پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

تشدید اعتراض ترکها علیه استقرار پاتریوت

جمعه ۸ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 262887
یک روزنامه آلمانی در گزارشی از گسترش اعتراضات مردمی علیه استقرار موشکهای پاتریوت در مرز ترکیه با سوریه خبر داد و در عین حال اعلام کرد دولت آنکارا همچنان از این تصمیمات ناتو استقبال می کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، روزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلبی نوشت :  آنکارا رسما از استقرار سیستم موشکی پاتریوت در مرز با سوریه استقبال کرده است. این در حالی است که اعتراضات علیه این تصمیم ناتو در بخشهای وسیعی از ترکیه گسترش می یابد.
 
نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد: در ترکیه مخالفت با استقرار سیستمهای موشکی پاتریوت هلندی،آمریکایی و آلمانی در مرز با سوریه در حال شکل گیری است.
 
سازمان جوانان ناسیونالیست TGB در ترکیه که اعتراضاتی را علیه استقرار موشکهای پاتریوت ناتو در مرز با سوریه سازماندهی می کنند، ورود اولین نیروهای نظامی آلمانی به ترکیه را شروع یک اشغالگری دیگر از طرف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی جانی و جنایتکار ارزیابی کردند. همچنین از سوی جبهه چپهای ترکیه نیز اعتراضاتی شکل گرفته است.
 
این در حالی است که دولت آنکارا از تصمیمات ناتو برای استقرار حدود 1200 نیروی این سازمان نظامی در مناطق مرزی ترکیه با سوریه استقبال کرده است. بر اساس ادعاهای غرب، این سربازان قرار است از ترکیه در برابر حملات احتمالی از خاک سوریه حمایت کنند.
 
یک گروه 39 نفره از نظامیان آلمانی طی چند روز در نزدیکی شهر قهرمان ماراس ترکیه که در فاصله 120 کیلومتری از مرزهای سوریه قرار دارد شرایط موجود برای استقرار تجهیزات نظامی کشورشان را مورد بررسی قرار داده اند. قرار است بعد از تعطیلات کریسمس موشکهای پاتریوت از آلمان سوار کشتی شده و به ترکیه فرستاده شود. بر اساس تصمیمات گرفته شده در اوایل فوریه این موشکها در شهر قهرمان ماراس ترکیه آماده برای عملیات خواهد بود.
 
این در حالی است که در ترکیه این گونه اقدامات آلمان و دیگر اعضای ناتو با مخالفت های مردمی روبروست. در شهرهای ترکیه در هفته های گذشته گروههای چپی، کُرد و ناسیونالیستها اعتراضات گسترده ای را علیه این ائتلاف غربی و تصمیماتش به راه انداختند. به اعتقاد محققان این اعتراضات که فعلا کوچک به نظر می رسد انعکاس گسترده ای را در میان شهروندان ترکی در بخشهای مختلف این کشور به وجود خواهد آورد.
 
به گفته "عادل گور" از محققان سنجش افکارعمومی در ترکیه، مردم این کشور از همان ابتدا این مسئله را آشکارا نشان دادند که تحت هیچ شرایطی رویارویی با سوریه را نمی خواهند. بالاخره سوریه هم یک دولت اسلامی است.
 
نویسنده در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد که به اعتقاد "لونت توزل" یکی از نمایندگان پارلمان ترکیه،حتی انتخاب کنندگان و طرفداران حزب عدالت و توسعه اردوغان نیز مخالف استقرار موشک های پاتریوت ناتو در خاک کشورشان هستند.
 
وی همچنین اظهار داشته است ما هیچ نیروی نظامی هلندی،آلمانی و هر عضو دیگر ناتو در خاک کشورمان را نمی خواهیم. ناتو می خواهد تنها به عنوان یک تکیه گاه هوایی از کشور ما استفاده کند.
 
"توزل" مانند بسیاری از مخالفان استقرار موشکهای پاتریوت در مرز با سوریه بر این عقیده است که این اقدام ناتو در حقیقت حمایت از ترکیه در برابر سوریه نیست، بلکه مسئله حمایت از متحد آمریکا یعنی اسرائیل در میان است. ناتو در اصل می خواهد در صورت حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران و حملات انتقامجویانه تهران، با کمک این موشکهای پاتریوت که در خاک ترکیه مستقر شده است از متحدانش دفاع کند.
 
به این ترتیب می توان گفت هم "توزل" و هم بسیاری دیگر از مردم ترکیه مانند ایران در برابر استقرار موشکهای پاتریوت ناتو در خاک کشورشان موضع گیری کرده و شدیدا با آن مخالفند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *