جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۵
۴۴

نامه ۱۰۰ تن از اساتيد سطوح عالي حوزه علمیه قم به روسای قوا/ لزوم جديت در مقابلة مدبرانه با پديده کشف حجاب

شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 867021
حضرات محترم رؤساي سه قوه! در يک سال اخير، آنچه وضعيت وخيم فرهنگي را تشديد کرده است، معضل رهاشدگي بي‌حجابي است.
نامه ۱۰۰ تن از اساتيد سطوح عالی حوزه قم به روسای قوا
به گزارش جهان نيوز، صد نفر از اساتيد سطوح عالي فقه و اصول حوزه علميه قم، در نامه‌اي به رؤساي سه قوه ـ ضمن اشاره به پيروزي‌هاي جبهه مقاومت، و اظهار اميدواري به تداوم روند کاهشي مشکلات حاد اقتصادي کشور، و دعوت از نخبگان براي زمينه‌سازي جهت مشارکت گسترده مردم در انتخابات پيش‌رو ـ از عدم اهتمام مسئولان به مسائل فرهنگي جامعه بويژه حجاب انتقاد کردند.

از منظر نويسندگان و امضا‌کنندگان نامه، «بي‌حجابي، پروژ‌ه‌‌اي چند وجهي و مرتبط با عناصر هويتي است» که «مي‌تواند با هدايت دشمنان و در فرايند جنبش اجتماعي فمينيستي، به تدريج به وضعيت وخيمي منتهي شود که علاوه بر مفاسد ديني واخلاقي گسترده و عميق، کشور را دچار بي‌هويتي و استحاله کرده، استقلال آن را خدشه‌دار نمايد»؛ بر اين اساس، «اگر به دنبال تحقق "ايران مقتدر" هستيم، بايد بدانيم که اقتدار ايران در سايه "اسلاميت" محقق مي‌شود، نه در پيروي از "سکولاريسم"».

در ادامة نامه، به صراحت خطاب به رؤساي سه قوه چنين آمده است:

«ما از جنابان عالي خواستاريم در موضوع مقابله با کشف حجاب، جديت (همراه با تدبير) داشته باشيد. از توصيه‌هاي بدون عمل، پاسکاري به يکديگر و اقدامات موقت و کم‌خاصيت در اين زمينه پرهيز نماييد. از فضاسازي رسانه‌اي جبهه استکبار نهراسيد. اجراي قانون و جلوگيري از فساد، البته هزينه دارد. اگر مي‌خواهيم اسلام را پياده کنيم، بايد هزينه بدهيم. به اين فرمايش مقام معظم رهبري توجه اکيد داشته باشيم که فرمودند: «امام در مقابل يک منکر واضحي که بوسيله پهلوي و دنباله‌هاي پهلوي درکشور به وجود آمده بود، مثل کوه ايستاد [و] گفت بايد حجاب وجود داشته باشد».
 
متن کامل نامه، به شرح ذيل است:

 
بسم الله الرحمن الرحيم
 
جناب حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر ابراهيم رئيسي، رئيس محترم جمهوري اسلامي ايران
جناب حجت‌الاسلام و المسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي، رئيس محترم قوة قضائيه
جناب آقاي دکتر محمدباقر قاليباف، رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي
 
سلام عليکم
 
انقلاب اسلامي که در تداوم راه انبيا نويدبخش خروج بشريت از ظلمت به نور بود، پس از گذراندن مراحل بسيار دشوار و بحران‌هاي بنيان‌ برافکن، در سايه رهبري امامين انقلاب، در وضعيت اميدآفريني قرار گرفته است و اين همزمان با پيروزي‌هاي کم‌نظير جبهه مقاومت بر صهيونيسم و استکبار است. بدون شک تلاش‌هاي مجاهدانه حضرات عالي و ديگر مسئولان نظام طي بيش از دو سال اخير در جهت پيگيري فرامين رهبر معظم انقلاب، نقش مهمي در عبور از چالش‌هاي اساسي اقتصادي، سياسي و امنيتي داشته است؛ هر چند به‌رغم اهتمام بسيار به مسائل اقتصادي، هنوز مشکلات مهمي در اين زمينه وجود دارد که انشا‌ءالله با تداوم تلاش‌ها و با اقتدار حاصل از مشارکت گسترده مردم در انتخابات پيش‌رو، زمينه بيشتري براي کاهش مشکلات اقتصادي فراهم مي‌شود. اينجانبان بر خود لازم مي‌دانيم به سهم خود از تلاش‌هاي شبانه‌روزي و اقدامات ارزشمندتان تشکر نمائيم.

با وجود اين، متأسفانه در عرصه فرهنگ اسلامي که جوهره انقلاب و نظام اسلامي را تشکيل داده و مي‌دهد، اهتمام جدي صورت نمي‌گيرد و خلاء‌هاي اساسي وجود دارد. مقام معظم رهبري، مکررا بر اهميت ويژه امور فرهنگي تصريح کرده، با ابراز نگراني خويش از وضعيت فرهنگي کشور، خطر استحاله فرهنگ اسلامي را از مهم‌ترين آسيب‌ها و چالش‌هاي پيش‌روي نظام دانسته‌اند. به عنوان نمونه، ايشان در يکي از سخنراني‌هاي خود فرمودند: «ارزش‌هاي فرهنگي، روح و معناي حقيقي يک ملت است. همه چيز مترتب بر فرهنگ است. فرهنگ حاشيه و ذيلِ اقتصاد نيست، حاشيه و ذيلِ سياست نيست، [بلکه] اقتصاد و سياست حاشيه و ذيل بر فرهنگند» (بيانات در تاريخ 19/9/1392). و در جاي ديگر فرموند: «اميدوارم که مسئولين فرهنگي توجه داشته باشند که چه مي‌کنند. با مسائل فرهنگي شوخي نمي‌شود کرد، بي‌ملاحظگي نمي‌شود کرد؛ اگر چنانچه يک رخنة فرهنگي به وجود آمد، مثل رخنه‌هاي اقتصادي نيست که بشود [آن را] جمع کرد» (بيانات در تاريخ 15/12/1392). در تيرماه سال جاري نيز فرمودند: «اگر ـ لاسمح ‌الله ـ استحالة فرهنگي پيش بيايد، درست کردنش، جبران کردنش ديگر کار يک‌ ذرّه و دو ذرّه نيست. امام [خميني] در يک مواردي مکرّر مي‌فرمودند که اگر چنين اتّفاقي بيفتد، اسلام يک سيلي‌اي خواهد خورد که تا سال‌هاي متمادي اثرش بر روي او باقي خواهد ماند. » (بيانات در تاريخ 21/4/1402).
 
حضرات محترم رؤساي سه قوه! وضعيت فرهنگي موجود، به هيچ‌وجه شايسته نظام جمهوري اسلامي نيست و فاصله معناداري با کشوري که داعيه‌دار اجراي احکام اسلام است دارد. قصورات و ترک‌فعل‌هاي مسئولان در اين زمينه و تأثيرپذيري از فرهنگ ليبراليسم ـ که البته از اوايل دهه هفتاد شکل گرفته است ـ موجب ايجاد گسل‌هاي فرهنگي و هويتي شده، و تداوم آن، خطر استحاله مورد نظر رهبري را جدي‌تر کرده است. جوانان و نوجوانان ما هدف حملات و مسموميت‌هاي فرهنگي قرار گرفته‌اند و سردرگمي مسئولان و تصميم‌گيران، اين وضعيت را تشديد نموده‌، زمينه‌هاي غوطه‌ور شدن جوانان و نوجوانان را در فساد فکري و اخلاقي فراهم ساخته‌ است.

آيا جز اين بود که روحانيت قدرت را بدست گرفت تا اسلام را حاکم کند؟! آيا شايسته است همان وضعيت آلوده‌ فرهنگي زمان شاه که از عوامل مهم شکل‌گيري انقلاب بود را با برخي تصميمات اشتباه و ترک فعل‌هايمان مجددا محقق کنيم؟! حضرت امام، در همان اوايل پيروزي انقلاب، در کوران بحران‌ها، تأکيد ويژه بر اجراي احکام اسلام داشته، فرمودند: «امروز روزي است که اسلام بايد تحقق پيدا کند. اين حرف‌ها که گفته مي‌شود، نظير همان حرف‌ها بود که گفته شد که "حالا زود است صبر کنيد". ... اگر ما امروز قوانين اسلام را اجرا نکنيم، کي اجرا بکنيم؟ آقاياني که مي‌گوييد نمي‌شود، پس کي مي‌شود؟ پس بگوييد هيچ وقت اسلام نه! بگوييد نهضت منهاي اسلام. ... اگر با اين نهضت، اسلام را متحقق نکنيد و احکام اسلام را مو به مو جاري نکنيد، مأيوس باشيد، ديگر نخواهد شد» (صحيفه امام، ج8، ص57).

حضرات محترم! انتظار از جنابان عالي، غير از مسئولان قبل است. توقع به حق اين بوده و هست شما که خود را تابع مقام معظم رهبري مي‌دانيد، همانند برخي مسئولان ليبرال‌مسلک سابق رفتار نکنيد، و در انتخاب مديران، از به کارگيري افرادي با تفکرات نادرست و التقاطي به جد پرهيز نماييد. متأسفانه، بدليل عدم اهتمام لازم به فرهنگ اسلامي، امروزه شاهديم به رغم انتقادات صريح رهبري از وضعيت رهاشده فضاي مجازي، و توصيه‌ها و اوامر ايشان به هر سه قوه در سالهاي گذشته، هنوز فضاي مجازي کشور در «سلطه دشمن» و «قتلگاه نوجوانان و جوانان» است. در ورزش بانوان کشور ـ که مي‌توان با برنامه‌ريزي و پي‌گيري،‌ آن را به الگويي براي جهان اسلام بلکه کل جهان تبديل کرد ـ نگراني جدي از جهت عدم رعايت احکام شرع و معيارهاي نظام اسلامي وجود دارد. ورود زنان به ورزشگاه‌ها، با زيرپا گذاشتن فتاواي مراجع تقليد و مقام معظم رهبري صورت مي‌گيرد. در مراکز درماني، متدينين در کنار تحمل رنج جسمي و بعضا مشکلات مالي، بايد رنج روحي را هم بدليل عدم رعايت حدود شرعي تحمل کنند.
 
حضرات محترم رؤساي سه قوه! در يک سال اخير، آنچه وضعيت وخيم فرهنگي را تشديد کرده است، معضل رهاشدگي بي‌حجابي است. به رغم آنچه در ظاهر از توصيه ها و وعده‌هاي حضرات عالي ديده و شنيده مي‌شود، در عرصه عمل و واقعيت عيني جامعه، نه‌تنها بهبودي در زمينه حجاب مشاهده نمي‌شود، بلکه مسأله از کشف حجاب سر فراتر رفته، موضوع نيمه‌برهنگي در ميان آمده است؛ نه تنها مراکز تفريحي خاص مانند مناطق ساحلي دريا، بلکه برخي بوستان‌ها و مراکز عمومي ديگر براي خانواده‌هاي متدين و دغدغه‌مند ايراني نا‌امن شده است و در اين ميان، حتي برخي مراکز علمي و دانشگاهي نيز در حال تبديل شدن به محيط فساد است!

اين وضعيت چه نسبتي با فرمايشات صريح رهبري خطاب به مسئولان در لزوم جلوگيري قاطع از «فحشا و فساد» دارد که فرمودند: «با صِرف زبان و توصيه نمي‌شود کاري کرد. قدرت نظام بايد جلوِ سيرِ فحشا و فساد را بگيرد. اجازه ندهيد که هوس‌هاي يک عدّه معدود و يک گروه کوچک و اندک در داخل جامعه، موجب اغواي ذهن و فکر دختر و پسر جوان و مرد و زن مؤمني شود که هيچ انگيزه فسادي ندارند. شما بايد جلوِ آن‌گونه افراد را بگيريد. همه مسؤولان بخش‌هاي مختلف کشور در اين زمينه مسؤولند. اجازه ندهيد عدّه‌اي با تکيه به نام آزادي ... منکرات و فحشا و بي‌بندوباري را در جامعه رايج کنند» (بيانات در تاريخ 11/5/1380).

آنچه در اذهان عمومي از وضعيت پيش‌آمده برداشت مي‌شود، عدم اراده جدي و قاطعيت حضرات عالي به عنوان سران سه قوه و مسئولين اصلي مقابله با کشف حجاب است. به نظر مي‌رسد بخشي از عدم قاطعيت، به برخي مسئولان، مشاوران و باصطلاح کارشناساني بازمي‌گردد که دچار التقاط فکري يا تشخيص و مصلحت‌سنجي نابجا و يا ضعف نفس و ترس از فضاسازي مخالفان و دشمنان هستند. مسائل و شبهات گوناگون اين طيف و افراد ديگر، در طول يکسال اخير از طرق متعدد از جمله برخي آثار علمي پاسخ داده شده است؛ چنانکه بيانية نسبتا تفصيلي نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم در اواسط فروردين، بخش مهمي از شبهات موجود را به صورت مستدل و البته به اختصار پاسخ داده بود.

در هر حال، اينجانبان به عنوان اساتيد سطوح عالي حوزه علميه قم، سکوت در مقابل وضعيت رو به رشد بي‌حجابي را بر خود حرام دانسته، به صورت قاطع هشدار مي‌دهيم: بي‌حجابي، پروژ‌ه‌‌اي چند وجهي و مرتبط با عناصر هويتي است. اين معضل، چنان‌که نشانه‌هاي آن در ماه‌هاي اخير ظاهر شده، مي‌تواند با هدايت دشمنان و در فرايند جنبش اجتماعي فمينيستي، به تدريج به وضعيت وخيمي منتهي شود که علاوه بر مفاسد ديني واخلاقي گسترده و عميق، کشور را دچار بي‌هويتي و استحاله کرده، استقلال آن را خدشه‌دار نمايد. اگر به دنبال تحقق «ايران مقتدر» هستيم، بايد بدانيم که اقتدار ايران در سايه «اسلاميت» محقق مي‌شود، نه در پيروي از «سکولاريسم».

حضرات محترم! ما از جنابان عالي خواستاريم در موضوع مقابله با کشف حجاب، جديت (همراه با تدبير) داشته باشيد. از توصيه‌هاي بدون عمل، پاسکاري به يکديگر و اقدامات موقت و کم‌خاصيت در اين زمينه پرهيز نماييد. از فضاسازي رسانه‌اي جبهه استکبار نهراسيد. اجراي قانون و جلوگيري از فساد، البته هزينه دارد. اگر مي‌خواهيم اسلام را پياده کنيم، بايد هزينه بدهيم. به اين فرمايش مقام معظم رهبري توجه اکيد داشته باشيم که فرمودند: «امام در مقابل يک منکر واضحي که بوسيله پهلوي و دنباله‌هاي پهلوي درکشور به وجود آمده بود، مثل کوه ايستاد [و] گفت بايد حجاب وجود داشته باشد» (بيانات در تاريخ 17/12/1396). ونيز اين جمله امام خميني در اواخر عمر را آويزه گوش کنيم که فرمودند: «من بار ديگر از مسئولين بالاي نظام جمهوري اسلامي مي‌خواهم که از هيچ کس و از هيچ چيز جز خداي بزرگ نترسند و کمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد عليه فساد و فحشاي سرمايه‌داري غرب ... نکشند» (صحيفه امام، ج21، ص‌327).
 
در پايان، ضمن تشکر مجدد از اهتمام جنابان عالي در زمينه‌هاي غير‌فرهنگي، و اظهار اميدواري به تداوم روند کاهشي مشکلات حاد اقتصادي کشور، و نيز دعوت از همه نخبگان براي زمينه‌سازي جهت مشارکت گسترده مردم در انتخابات پيش‌رو ـ که اقتدار حاصل از آن مي‌تواند بستر‌ساز کاهش معضلات اقتصادي نيز باشد ـ اعلام مي‌کنيم: پي‌گيري‌هاي خود را براي رفع معضلات فرهنگي به صورت عام و بي‌حجابي به صورت خاص ـ که همانا دغدغه‌ و مطالبه مقام معظم رهبري است ـ با جديت دنبال خواهيم کرد و اين اقدامات و مطالبات را در تحکيم مسئوليت آن حضرات نيز مفيد مي‌دانيم؛ چرا که تحقق اين مطالبات، مانع فاصله‌‌گيري جريان قدرتمند مذهبي انقلابي از حضرات عالي مي‌شود و با پشتوانه و ظرفيت اين جريان، در پيشبرد مسئوليت‌هاي خود مو‌فق‌تر خواهيد بود.
والسلام علي عبادالله الصالحين.
 
جمعي از اساتيد سطوح عالي فقه و اصول حوزه علميه قم
 

اسامي اساتید امضا‌کننده نامه:
نام نام خانوادگی   نام نام خانوادگی  
احمد ابراهیمی قائینی سید‌عبد‌الرسول حسینی نودادی  
غلامرضا احسنی ارانی سید‌محمدعلی حسینی هرندی  
مهدی احمدی مجتبی خرقانی  
رضا احمدی دهمند محمدمهدی خسروی  
محمد استوار میمندی محمدتقی خواجوی  
محمدرضا اسدی مجید دستیاری  
مجتبی افشارپور سیدعلی ذکری  
مهدی امیدی نقلبری رضا ذوالفقاری  
محسن انبیائی حسام‌الدین ربانی  
حسین ایزدی محمد‌هادی رحمانی  
علی ایزدی عنایت‌الله رمضانپور  
حسینعلی برزگران محمد رمضانی  
محمدجواد بوربور سیدمحمدکاظم روحانی  
عبدالله بهارلویی مهدی روشنائی  
وحید بهرام‌پور محمد زرسنج  
حیدر بهرمن یاسر سعادتی  
محمد بیدار محمد‌حسین سلیمانی  
احمد پاک‌نهاد جواد سلیمانی امیري  
محمدجعفر پرورده حسین سنایی  
حسین پژوهنده محمد‌حسن شعبانی  
اکبر پیروی سنگری مهدی شفیعی  
سید جواد تدین علی شم‌آبادی (رضایی)  
مهدی توسلی حسن شهیدانی  
حمیدرضا جعفری حمزه‌علی شیخ‌تبار  
محمد‌جعفر جوشن حسن شیخ‌حائری  
مرتضی جهانشاهی محمدرضا صادر  
علی اصغر حبیبیان سید‌علی صداقت  
روح‌الله حبیبیان سیدمحمدرضا طالبیان  
عبدالرضا حسناتی محمد طائبی اصفهانی  
سیدمحمدهادی حسینی   سید‌عباس طباطبایی‌فر  
سیدمصطفی حسینی‌نسب محمد عابدی  
قاسم عارف سیدمهدی موسوی  
امیر عباسپور سید‌طالب موسوی (ملکی)  
محسن عباسی‌کیا جواد مولائی  
مصطفی عبداللهی محسن میر‌علی  
محمدمهدی عظیمی سید‌هادی میراحمدی  
رسول علیزمانی سید‌علیرضا نقیب‌پور  
مهدی عینی سید‌محمد واسعی  
مصطفی غیبی حسن هاشمی نور‌بخش  
روح‌الله فدوی‌زاده  
حمید فلاح‌نژاد  
 
اساتيد امضا‌کننده نامه، در مراکز علمي متعدد حوزه علميه قم، به تدريس دروس سطوح عالي فقه و اصول اشتغال دارند. اسامي برخي مؤسسات، مراکز و مدارس محل تدريس اين اساتيد عبارتند از: (به ترتيب الفبا)‌
 
مدرسه امام کاظم (ع)،
مدرسه امام محمدباقر (ع)،
مدرسه آيت‌الله بروجردي -ره-(خان)،
مدرسه دارالعلم امام حسن مجتبي (ع)،
مدرسه شمس ‌الشموس،
مدرسه صاحب الامر (عج)،
مدرسه صاحب الزمان (عج)،
مدرسه عالي امام حسين (ع)،
مدرسه عالي قائم (عج)،
مرکز فقهي ائمه اطهار (ع)،
مؤسسه امام صادق (ع)،
مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)،
مؤسسه عالي فقه و علوم اسلامي.
محمد فلاحتی
مرتضی قدوسی
علی قنواتی
علی‌اصغر کریم‌خانی
کمال کشاورز
رضا کشاورز سیاهپوش
محمدرضا گریوانی (فاطمي)
مصطفی گیلانیان امیری
عبد‌الرحیم لقمان‌نیا
علیرضا لیاقتی
روح‌الله محمدی
رضا محمدی کرجی
سید‌مهدی مدرسی
سیدحسین مرادپور
مرتضی مرتضوی
روح‌الله مسعودیان
مهدی مشایخی
محمد مظفری
محمد‌مهدی مقیسه
مهدی منصوری
علی موحدی‌نیا  
 
 
 
https://jahannews.com/vdcb5zbw8rhb0gp.uiur.html
jahannews.com/vdcb5zbw8rhb0gp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا این بزرگواران در خصوص مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم چیزی نفرمودند
Iran, Islamic Republic of
یعنی مشارکت گسترده مردم در انتخابات پيش‌رو مي‌تواند بستر‌ساز کاهش معضلات اقتصادي باشد اما براي رفع معضلات فرهنگي به صورت عام و بي‌حجابي به صورت خاص بی تاثیر است!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
افکار پوسیده
Iran, Islamic Republic of
یه نامه هم برا گوشت کیلیویی 600 تومن می زدید مردم باور کنن
Iran, Islamic Republic of
ای کاش اون آخر نامه ی خط هم می نوشتند که توصیه اسلام فقط حجاب نبوده ی ذره خیلی کمی هم نگاهی به دزدی داشته (البته چون خیلی کم بوده احتمالا ننوشتند) چون روز اولی که پیامبر مبعوث شد خدا گفت فقط حجاب بقیه مهم نیستند
Iran, Islamic Republic of
الان حجاب از همه چی مهمتر است. مردم حاضرند گشنه باشند ولی به حجاب آسیب نرسد
Germany
رسم خوبی نیست که جماعتی از مردم ایران که کمتر از یک دهم از یک درصد آنها نیز نمی شوند، خواسته خود را با زور تبلیغات اجنبی، هفتیر و چاقو به اکثریت تحمیل کنند؛ چه بد و بی حجاب باشد یا هر دسته و گروه دیگری.
جانباز
Iran, Islamic Republic of
کاهش مشکلات حاد اقتصادی ؟؟؟؟؟!!!!!! میشه ادرس این کاهش مشکلات حاد اقتصادی را بفرمائید تا ما هم بیائیم ؟؟ فکر کنم شما در ونزولا زندگی می کنید و ما در ایران.
Iran, Islamic Republic of
چرا این علما در مورد گرانی ،فساد ،چای دبش و ... نامه نمی نویسند
Iran, Islamic Republic of
همه کسایی که این نامه رو امضا کردند شرایط سخت معیشت مردم رو نمی بینند؟ برای فرهنگ نامه زدند؟!
علی
Iran, Islamic Republic of
سطح دغدغه...
Iran, Islamic Republic of
زور و اجبار کار را به اینجا رساند فکر تازه ای باید
Iran, Islamic Republic of
آیا در اسلام حجاب اجباری داریم؟
علب
Iran, Islamic Republic of
این حضرات ازجامعه بیخبر چرابرای گرانی نامه نمی نویسند؟؟؟حتما وضع مالی خیلی توپه؟؟فقط باحجاب اسلام درخطره باگرسنگی مردمچه؟؟؟
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
تفاوت تفسیر فرهنگ از نگاه هر گروه از جامعه رو نباید کتمان کرد که اگر هماهنگی باشد دیگر مشکلی نخواهد بود
همین لزوم پوشش را که شما کار فرهنگی مثبت ارزیابی میکنید از سوی عده ای که کم تعداد هم نیستند به عنوان نماد تحجر و عقب ماندگی ارزیابی میشه
شما نامه جمعی می‌نویسید شکایت میبرید
بخشی از مردم هم در کف خیابان می آمدند اعتراض میکردند
مسالمت بین گروه های مختلف با احترام به حقوق یکدیگر ایجاد میشود و راه دیگری ندارد
Netherlands
نظر این آقایان علما درمورد اختلاس های میلیاردی چه میباشد.
Iran, Islamic Republic of
چرا اقایان نامه ننوشتند که جوانان مملکت بیکار اند دستمزد کارگری که پیامبر دستش را میبوسید کفاف زندگیش رانمیدهد فقر امد دین خارج میشود گرانی کمر خانواده ها راشکسته عده ای مسولان بچه هایشان در خارج با بیت المال عشق حالند،
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام
حوزه وظیفه خودش را که در کادر سازی و فرهنگ سازی دینی است را با زیبایی پاس میدهد
یکی از دوستان طلبه میخواست بره تبلیغ میگن حتی کرایه هاتم با خودته
ما هیچ گونه کمکی نداریم
یعنی عملا نرو
مگه با بگیر و ببند جامعه اصلاح میشه
جامعه با تربیت اصلاح میشه
Iran, Islamic Republic of
باید برخورد جدی با این مسئله بکنیم
France
این اساتيد سطوح عالی!! احیانا دغدغه دیگه ای الان ندارند؟
Iran, Islamic Republic of
حضرات مسئولین یقیناً می بایستی پاسخگوی خونهای بناحق ریخته شدۀ شهدا مخصوصاً شهدای اغتشاشات 1401 ، امام الشهدا ، ائمۀ اطهار صلوات الله علیهم اجمعین و خداوند متعال باشند که علاوه بر اینکه بیش از هفده ماه است هنوز عرضه و توانایی تصویب قانونی در بارۀ یکی از مسلمات اسلامی را نداشته اند ، بلکه متاسفانه تمایلی هم به اجرای قوانین موجود را نیز ندارند !!؟؟ شب و روز هم ادعای ذوب بودن در شریعت محمدی ( ص ) را دارند !!
Iran, Islamic Republic of
این حضرات توانایی و تمایل برخورد با مخالفت با یکی از بدیهیات دین مقدس اسلام را ندارند و مردم را تحریک و وادار به امر به معروف و نهی از منکر و به عبارتی و رو در روی هم قرار گرفتن می کنند !
محمد
Iran, Islamic Republic of
تورا به همه مقدسات قسم فکری هم به معیشت ملت بکنید بقران قسم یکهفته هست خانه نرفتم هرچی کار میکنم کفاف زندگیم نمیشه خونه اجاره کارگاه اجاره اخه پس به کی بگیم خدایا خودت کمک کن فقط خدا میتونه کم کنه
حامد
Iran, Islamic Republic of
آیا این اساتید فکری به حال مشکلات معیشتی مردم وتورم هم کرده اند آیا برای کنترل تورم هم همین نامه نگاریها را کرده اند آیا مسله اصلی این آقایون وضعیت معیشت مردم وکوچک شدن سفرهای مردم است یا حجاب خوب است یه خورده هم از گرونی وتورم رنج میبردند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مردان جامعه چشم و دل سیر نیستند و دوست دارن این شکلی دید بزنند
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا
آن هنگام که وضعیت معیشت مردم با روندی شتاب زده رو ضعف و سستی رفت، حضرات آقایان محترم به دلیل برخورداری از رفاه نسبی متوجه رنج مردم نشدند. اکنون نیز که از امید به بهبودی اقتصاد نام برده اند به نظر میرسد نگاهشان واقع بینانه نیست.
علمای محترم، چند دهه است که حاکمیت، مستقیم و غیر مستقیم در دست روحانیت است، منکر دخالت دشمنان نمیتوان شد زیرا آنها دشمنند و به نفع خود و به ضرر ما عمل میکنند، ولی انصاف بدهید که خطا از جامعه روحانیت هم بوده است. تمام تقصیر را به گردن مردم نیندازید و برای اصلاح امور، مردم ضعیف و زیردست خود را تحت فشار قرار ندهید. خداوند از تمام اسما الهی دو صفت رحمان و رحیم را بیش از همه بیان کرده است، به پیروی از خدا این دو صفت را هر چه بیشتر به کار ببرید.
شهرام
Iran, Islamic Republic of
این صد نفر اصلان به قیمت تخم مرغ فک نمیکنند
Iran, Islamic Republic of
بنده هم مخالف شدید بی حجابی در حد بی حیای هستم
هم مخالف شدت عمل وبگیر وببند.
بهترین راه محرومیت اجتماعی است .مانند ورود به مترو . مراکز دولتی . اداری .فرهنگی ...
بدون توهین و بدون التماس و ادای ارشاد .
یک جمله طبق قانون
ورودبدون رعایت شئونات ممنوع

و اگر رعایت نشد
جریمه
مانند کمربستن
بدون
Portugal
نظر بسیاری از مردم با این علمای حوزه دیگر همخوانی ندارد....
Bulgaria
آقای مصدق معاون اول قوه گفت روسای سه قوه بنا ندارند با این وضع برخوردی شود
عباسقلی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل كرده اند «كاد الفقر یكون كفرا »که نشانگر این است كه فقر اقتصادی می تواند از عوامل مؤثر در ضیعف شدن ایمان انسان تلقی شود به عبارتی در بی ایمانی او بی تأثیر نیست.
Iran, Islamic Republic of
امام علی(ع) درباره آثار زیانبار «فقر» می فرماید: «فقر انسان هوشمند را از بيان دليل و حجت خود گنگ مى سازد». به اعتقاد امام(ع) فقر سبب نقصان دين، مشوش شدن عقل و جلب كينه مى گردد، و اگر اغنيا از كمك به ديگران بُخل ورزند فقرا آخرت خود را به دنيايشان مى فروشند و حتى آنها در وطن خود نيز غريب هستند. همچنين پیامبر(ص) می فرماید: «نزديك است كه فقر انسان را به مرحله كفر برساند»؛ زیرا فقر زمينه انواع انحرافات عقيدتى و اخلاقى را به ويژه در افراد كم ظرفيت فراهم مى سازد، از این رو باید برای درمان آن تلاش کرد.
Iran, Islamic Republic of
کاش علما برای سایر مسائل اقتصادی و اجتماعی هم نامه می فرستادند حداقل - و عمل پیشکش شون
Ali
Iran, Islamic Republic of
سیاست پدرندارد اساتید حوزه قم شما باید ازسه قوه درخواست رفاه واموزش وپرورش درمان رفا برای ملت بکنید نه به تار مو برای مقابله بااشخاص خکومت را جلو ملت وادار کنید خجالت بکشید
وعده هاي توخالي
Iran, Islamic Republic of
مرداد امسال بود که رئیس جمهور در مراسم ملی بزرگداشت شهدای مدافع حرم در پاسخ به گلایه‌مندی خانواده معظم شهدا از برخی ناهنجاری‌های اجتماعی، تصریح کرد: «این بساط کشف حجاب نیز حتماً جمع خواهد شد و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد ...»
علی
United Kingdom
متاسفانه تاکنون امیدمن برای حل مشگلات ومعضلات کشورکه سبب ایجاد این همه مسائل وناهنجاری گردیده،فضلا و مراجع محترم بود،که آن امیدهم بااین اطلاعیه به یاس وناامیدی مبدل گشت، گویا برای این آقایان هیچ چیزی مهمتر و ارجحتر از مسئله حجاب وجودندارد، منکربزرگی که جنگ باخداورسول خدااست ربا رانمی بینند،فقر،بیکاری،فساد،فحشا،فروش اعضاء،تن فروشی و...ناهنجاری دیگرکه معلول عدم مدیریت است دیده نمیشود،بی حجابی هم معلول است چرابدنبال یافتن علت نیستید؟!!!
Iran, Islamic Republic of
اقای رییس جمهور اینقدر از تیم ضعیف اقتصادی دفاع نکن کل ایران میگن از روزی که شما امدی اوضاع اقتقادی به مراتب از دولت های قبل بود کدام دولت گوشت 150تومانی کرده ۷۰۰هزار کدام دولت مرغ 15هزار تومانی را کرده 120 چرا حرف خودت را میزنی تیم اقتصادی امار اشتباه بهتون میدن لطف کنید بروید بازار خودت ببیند افراد هستد یک سال گوشت نخوردن چی فکر کنید اینده را چطور می. ببینید
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت امضا کنندگان نامه شماها واقعا دغدغه اسلام دارید یا دغدغه دنیا اگر دغدغه اسلام دارید چرا در کشور اسلامی بیت المال بصورت مساوی تقسیم نمی شود
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
لزومی ندارد که اساتید محترم برای اسلام سینه را چاک دهند یا جانماز آب بکشند یا از اسلام خرج کنند! کافیست قانونی وضع کنند که بگویدمثلا" اینجا و آنجا باید پوشیده باشد، والا" شلاق یا جریمه یا مثلا" اعدام می گردند و البته دستورالعمل اجرائی آنرا هم وضع کنند ، بی زحمت. با تشکر!
Iran, Islamic Republic of
یعنی هیچ نظری نداره که نظری نگذاشتید
Germany
از اساتید حوزه علمیه ؛بابت نامه به سران قوا واعتراض به بی حجابی تشکر می شود
ارادتمند صفری
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی. برای حل مسئله بی حجابی و بدحجابی، باید مسئولین محترم با برپایی جلسات توجیه و توضیح و تشریح مسئله حجاب و عدم پایبندی بعضی از بانوان به آن،در سطح نخبگان جامعه پزشکی،اساتید،معلمان، ورزشکاران و دیگر نخبگان این قشر از جامعه اقدام نمود