شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

احیای قلب در شب قدر مهمتر از بیدارماندن

جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 238708
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی احیای قلب در شب‌های قدر را بسیار مهم‌تر از بیدار ماندن در این شب‌ها عنوان کرد و گفت: باید در این شب به خداوند قول داد تا در مسیر الهی قدم بگذاریم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری شامگاه پنج‌شنبه در مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و شب قدر که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و با حضور خیل عاشقان امیرالمومنین(ع) برگزار شد، با بیان اینکه کسانی که پا به محیط ولایت می‌گذارند دست شیطان به آنها نمی‌رسد و از نجاسات، شرگ و گناهان رذیله پاک می‌شوند، افزود: در روایات آمده است که وقتی شیطان این زیبایی‌های انسان را می‌بیند برای آلوده کردن او حرکت می‌کند.

وی اظهار داشت: شیطان به دنبال مسخ کردن انسان است که متقیان که فارغ از دنیا هستند و از آن دل کنده‌اند از این دسیسه شیطان در امان می‌مانند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: متقین برای رسیدن به مادیات دنیوی تلاش نمی‌کنند و کسانی که آزاده هستند دارای یک آرامش و اهل صلاح هستند که البته این اولین درجه تقوی است.

همه آنهایی که با علی‌(ع) درگیر شدند بدلیل برتری جویی و فساد بود

حجت الاسلام میرباقری با بیان اینکه همه آنهایی که با علی(ع) درگیر شدند ریشه آن برتری جویی و فساد بود افزود: این در حالی است که حضرت فرمود اگر اصرار مردم نبود حکومت را قبول نمی‌کردم و این حکومت از آب بینی بز برایم بی‌ارزش‌تر است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آخرت از آن کسانی است که در زمین به دنبال برتری جویی و تعلق به دنیا نیستند، اظهار داشت: اگر کسی از دنیا بزرگ‌تر شد آن وقت هدایت‌های قرآن به او خواهد رسید و او را هدایت می‌کنند و اگر کسی وارد وادی تقوی شد امام علی(ع) امام او خواهد بود و بدست او تربیت می‌شود.

شب قدر به احترام امام زمان (عج) باقی است

وی ابراز داشت: شب قدر، شبی است که قرآن، حقایق آن و درب‌های غیب و انوار هدایت در معرض و دسترس انسان است و کسی که وارد شب قدر شد قلبش نسبت به قرآن نورانی می‌شود و چشم‌های دلش باز خواهد شد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: شب قدر به احترام امام زمان(عج) باقی است و این سفره جمع نشده است و چرا که اگر بساط شب قدر جمع می‌شد، قرآن هم بالا می‌رفت و دیگر کسی به حکمت قرآن دست نمی‌یافت.

حجت الاسلام میرباقری در فضیلت شب قدر عنوان کرد: در روایات آمده، شب قدر بهتر از هزار ماه است که عبادت در این شب از عبادت هزار ماه بیشتر است و خداوند در این شب حسنات را دو چندان می‌کند چرا که در غیر این صورت کسی به مقصد نخواهد رسید.

بالا‌ترین درجه بهشت مقام رضوان الهی است

وی با بیان اینکه بالا‌ترین درجه بهشت مقام رضوان الهی است که کسی در آن جایگاه قرار گرفت محبت خداوند را می‌چشد افزود: مومنین از همین دنیا وارد جهان آخرت و بهشت می‌شوند و نور، رحمت و حیات طیبه را درک می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه احیای قلب در شب قدر بسیار مهم‌تر از بیدار ماندن در این شب است افزود: کسانی که اهل طاعت و بندگی هستند و از دنیا دل کندند و بدنبال امام خود حرکت می‌کنند در همین دنیا وارد دارالحیوان می‌شوند.

در دوره‌ای هستیم که هدایت الهی به صورت کامل بر ما عرضه شده است

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: در دوره‌ای هستیم که هدایت الهی به صورت کامل بر ما عرضه شده است و همه درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است و در قیامت به انسان می‌گویند آیات قرآن را بخوان و بالا برو و در روایات دیگر درجات بهشت را محب امام علی(ع) عنوان کرده‌اند که هر چقدر این معرفت بیشتر باشد در بهشت از مقام بالاتری برخوردار است.

وی ادامه داد: برای قدم گذاشتن به رضوان الهی در جامعه کبیره اینگونه آمده است که انسان باید در وادی ولایت سیر کند و آخر ولایت امیرالمومنین (ع) رضوان الهی و هدایت‌های قرآن است.

حجت الاسلام میرباقری با بیان اینکه همه عوالمی که مومنین سیر می‌کنند همه این‌ها مقامات پیامبر(ص) و امام علی(ع) است و همه این درجات مسیر مشخصی دارد که در واقع‌‌ همان مسیر رحمت و هدایت الهی است و کسانی که پا در این مسیر می‌گذارند هر چه پیش می‌روند حجاب‌ها از چشمانشان برداشته می‌شود و جز اسرار الهی چیز دیگری نمی‌ببینند.

باید مراقب بود در دام شیطان اسیر نشویم


وی عنوان کرد: شیطان قسم خورده است تا در مسیر اهل بیت(ع) قرار گیرد و دوستداران امیرالمومنین (ع) را منحرف کند که باید مراقب بود در دام شیطان اسیر نشویم و در شب قدر اگر در وادی شیطان و ظلمات هستیم باید به خود بیایم و مسیرمان را تغییر دهیم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی اضافه کرد: شب قدر شب نجات از دام شیطان و دشمنان امام علی(ع) است که در این صورت رفاه و امنیت و آرامش برای انسان بدنبال خواهد داشت و در واقع شب قدر شب ورود به بهشت است و باید در این شب به خداوند قول داد تا در مسیر الهی قدم بگذاریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *