پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

جريمه خواب خودرو در تعميرگاه‌ چه قدر است؟

سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب: 234260
نحوه محاسبه جريمه خواب (توقف) خودرو تحت گارانتي در تعميرگاه‌هاي خدمات پس از فروش خودروسازان اعلام شد.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، طبق آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو، در صورتي‌كه خودرو تحت گارانتي در نمايندگي خدمات پس از فروش خودروساز بيش از استاندارد زماني مربوطه براي تامين و تعويض قطعه يا تعمير متوقف شود، خودروساز ملزم به پرداخت جريمه خواب خودرو به مالك آن خواهد بود.
 
مدت زمان استاندارد براي تامين و تعويض قطعه خودرو 48 ساعت بوده و در بخش تعميرات نيز استاندارد زماني تعمير خودرو در اجزاي مختلف آن مشخص شده است؛ به‌گونه‌اي كه به عنوان مثال اگر استاندارد زماني تعمير موتور چهار روز باشد، در صورت توقف خودرو بيش از اين مدت در تعميرگاه، خودروساز موظف به پرداخت جريمه خواب به مالك خودرو به ازاي روزهاي اضافي خواهد بود.
 
طبق آيين‌نامه مربوطه، ميزان جريمه خواب خودرو سواري به ازاي هر روز به مقدار 15 در هزارم قيمت خودرو و در خودروهاي عمومي مانند تاكسي و وانت نيز 20 در هزارم قيمت آن تعيين شده است.
 
اين ميزان در خودروهاي سنگين به مقدار يك در هزارم قيمت خودرو تعيين شده است.
 
طبق آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو، جريمه خواب (توقف) خودرو تنها به خودروهاي تحت ضمانت (در دوره گارانتي) پرداخت خواهد شد.
 
به گفته دبير انجمن صنفي خدمات پس از فروش خودرو، در حال حاضر تمام خودروسازان جريمه خواب خودرو را محاسبه و به مشتريان خود پرداخت مي‌كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *