سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

عامل انتقال بیماری‌ میان مشترک انسان و دام

جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 244490
مسئول بررسی، آموزش و مراقبت بیماری‌های دامی اداره دامپزشکی استان یزد، سبزیجات آلوده را یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دانست.
به گزارش جهان، محمد عبدالحسین‌زاده امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تب مالت، سالک و سل از شایع‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در کشور هستند.

وی افزود: بیش از هزار و 600 نوع بیماری عفونی وجود دارد که نزدیک به 60 درصد آن یعنی 8هزار و 500 مورد بین انسان و دام مشترک است و تعداد کمی از این بیماری‌ها دارای علائم خطرناک و شدید هستند.

عبدالحسین‌زاده عنوان کرد: از شایع‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در کشور و استان یزد، تب مالت، سالک، سل، کیست هیداتید، تب کریمه کنگو، هاری و سیاه زخم است.

وی اظهار داشت: این بیماری‌ها از طریق تماس با دام آلوده و یا مصرف گوشت دام‌هایی منتقل می‌شود که به صورت غیرمجاز وارد استان می‌شوند و یا خارج از کشتارگاه  ذبح شده‌اند.

عبدالحسین‌زاده یادآور شد: برخی از این بیماری‌ها نیز از طریق فرآورده‌های دامی غیر پاستوریزه و مصرف سبزیجات آلوده به انسان منتقل می‌شود.

وی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام توصیه کرد: مردم باید توجه داشته باشند از مصرف گوشت‌های غیر بهداشتی خودداری کنند.

عبدالحسین‌زاده افزود: برای پیشگیری از این بیماری‌ها همچنین باید از لبنیات پاستوریزه استفاده شود و در شست‌وشوی سبزیجات دقت کافی به عمل آید.

وی گفت: برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و پرندگان هم شامل سالمونلوز است که به صورت مسمومیت غذایی در انسان بروز می‌کند همچنین آنفولانزای پرندگان که بیشتر در مناطقی که دارای تالاب هستند شیوع بیشتری دارد و استان یزد تا به حال از ورود این بیماری مصون بوده است.

وی تصریح کرد: برخی بیماری‌های مربوط به پرندگان نیز ویژه پرندگان زینتی است که همراه با علائم تنفسی در انسان ظاهر می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *