شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰

بازنده اصلي انتخابات آمريكا نتانياهو بود!

پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۲۶
کد مطلب: 253621
يك روزنامه صهيونيستي، بازنده اصلي انتخابات آمريكا را نه ميت رامني بلكه بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل توصيف كرد.
به گزارش جهان، کیهان نوشت: روزنامه هاآرتص در تحليل خود از انتخابات آمريكا نوشت: بازنده اصلي انتخابات آمريكا، نه ميت رامني، كه بنيامين نتانياهو بود. در تاريخ مناسبات دو كشور سابقه نداشته است كه يك زمامدار سياسي اسرائيل با اقدامي نابخردانه به دخالت در انتخابات آمريكا بپردازد و به سوي جنگ و ستيز آشكار با آمريكا برود؛ او (نتانياهو) حالا كمترين اعتبار را نزد آمريكا خواهد داشت.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، تنها دقايقي پس از قطعي شدن پيروزي باراك اوباما و پايان نطق پيروزي رئيس جمهور برگزيده در مقر انتخاباتي اش در شيكاگو، در بيانيه اي تأكيد كرد كه «هم پيماني راهبردي اسرائيل و آمريكا قوي تر از هر زمان ديگر است».

نتانياهو كه در آخرين ماه هاي كارزار نفس گير انتخاباتي آمريكا آشكارا در كنار ميت رامني دوست ديرينه و شريك بازرگاني دهه هاي گذشته خود ايستاده بود، در بيانيه روز چهارشنبه خود گفت: «من به همكاري با دولت اوباما در راه تأمين منافع حياتي براي امنيت مردم اسرائيل ادامه خواهم داد.»

روزنامه هاآرتص مي نويسد: نتانياهو براي تأكيد بر ديدگاهي كه در اين بيانيه مورد تأكيد قرار داده روز چهارشنبه با دن شاپيرو، سفير يهودي آمريكا در تل آويو، نيز ديدار مي كند. به نوشته هاآرتص، در اين ديدار تلاش مي شود كه براي نتانياهو يك گفت وگوي تلفني با اوباما ترتيب داده شود. باراك اوباما دو ماه پيش در جريان سفر نتانياهو به نيويورك و حضور او در مجمع عمومي سازمان ملل از ملاقات با نخست وزير اسرائيل خودداري كرد.

به گزارش راديو فردا اين همان سفري است كه بنيامين نتانياهو در جريان آن «خط قرمز» خود براي ايران را با نشان دادن يك نمودار ساده از تريبون سازمان ملل اعلام كرد، اما دولت آمريكا در واكنش صراحتاً تأكيد كرد كه حاضر به كشيدن خط قرمز در برابر برنامه هسته اي ايران نيست.

براساس اين گزارش، رهبران احزاب اپوزيسيون اسرائيل كه در ماه هاي اخير به شدت از نتانياهو انتقاد كرده و او را عامل ايجاد شكاف در مناسبات اسرائيل و آمريكا دانسته اند، با پيروزي اوباما فرصت را براي تشديد انتقادها از نتانياهو مناسب ديده اند.

شلي يخيموويچ، رهبر حزب اپوزيسيون كارگر به شبكه دوم تلويزيون اسرائيل گفت «ما با دخالت نتانياهو در انتخابات آمريكا مخالف بوديم».

ايتان كابل عضو حزب كارگر نيز گفت: «نتانياهو روي اسب بازنده شرط بندي كرد و مناسبات اسرائيل و آمريكا را به قهقرايي بي سابقه كشاند.»

در همين حال وب سايت روزنامه يديعوت آحارونوت روز سه شنبه به نقل از تحليل گران اسرائيلي نوشت: تيم انتخاباتي نتانياهو نگران است اوباما پس از پيروزي در انتخابات به تلافي جويي از حمايت آشكار نتانياهو از ميت رامني بپردازد و بخواهد از راه هاي مختلف در انتخابات اسرائيل [بهمن ماه] دخالت كند و موجب شكست يا تضعيف جدي نتانياهو و حزب ليكود شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *