جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

فرماندهان جنگ از امام خميني (ره) مي‌گويند

جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 245748
امروز 31 شهريورماه نخستين روز هفته دفاع مقدس است كه به نام «بصيرت‌، شجاعت‌، ولايت‌» نامگذاري شده است و سرويس فرهنگ حماسه خبرگزاري دانشجويان ايران نيز به همين مناسبت مروري دارد بر نظريات چند تن از فرماندهان دوران دفاع مقدس در مورد ولايت‌پذيري در جنگ و تاثيرات آن.
به گزارش جهان، سردار «مرتضي عفتي سرخ‌آبادي» درباره نقش مديريت حضرت امام خميني(ره) در طول دفاع مقدس به ايسنا مي‌گويد: عشق رزمندگان به امامت ولايت باعث شده بوده تا تمام پيام‌هاي امام را اجرا كنند حتي اگر لازم بود در راه آرمان‌هاي امام جان خود را فدا مي‌كردند. در هشت سال دفاع مقدس رهبري امام خميني (ره) محور اصلي و تعيين‌كننده روحيه رزمندگان بود.

وي افزود: اين در حاليست كه در هر جنگي، زماني كه توان نظامي نيروها را بررسي مي‌كنيم درمي‌يابيم كه 50 درصد از توانايي رزمي آنها به مسايل نظامي و امكانات باز مي‌گردد و 50 درصد باقي مانده مربوط به مسايل روحي است. در هشت سال جنگ تحميلي درصدي كه مربوط به مسايل روحي اختصاص داشت بسيار بالاتر از مسايل نظامي و امكانات بود چرا كه در غير اين صورت رزمندگان نمي‌توانستند از سنگر كمين شيطان عبور كنند.

سردار «علي قانعي» از فرماندهان دفاع مقدس نيز معتقد است: اگر ولايت‌مداري و ولايت‌پذيري نيروها و رزمندگان نبود قطعا در جنگ پيروز نمي‌شديم. عشق متقابلي كه بين امام(ره) و رزمندگان وجود داشت، باعث شد تا با تحمل سختي‌ها به پيروزي برسيم و امروز نيز ولايت‌مداري رزمندگان باقي است و همه آن‌ها گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامي هستند تا جانشان را در راه حفظ انقلاب فدا كنند.

سردار «سيداحمد موسوي» مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان اصفهان و از فرماندهان دفاع مقدس نيز با بيان اين مطلب كه در طول هشت سال دفاع مقدس مردم و رزمندگان به دنبال اجراي هر چه بهتر بيانات و فرامين امام بودند، گفت: اطاعت مردم از فرامين امام راحل باعث شد كه هنگامي كه فرمودند حضور در جبهه واجب كفايي است آنها به سوي جبهه حق عليه باطل روانه شوند.

وي ادامه داد: اگرچه امام در جبهه حضور نداشتند اما رابطه قلبي‌اي كه ميان رزمندگان و امام(ره) برقرار بود باعث مي‌شد رزمندگان تا براي محقق ساختن پيام‌هاي ايشان تا پاي جان بايستند. به عنوان مثال در جزيره مجنون شاهد بودم كه رزمنده جواني كه مجروح شده بود، از امدادگران مي‌خواست كه او را در همان جزيره مداوا كنند و به عقب خط بازنگردانند. اين رزمنده مي‌گفت: « دستور امام اين است كه جزاير بايد حفظ شوند.»

سردار «علي ناظري» معاون فرهنگی هنری سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه نيز اظهار كرد:كساني كه در دفاع مقدس از ولايت فقيه پيروزي كردند امروزه هم تا پاي جان و در اشكال مختلف ولايت‌مدار هستند. در جنگ تحميلي جوانان از امتحاني كه در آن شرايط سخت به كشورمان تحميل شد به خوبي بيرون آمدند و الگويي نسل فعلي شدند.

وي يادآور شد: هنگامي كه وصيت‌نامه و دست‌نوشته‌‌هاي شهدا را مطالعه مي‌كنيم درمي‌يابيم كه سه محور « ولايت، وحدت كلمه و اطاعت‌پذيري» از امام بيشترين كاربرد را داشته است. قطعا بيان و نگارش چنين كلماتي در آن شرايط بحراني و دشوار از تاريخ معاصر كشورمان، بيانگر شناخت حقيقي آن‌ها از ولايت فقيه و امام امت بوده است.

سردار «عبدالله ويسي» مديركل پيشين بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان كرمانشاه ني بيان مي‌كند: حضرت امام خميني(ره) مديريت همه جانبه داشتند به گونه‌اي كه در تمامي عرصه‌ها اين مديريت كاملا مشهود بوده است. ايشان شخصيتي كاريزماتيك داشتند به گونه‌اي كه تمام مردم ايران و جهان او را دوست مي‌داشتند و دارند. سخت‌كوشي، زمان و مكان‌شناسي و دشمن‌شناسي حضرت امام از جمله دلايلي بود كه باعث مي‌شد جامعه و امت به سمت تكامل در حركت باشند. امام خميني(ره) با تمامي رهبران جهان تفاوت داشتند چرا كه جهان‌بيني ايشان نشأت گرفته از اسلام ناب محمدي بود. داشتن چنين صفاتي باعث مي‌شد تا رزمندگان به تمام سخنان امام (ره) گوش جان فرا دهند و براي اجرا كردن آن حتي جان خود را فدا كنند.

بعد از وفات حضرت امام، مديريت همه جانبه امام خميني(ره) به امام خامنه‌اي منتقل شد و اگر اكنون مسئولان و مديران دستگاه‌ها قصد دارند كه به درستي رفتار كنند طبيعتا بايد از امام خامنه‌اي تبعيت كنند. وجود صفاتي چون ايمان، اعتقاد و بصيرت در وجود امام خامنه‌اي عاملي است مردم را به سمت خدا سوق مي‌دهد بنابراين بايد سيره ايشان را الگوي رفتاري خود كنيم.

سردار «قاسم معين‌زاده» از فرماندهان واحد توپخانه «لشكر 25 كربلا»ي مازندران در دوران دفاع مقدس نيز مي‌گويد: از آنجايي كه مديريت حضرت امام خميني بر مبناي دكترين قرآن و سنت پيامبر اكرم(ص) بود، خداوند نيز در تمامي اوقات ايشان را كمك مي‌كرده است. از آن جايي كه در قرآن بيان شده است كه بايد براي دفع فتنه با پا خيزيد و به جنگ بپردازيد، امام خميني(ره) نيز اين دستور قرآن را اجابت كردند. اگر اكنون در سرتاسر كشورهاي اسلامي شاهد خيزش و انقلاب‌ها هستيم، الگوي آن‌ها حضرت امام(ره) است.اگر مي‌خواهيم شاخصه‌هاي مديريتي حضرت امام در جامعه نهادينه شود بايد در راه وحدت و اطاعت‌پذيري از ولايت تلاش كنيم.

سردار «ابوالفضل مسجدي» ـ مسئول روايتگري و ز يارتگاه‌هاي سپاه- نيز با بيان اين مطلب كه فكر مي‌كنم براي آنكه بتوانيم مديريت حضرت امام خميني(ره) را واكاوي كنيم بايد به پس از پيروزي انقلاب اسلامي و آغاز تحركات ضدانقلاب و گروهك‌ها بپردازيم، افزود: مديريت حضرت امام باعث شد تا تمام اين عوامل خودفروخته براي اجراي نقشه‌هاي شومشان ناكام بمانند. به عنوان مثال هنگامي كه شهيد چمران در حلقه محاصره بود، در شهر پاوه پيام تاريخي حضرت امام(ره) تمام نيروها را گرد يكديگر جمع كرد و در نهايت حلقه محاصره اين شهر شكسته شد.

وي اظهار كرد: زمين‌گير كردن و بيرون راندن دشمن از سرزمين‌هاي اسلامي و تنبيه متجاوز، سه استراتژي امام (ره) در طول جنگ تحميلي بود كه باعث شد تا تمام نهادها و دستگاه‌ها با يكديگر متحد شوند. امروزه نيز اگر ايران و يا ديگر جوامع اسلامي مي‌خواهند دشمن را از سرزمين‌هاي خود خارج كنند بايد به اين عوامل توجه داشته باشند.

سردار «خليل كياني» كه مدتي فرمانده تيپ امام علي (ع) از لشكر بدر و فرمانده تيپ انصار‌الرسول (ص)، بوده است، مي‌گويد: از آن جايي كه ولايت و امامت از اركان مكتب تشيع است ما همواره در طول تاريخ شاهد نقش اساسي رهبران ديني بوده‌ايم. آن‌ها از ميرزاي شيرازي گرفته تا امام خميني(ره) با توجه به شرايط خاص فتواهايي را صادر كرده‌اند كه تحول آفرين بوده است. از فتواهاي امام مي‌توان به واجب كفايي خواندن حضور مردم در جبهه نام برد.

وي ادامه داد: مديريت امام از پس از خيانت‌هاي بني‌صدر در يك سال ابتدايي جنگ تحميلي به خوبي مشهود است. ايشان با خلع بني‌صدر استراتژي دفاعي كشور راتغيير دادند. ميان ارتش و سپاه وحدت ايجاد كردند و ماهيت جنگ را به كلي تغيير دادند. امام راحل توانستند موازنه جنگ را كه در سال‌ اول به سود ارتش عراق بود تغيير دهند به صورتي كه در نيمه اول سال دوم و با انجام چهار عمليات ضربات محكم و غيرقابل جبراني به دشمن وارد ش. علاوه بر اين موارد تشكيل شوراي عالي دفاع و واحدهاي پشتيباني رزمي نيز نقش بسيار بسزايي در پيشبرد اهداف جمهوري اسلامي ايران در دورتن دفاع مقدس داشت.

اين فرمانده دوران دفاع مقدس اظهار كردد: در شرايط كنوني نيز مقام معظم رهبري چنين نقشي را بر عهده دارند و ما همواره در تمام عرصه‌ها شاهد اين هستيم كه اگر سخني از مقام معظم رهبري ايراد مي‌شود مردم به دنبال اين هستند تا در عملي كردن آن از يكديگر سبقت گيرند. مسئولان نيز بايد آگاه باشند كه هنگامي كه مقام معظم رهبري نكته‌اي را يادآور مي‌شوند بايد از آن تبعيت كنند. تبعيت‌شان نبايد تنها شعاري باشد بلكه بايد در رفتار و عملكردشان نيز مشهود باشد. مانند طرح «لبيك يا امام» در دوران هشت سال دفاع مقدس كه همه با يكديگر همرا شدند تا به پيام‌هاي امام لبيك گويند.

امير سرتيپ «غلامحسين دربندي» از همرزمان شهيد صياد شيرازي نيز معتقد است كه هرگز نمي‌شود از هشت سال دفاع مقدس صحبت كرد اما از امام خميني(ره) سخني به ميان نياورد. مديريت و فرماندهي امام راحل به گونه‌اي بود كه با كمي توجه مي‌توانستيم دريابيم كه ايشان به يك منبع نوراني متصل هستند. ايمان و اعتقاد اين مرد الهي در جنگ باعث شد تا در عرصه‌هايي چون جنگ رواني عليه دشمن، نگاهي فرامنطقه‌اي و هدايت روحي و معنوي رزمندگان نقش بسيار تاثيرگذاري داشته باشند. مديريت ايشان اسلامي بود و در جنگ با دشمن اخلاق اسلامي را كاملا رعايت مي‌كردند. همچنين انضباط اسلامي ايشان باعث شد تا كارها و نقشه‌هاي طرح شده به خوبي عملي و اجرايي شود.

وي افزود: دو ويژگي امام راحل اين است كه سنت‌گرا،‌ تجددگرا را در جنگ كنار يكديگر جمع كردند و عقايد و نظريه‌هاي افراد را مد نظر قرار مي‌دادند. اين عامل باعث شد تا در شرايط مختلف به اقتضاي زمان، جنگ را مديريت كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *