يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

قانون استرداد هدایای خانواده زوجین چیست؟

سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۳
کد مطلب: 878710
هدایای تقدیمی از طرف خانواده زوجین در هنگام ازدواج، امانی یا عاریه محسوب نمی‌شوند، بلکه هبه است.
قانون استرداد هدایای خانواده زوجین چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، هدایای تقدیمی از طرف خانواده زوجین در هنگام ازدواج، امانی یا عاریه محسوب نمی‌شوند، بلکه هبه است؛ بنابراین قابلیت تصرف و استفاده دارند و درخواست استرداد آن‌ها (در صورت عدم وجود شرایط استرداد هبه) فاقد محمل قانونی است.

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست س. ک. بطرفیت ه. ب. با وکالت بعدی سید حسن حسینی بخواسته صدور حکم به محکومیت خوانده به استرداد طلاجات به شرح فاکتور‌ها؛ دادگاه با توجه به دادخواست تقدیمی خواهان و با توجه به فاکتور‌های شماره ۲۴۰۶ و ۹۴۹ و ۳۰۸۷ و ۲۵۰ و ۱۲۹۲ و ۳۸۵۸ و ۰۶۲۴ و ۳۸۷۵ و ۳۸۱۳ و با توجه به تعیین وقت رسیدگی و استماع اظهارات طرفین با توجه به قبول وکیل خوانده در وجود اموال نزد خوانده، اما با این دفاع که اقلام فوق الذکر .. بوده است، اما خواهان اظهارداشت امانت بوده است که در این موضوع با توجه به وجود اصل اموال نزد خوانده؛ که خواسته خواهان را ثابت دانسته و باستناد به مواد ۲۶۵، ۲۶۵ و ۸۰۳ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ ق. ا. د. م رای بر الزام خوانده به استرداد طلاجات به شرح فاکتور‌های فوق الذکر صادر و اعلام می‌گردد. رای صادره حضوری است و ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر استان تهران می‌باشد.

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی خانم ه. بکویر دیلو باوکالت آقایان علی و س. ح. از دادنامه شماره ۰۹۴۶ مورخ ۹۴/۹/۱۴ شعبه محترم سوم دادگاه عمومی ملارد که بموجب آن در خصوص دعوی مطروحه خانم س. ک. بطرفیت مشارالی‌ها (که عروس وی بوده) بخواسته مطالبه طلاجات اهدائی بوی در پرونده کلاسه ۳-۹۴-۶۱۹ رابر خواسته تصدیر گردیده وارد است، زیرا هدایائی که از طرف خانواده طرفین به همدیگر داده میشود امانی یا عاریه نیست بلکه هبه است در غیر اینصورت که از طرف قابل تصرف و استفاده از سوی مهدی الیه نبود در حالیکه عادت خلاف این امر بوده و عروس یا داماد و هردو از هدایای اهدایی استفاده می‌کنند و چه بسا تبدیل یا تفویض یا بفروش رسانند و همه این دلایل ظهور در هبه است نه امانت و رجوع از هبه جایز نبوده بویژه اینکه اصل موهوبه هم موجودنباشد (بنود ماده ۸۰۳ قانون مدنی) باعنایت به ملاحظه لوایح طرفین استدلال دادگاه محترم بدوی دادنامه بر اساس قواعد و موازین فقهی و حقوقی جاری و تشریفات دادرسی ساری تصدیر یافته ایراد تجدیدنظرخواه باهیچیک از شقوق ماده ۳۴۸ قانون آئین دادرسی منطبق نمیباشد مستندا" به ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن رد تجدید نظرخواهی تجدیدنظر خواه دادنامه تجدیدنظر خواسته راعینا" تأیید مینماید. رأی صادره قطعی است.
https://jahannews.com/vdcizvavut1ayy2.cbct.html
jahannews.com/vdcizvavut1ayy2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *