ جواد انصاری بود.
 
این شاگرد مرحوم آیت‌الله خوشوقت، با بیان این‌که «من شاید در حدود 50 سال و بیشتر محضر این بزرگوار و دوستانشان را درک کرده بودم» ادامه داد: این بزرگوار در مراقبه بی‌نظیر بود و در این عرصه آن‌قدر قوی بود که دائم‌الحضور بود به این معنا که همیشه در محضر حق بود و ما میان علمایمان به این قدرت و توان کم داشتیم و یا شاید نداشتیم.
 
حسن‌منفرد گفت: ایشان شاگردان خوبی تربیت کرد و در حال حاضر آیت‌الله علما، ممدوحی، حسن بخشی، خزایی و دیگران آیاتی هستند که شاگردان آیت‌الله العظمی خوشوقت بوده و همه‌شان هم خوب هستند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که از برجسته‌ترین خصوصیات ایشان که باعث جذب حوزیان و دیگر گروه‌ها به ایشان شد چه بود؟ اظهار کرد: بزرگترین ویژگی ایشان این بود که عالم «بالله» و عالم به «امرالله» بود و کسانی که این‌گونه باشند از عالم طبع و طبیعت بیرون می‌آیند و به عالم ملکوت می‌روند و وقتی به آن عالم رفتند به دلیل آن‌که فطرت انسان نیز ملکوتی است و در جست‌وجوی ملکوت‌ است، افراد در اطراف ایشان جمع می‌شدند، چون ملکوت و الله را می‌خواستند.
 
این شاگرد مرحوم آیت‌الله خوشوقت، در پاسخ به این پرسش که چگونه این افراد به این مدارج معنوی دست پیدا می‌کنند؟ گفت: این عزیزان در اثر استادان خاصی که داشته‌اند و پاکی و قداست و تسلطی که بر خود داشته‌اند به تزکیه نفس و تطهیر باطن می‌رسند و به این ترتیب به جایی می‌رسند که برای‌شان از این عالم انقطاع کامل حاصل می‌شود و به همین دلیل به طور دائم به عالم ربوبی و ملکوتی متصل می‌شوند و در نتیجه به این مقامات می‌رسند.
 
حسن‌منفرد همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با رفتن بزرگانی مانند مرحوم آیت‌الله خوشوقت زمین از وجود این افراد خالی می‌شود و آیا وجود چنین افرادی منحصر به یک زمان خاص است؟ اظهار کرد: ذات مقدس احدیت از اول خلقت آدم تا به حال حاضر و تا قیامت همیشه در این عالم حجت داشته است و آنان در همه اقشار و اصناف وجود داشته‌اند.
 
وی ادامه داد: وقتی آیت‌الله العظمی بروجردی رفت عده‌ای از مراجع آمدند و آنان هم که رفتند همین طور شد و وقتی امام(ره) رفت مقام معظم رهبری خلاء وجود آن بزرگوار را به نحوی عالی پر کرد اینگونه نیست که بگوییم زمین از وجود حجت خالی می‌شود بلکه همیشه چنین افرادی وجود دارند.
 
این شاگرد آیت‌الله خوشوقت در پاسخ به این پرسش که شما خود از آیت‌الله خوشوقت چه بهره‌ای برده‌اید؟ گفت: همین مقدار خدا را شکر می‌کنم که از اول طلبگی خود خدمت ایشان و امثال ایشان آشنا شدم و به خاطر دارم که همان موقعی که در قم بودم یک مرتبه همین عزیز دستم را گرفت و مرا به محضر آیت‌الله آیت‌حق علامه طباطبایی برد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *