يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

اوباما مدل آمريكايي استالين است

شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۵:۳۵
کد مطلب: 272230
سيطره آمريكا رو به زوال است. ما در عراق شكست سختي از مردم خورديم.
به گزارش جهان به نقل از کیهان،  نوام چامسكي منتقد و تحليلگر آمريكايي با بيان اين مطلب در مصاحبه با روزنامه گاردين اظهار داشت: به تجاوز آمريكا به عراق نگاه كنيد. همه (مگر ايدئولوگ هاي خشكه باور) قبول دارند كه عشق ما به دموكراسي نبود كه دست مايه تجاوز به عراق شد، بلكه چون عراق دومين يا سومين منبع نفت در جهان است و چون درست در مركز منطقه انرژي خيز قرار دارد. اگر اين حرف را بزنيد، مي گويند داريد نظريه توطئه مي پرورانيد.

ايالات متحده در عراق شكست سختي از ملي گرايي عراقي خورد؛ اين ملي گرايي عمدتاً در قالب مقاومت هاي غير خشن ظاهر شد. ايالات متحده مي توانست شورشيان را بكشد، اما از پس نيم ميليون آدمي كه در خيابان ها تظاهرات مي كردند برنمي آمد. عراق، قدم به قدم، توانست كنترلي را كه توسط نيروهاي اشغال گر ايجاد شده بود در هم بشكند.

خبرنگار به چامسكي مي گويد: به نوشته نيويورك تايمز «گيجي سياست ها در قبال بهار عربي نشان مي دهد كه انگيزه هاي ايالات متحده چه قدر متناقض شده اند، انگيزه هايي مثل حمايت از تغييرات دموكراتيك، تمايل به ثبات، احتياط نسبت به اسلامگراهايي كه بدل به نيروهاي بالقوه سياسي شده اند.» شما در اين باره چه فكر مي كنيد؟

چامسكي در پاسخ اظهار مي كند: دو تا از اين ها درست هستند. ايالات متحده به دنبال ثبات است. اما بايد به ياد داشت كه منظور از ثبات چيست. ثبات به معني هم نوايي با نظم ايالات متحده است. خب، براي مثال، يكي از اتهام هايي كه به ايران مي زنند اين است كه عراق و افغانستان را ناآرام مي كند. چه طور؟ با گسترش دادن نفوذ خود در كشورهاي همسايه. از سويي ديگر، ما وقتي به اين كشورها تجاوز مي كنيم و ويران شان مي كنيم، داريم «ثبات دهي»شان مي كنيم.

وي خاطرنشان كرد: تمايل ما به دمكراسي در همان سطحي است كه ژوزف استالين از تعهد روسيه به آزادي و دموكراسي و برابري براي جهان مي گفت.

وي با بيان اينكه «با توجه به گزارش هاي موجود، تمايل آمريكا به دموكراسي جوك بدي خواهد بود» مي گويد يكي از دانش پژوهان اصلي در زمينه آنچه «ترويج دمكراسي» ناميده مي شود تامس كاروترس است كه بسيار محافظه كار و عميقاً يك نئو-ريگاني قلمداد مي شود و نه يك ليبرال دوآتشه. وي در دولت ريگان كار مي كرد و چندين كتاب نوشت كه اصول «ترويج دموكراسي» را مورد بررسي قرار مي دهند. وي مي گويد اين همان آرمان ريشه دار آمريكايي است، اما تاريخ جالب و خنده داري دارد. تاريخ اش اين است كه همه دولت هاي ايالات متحده «اسكيزوفرنيك» بوده اند. آن ها فقط در صورتي از دموكراسي دفاع كرده اند كه با منافع اقتصادي و استراتژيك مشخصي در هماهنگي باشد. وي اين [گرايش] را يك جور آسيب شناسي غريبي مي داند كه انگار ايالات متحده نيازمند درمان رواني يا چيزي در همين مايه هاست.

چامسكي گفت: اگر اسرائيل به لبنان تجاوز مي كند و هزار نفر را مي كشد و نيمي از كشور را ويران مي كند اشكالي ندارد. جالب است. باراك اوباما قبل از اين كه رئيس جمهور شود سناتور بود. در مقام سناتوري كار چنداني نكرد، اما در طول تجاوز اسرائيل به لبنان در سال 2006 وي از لايحه اي حمايت كرده بود كه مي گفت ايالات متحده مانع از اقدامات نظامي اسرائيل نشود تا اين كه [اسرائيلي ها] به اهداف شان دست يافتند و [همچنين اين لايحه مي خواست] ايران و سوريه را سانسور كنند چون اين دو كشور داشتند از مقاومتي حمايت مي كردند كه عليه ويران سازي جنوب لبنان به دست اسرائيل (پنج بار در ظرف اين 25 سال) بود.

چامسكي معتقد است: اگر كسي آمريكا را به پرسش بگيرد، منجر به حمله عصبي مي شود و متهم به ضد آمريكايي يا «نفرت از آمريكا». جالب اين جاست كه اين مفاهيم در جوامع دمكراتيك وجود ندارد، فقط در جوامع تماميت خواه هستند كه وجود دارند چون در آن جاها مفروض و بديهي پنداشته مي شوند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *