يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

اعتراف جالب واشنگتن پست درباره اسرائیل

سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب: 256969
«اسرائيل 30 سال است جنگ راه مي اندازد اما نمي تواند مشكلاتش را حل كند.»
به گزارش جهان، کیهان نوشت: روزنامه واشنگتن پست با درج اين مطلب، به ماجراي جنگ اخير غزه پرداخت و نوشت: نااميد كننده ترين بعد جنگ تازه غزه اين است كه هيچ راه برون رفتي ديده نمي شود. اسرائيل، هرچند سال يك بار جنگ راه مي اندازد اما چيزي حل و فصل نمي شود. جرقه اين جنگ، بار نخست در سال 1982با حمله اسرائيل به جنوب لبنان آغاز شد.

در اين عمليات ارتش اسرائيل همه راه هاي منتهي به بيروت را درهم پيچيد و گمانش اين بود كه با قدرت وسيع آتش خود مي تواند مانند جنگ هاي قبلي اسرائيل با ارتش هاي عرب فلسطينيان را ناگزير به فرار كند. اما در عمل اينگونه نشد و فلسطينيان در محل ماندند. راهبرد اسرائيلي ها نه در آن جنگ استراتژي خوبي بود و نه در جنگ كنوني آنها عليه غزه.

اين روزنامه يادآور شد: در سال 1982 آمريكا براي ميانجيگري پايان جنگ وارد ميدان شد و سازمان آزاديبخش فلسطين را وادار به خروج از جنوب لبنان و بيروت كرد. سازمان آزاديبخش فلسطين از جنوب لبنان و بيروت خارج شد اما در عوض «حزب الله» يك گروه شبه نظامي شيعه لبنان كه مخلوق جنگ اسرائيل عليه فلسطينيان بود جايگزين آن شد. اينك اين حزب الله است كه تهديدي عليه اسرائيل به حساب مي آيد.

ديويد ايگناتيوس تحليلگر واشنگتن پست مي افزايد: اسرائيل در سال 1996 با عمليات خوشه هاي خشم جنوب لبنان را هدف حملات هوايي قرار داد اما در سال 2000 ميلادي با نااميدي از لبنان خارج شد. آنها اين دور باطل را در سال 2006 تكرار كردند. اكنون جنگ به غزه رفته است. اسرائيل در سال 2005 مجبور شد از غزه خارج شود و حماس را با 12 هزار موشك و راكت تنها بگذارد.

واشنگتن پست با اشاره به كشته شدن 130 نفر در غزه كه اغلب غيرنظامي بودند، مي نويسد: موجي از انتقادهاي بين المللي روانه به جانب اسرائيل شده و منافع اسرائيل را به طور جدي به خطر افكنده است. اين جنگ صحنه انحطاط ارزش هاي اخلاقي است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *