يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۰

غول‌پیکرترین نفت كش ایرانی ساخته شد/ بهره‌برداری از بزرگترین جرثقیل خاورمیانه

جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب: 233478
بزرگترین نفت كش ساخت ایران، دوم مرداد به آب انداخته می شود
مدیركارخانه كشتی سازی صدرا از به آب اندازی بزرگترین نفت كش ساخت ایران در دوم مرداد ماه سال جاری خبرداد.

به گزارش جهان به نقل از ایرنا، 'سلمان ضربی'در بازدید خبرنگاران از روند ساخت بزرگترین نفتكش ساخت داخل ،افزود: ونزوئلا در سال 86 سفارش ساخت چهار كشتی افراماكس 94 هزار تنی به ایران داده بود كه طرح آن طی چند مرحله با تغییراتی رو به ر و و در نهایت در اواخر سال88 به نفتكش 113 هزار تنی افراماكس تغییر پیدا كرد.

وی ادامه داد: اردیبهشت ماه سال 89 كار ساخت نخستین كشتی آغاز شد كه اكنون آماده به آب اندازی است و پس از به آب اندازی و طی سه ماه آزمایشات دریایی اواخر آبان یا اوایل آذر ماه تحویل كارفرما خواهد شد.

ضربی توضیح داد: مدت ساخت چهار فروند كشتی افراماكس طی قرارداد 40 ماه برآورد شده كه امیدواریم بتوانیم كشتی های سفارشی را طبق زمان مقرر تحویل دهیم.

مدیر كارخانه كشتی سازی صدرا افزود:این شناورها دارای 250 متر طول ، 44 متر عرض ، 21 متر ارتفاع و 14.8 متر آبخور بوده و قابلیت حمل 113 هزار تن نفت خام را دارد.

وی همچنین به مراحل ساخت كشتی دوم و پیشرفت 28 درصدی آن اشاره كرد و ادامه داد: تمام تجهیزات و موتور دومین كشتی سفارشی ونزوئلا آماده بوده و به محض به آب اندازی اولین كشتی ، دومین فروند نیز جهت تكمیل ساخت به حوضچه خشك منتقل می شود.

**سود 10 تا 15 درصدی برای هر كشتی

مدیر كارخانه كشتی سازی صدرا هزینه ساخت هر كشتی را 57 میلیون یورو عنوان كرد و افزود :ساخت این نوع كشتی ها و با این ابعاد برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه انجام می شود و با وجود اینكه پیش بینی برابری هزینه ها در اولین كارها به سختی صورت می پذیرد،ما امیدواریم بتوانیم به سود 10 تا 15 درصدی دست یابیم.

ضربی تاكید كرد: طرف ونزوئلایی 20 درصد هزینه ساخت كشتی ها را كه معادل 42 میلیون یورو می شود در سال 87 پرداخت كرده است.

وی همچنین به اشتغال زایی صنعت كشتی سازی در كشور اشاره كرد و یادآورشد: اكنون یكهزار و شش نفر در این كشتی سازی مشغول به كارند و این طرح تحت نظارت 79 نفر از مهندسان كشتی سازی صدرا در حال انجام است.

**ساخت بزرگترین جرثقیل خاورمیانه در بوشهر

مدیر یارد كشتی سازی صدرا همچنین به ساخت و تكمیل بزرگترین جرثقیل خاورمیانه در بوشهر اشاره كرد و گفت:ساخت این جرثقیل یكی از چالش های جدی این شركت به شمار می رفت كه با تمهیدات لازم، به صورت بومی انجام شد.

ضربی افزود:این جرثقیل یك هزارتنی، 118 متر از سطح زمین ارتفاع داشته و قیمت آن 25 میلیون یورو برآورد می شود كه دارای دهنه 153 متری بوده و توانایی بلند كردن وزنی معادل سه هزار و 800 تن را دارد.

وی ادامه داد: با ساخت این جرثقیل دروازه ای ، سرعت ساخت و تكمیل پروژه های كشتی سازی 50 درصد افزایش خواهد یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *