شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

امتناع خارجی‌ها از اجاره دکل حفاری به ایران

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 260341
درحال حاضر ایران دربخش دریا دارای 25 دکل حفاری دریایی است که 70 درصد از مالکیت این دکل ها غیر ایرانی است. درحال حاضر فشار کشورهای غربی به مالکان خارجی دکل باعث شده که آن ها به دلایل مختلف به دنبال حذف همکاری خود با صنعت نفت ایران باشند به گونه ای که امروز این موضوع به دغدغه اصلی وزارت نفت ایران تبدیل شده است.
به گزارش جهان، دست یافتن به تولید 5 میلیون بشکه نفت در روز طی برنامه پنجم، توسعه میادین مشترک نفتی و همگام شدن با رقیبانی که با ما بر سر این سفره مشترک نشسته اند یا 3.5 برابر شدن تولید گاز ایران از میادین تا چهارسال آینده و ده ها برنامه دیگر در راستای حفظ و ارتقا جایگاه ایران در بازارجهانی نفت ، از برنامه هایی است که دست یافتن به آنها علاوه بر سرمایه ، نیازمند تامین زیرساخت های لازم و تجهیز امکانات در بخش بالادستی به ویژه صنعت حفاری است .
 
برنامه پنجم توسعه وزارت نفت را مکلف کرده که تا سال 93 ایران برای رسیدن به اهدافش در زمینه تولید نفت و گاز 600 حلقه چاه دریایی و 2200 حلقه چاه در خشکی حفر کند که کسب این مهم نیازمند 108 دکل حفاری خشکی و 34 دکل حفاری دریایی است.
 
نگاهی به وضعیت کنونی صنعت نفت نشان می دهد که در حال حاضر تعداد زیادی از پروژه های نفتی کشور دربخش دریا در انتظار دکل حفاری دریایی هستند.این درشرایطی است که مالکان خارجی دکل حفاری که تا پیش از این خواهان همکاری متقابل و اجاره دادن دکل به ایران بودند چندی است به دنبال قطع همکاری خود با ایران برآمده اند .
 
شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی درپی حل این مشکل نسبت به سفارش ده دکل حفاری دریایی و 20 دکل حفاری خشکی اقدام کرده است که مدیرحفاری شرکت تاسیسات دریایی در این باره به اقتصاد پرس گفت : درحال حاضر ایران دربخش دریا دارای 25 دکل حفاری دریایی است که 70 درصد از مالکیت این دکل ها غیر ایرانی است .
 
حمید امراللهی تصریح کرد : درحال حاضر فشار کشورهای غربی به مالکان خارجی دکل باعث شده که آنها به دلایل مختلف به دنبال حذف همکاری خود با صنعت نفت ایران باشند به گونه ای که امروز این موضوع به دغدغه اصلی وزارت نفت ایران تبدیل شده است .
 
وی اضافه کرد: از 25 دکل دریایی موجود در ایران نیز ، تنها 10 دکل مالکیتش در اختیار ایران است که با توجه به برنامه مصوب این ده دکل باید به 34 دکل افزایش یابد که بدین ترتیب صنعت نفت نیازمند 12 دکل حفاری دریایی با مالکیت ایرانی است.
 
وی تعداد دکل های ایران را در بخش خشکی 90 دستگاه دانست و اظهارداشت: عمر بعضی از این دکل ها افزایش یافته و قابل استفاده در حفاری های سنگین نیستند .
 
وی گفت : شرکت تاسیسات دریایی برای حل این مشکل و حل کمبودهای موجود در این باره ، نسبت به سفارش ساخت ده دکل دریایی خشکی و 20 دکل خشکی اقدام کرده که 6 دکل سفارش شده برای خشکی از کشور چین به ایران رسیده و درحال تخلیه است و از ده دکل دریایی نیز شش دکل درحال ساخت است.
 
امراللهی افزود: 4 دکل دریایی به احتمال زیاد به منظور تسریع در اجرای فازهای پارس جنوبی به شرکت نفت و گاز پارس جنوبی اجاره یا فروخته می شود.
 
در پایان باید تاکید کرد که با توجه به عمر صد ساله صنعت نفت، بد نیست ایران با تکیه بر نیروی انسانی خود و با استفاده از تکنولوژی های جدید نسبت به خودکفا شدن در ساخت دکل حفاری گام بردارد اگرچه پیش از این تجربیاتی درساخت دکل داشته ایم که طولانی شدن زمان ساخت و افزایش بیش از پیش هزینه ها باعث کاهش صرفه اقتصادی پروژه ها شده است اما درهرحال تجربه ثابت کرده که باید صنعت نفت با اعتماد به نیروها و صنعت داخلی کشور و قبول چنین چالش هایی، می تواند به خودکفایی در هر زمینه ای دست یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *