شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی پیام‌آور وحدت ملی است/ امروز دستان قدرتمند محور مقاومت در هم تنیده است

جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب: 866031
امام جمعه موقت تهران گفت: حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی مهم‌ترین ابزار تجلی اراده ملت، پیام‌آور وحدت ملی و باعث افزایش سطح امنیت است‌.
حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی پیام‌آور وحدت ملی است/ امروز دستان قدرتمند محور مقاومت در هم تنیده است
به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در نماز جمعه این هفته تهران، گفت: برادران و خواهران گرانقدر و ملت عزیز وو خویشتن را به رعایت تقوا و ادب در محضر خدای سبحان توصیه می‌کنم. امیدوارم در پرتو آراستگی به ایمان و عمل صالح در مسیر سعادت دنیا و آخرت گام برداریم.

وی با اشاره به فرمان حکومتی امام علی (ع)، ادامه داد: با عنایت به بیانات ارزشمند و راهگشا و الهام بخش رهبر انقلاب در دیدار با مردم شریف، مجاهد و مقاوم کرمان، خوزستان و قم و نگاه راهبردی و استراتژیک ایشان به مقوله انتخابات و اصل محوری مردم سالاری دینی به تحلیل و تبیین رابطه ملت و دولت در اندیشه سیاسی علی (ع) و نظریه دولت از نگاه آن حضرت می‌پردازم؛ با نگاه به این واقعیت که رهبری می‌فرمایند انقلاب اسلامی الگو و نمونه خود را از امام علی (ع) گرفته است و نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت.

امام جمعه موقت تهران افزود: در منطق عقلانی، علمی و وحیانی نهج‌البلاغه مردم از جایگاه ویژه و ممتاز در ساخت یک نظام سیاسی برخوردارند. در سال ۳۵ هجرت بعد از حوادث تلخی که بر خلیفه سوم گذشت و تاریخ ثبت کرده است، اجتماع مردم برای انتخاب حضرت علی (خ) و بیعت با آن حضرت شکل گرفت. این اجتماع پرشور و حماسی که در فرازهای گوناگونی از نهج البلاغه و تاریخ اسلام به آن پرداخته شده است، تبیین کننده نگاه امام علی (ع) به نقش مردم در شکل گیری نظام سیاسی و حکمرانی دینی است. هنگامی که مردم اجتماع نمودند و اصرار کردند، نمایندگان جامعه بزرگ اسلامی در مدینه حضور یافتند، امیرالمومنین (ع) خطاب به آنها فرمودند مرا رها کنید و دیگری را انتخاب کنید.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به نگاه عمیق حضرت علی (ع) به حوادث، تصریح کرد: آنچه موجب شده که شخصیت دارای صلاحیت و ممتازی چون حضرت علی (ع) امروز مسؤولیت مدیریت جامعه اسلامی را بپذیرد، حضور شما مردم است. اگر شما حضور نمی‌افتید حجت بر علی (ع) تمام نمی‌شد، شایسته‌ترین فرد خود را در این جایگاه قرار نمی‌داد.

وی گفت: در تاریخ اسلام ۳ فراز و مقطع محوری وجود دارد که برای نخستین بار در تاریخ سیاسی جوامع بشری زنان در شکل گیری نظام سیاسی و بیعت با رهبری جامعه حضور یافتند، نخست در مدینه منوره بود که با پیامبر (ص) بیعت کردند و دوم در غدیر بود که امامت و ولایت علی (ع) را اعلام نمودند و مقطع سوم در سال ۳۵ هجرت بود که حضرت علی (ع) را برای رهبری جامعه اسلامی انتخاب کردند، بنابراین مردم‌سالاری ما از نگاه رهبر انقلاب ریشه اسلامی دارد.

وی افزود: یکی از مواردی که امام (ره) همواره بر آن تاکید می‌کرد مسأله حضور مردم در انتخاب مسؤولان نظام و منتهی شدن مسؤولیت‌ها به اراده و خواست مردم است، لذا می‌توان گفت نقطه تلاقی نظام جمهوری اسلامی با نظام لیبرال دموکرات غرب در مردم‌سالاری دینی است که این مهم با اسلامیت نظام پیوندی ناگسستنی دارد.

حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی باعث افزایش امنیت می‌شود
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به پیام حضور مردم پای صندوق‌های رأی، تصریح کرد:

حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی مهم‌ترین ابزار تجلی اراده ملت، پیام آور وحدت ملی، زمینه ساز جابه‌جایی قدرت و گردش نخبگانی و افزایش سطح امنیت، قدرت ملی و افزایش سرمایه اجتماعی است.

وی در بخش دیگری از خطبه با اشاره به تحولات غزه، افزود: موضوع غزه مهم‌ترین مسأله جهان اسلام است. قریب بر ۱۰۰ روز از جنایات رژیم اسرائیل بر مردم فلسطین می‌گذرد، ۱۰۰ روز است که گرگ‌های درنده در هر دقیقه‌ای جگر کودکان و مادران مقاوم غزه را می‌درند. رژیم اسرائیل به نمایندگی از دنیای مدرن در قامت یک نظام سر تا پا تروریستی، همه ارزش‌های انسانی و اخلاقی را به تاراج گذاشته است تا آنها را به زانو درآورد اما با مقاومت حیرت‌انگیز غزه تمام دنیای استکبار به ویژه آمریکا را در بن‌بست عمیق قرار داده است.

مقاومت غزه نابود شدنی نیست
خطیب موقت نماز جمعه تهران بیان کرد: ۱۰۰ روز است که زمان و زمانه به زیان رژیم صهیونیستی است؛ سخنگوی شورای امنیت اعتراف کرد که مقاومت غزه نابود شدنی نیست و یک ایدئولوژی است؛ این یعنی اعلام رسمی شکست رسمی آمریکا و بن بست استراتژیک غرب است.

وی با بیان اینکه آنچه در عراق، افغانستان و لبنان گذشت برای دنیای استکبار می‌توانست درس‌آموز باشد، گفت: رژیمی که به مدرن‌ترین سلاح‌ها تجهیز است، از مقاومت غزه درس نیاموخت لذا وقت آن رسیده که از مقاومت یمن عبرت بگیرند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد عنوان کرد: امروز یمن قهرمان نه تنها مورد حمایت کشورهای اسلامی است، بلکه مورد حمایت همه آزادگان جهان است. یمنی که در یک دهه گذشته نشان داد می‌تواند از همه تهدیدها برای رسیدن به سطح بالایی از قدرت و اقتدار بهره بگیرد و تهدیدها را به فرصت‌های کلیدی تبدیل کند، نه تنها مورد حمایت ملت ایران، محور مقاومت و جهان اسلام است، بلکه مورد حمایت همه آزادگان جهان است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: مردان، زنان و کودکان که بعد از یک دهه محاصره کامل و بمباران‌های زمینی و هوایی در این سطح فاخر از قدرت در برابر استکبار جهانی به حمایت از مردم غزه ایستاده اند و بدون تردید همانطور که حزب الله مقاوم اشاره کرد این تجاوز هرگز باعث نخواهد شد که ملت یمن دست از آرمان‌های فلسطین بردارند.

امروز دستان قدرتمند محور مقاومت در هم تنیده است
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: امروز دستان قدرتمند محور مقاومت در هم تنیده است و صف یکپارچه ای برابر همه زیاده‌خواهی‌های دنیای استکبار شکل گرفته است.

وی با اشاره به سیزدهمین سال تأسیس صندوق توسعه ملی و نقش محوری این صندوق در رشد تولید ناخالص داخلی، افزود: این صندوق نقش تعیین کننده ای در ثبات اقتصادی و رسد تولید کشور دارد. فلسفه تشکیل این صندوق به عنوان یک نهاد حکومتی تغییر نگاه راهبردی به درآمدهای حاصل از نفت و گاز و تبدیل آن به منابع سرمایه‌های زاینده اقتصادی از طریق ایجاد صندوق توسعه ملی است که در سال ۱۳۸۷ در بند ۲۲ سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه توسط رهبر انقلاب ابلاغ شد.
امام جمعه موقت تهران افزود: بر اساس قرارداد اولیه مقرر گردید سالانه ۲۰ درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز و فراورده‌های نفتی به صندوق واریز شود که این رقم بعداً به ۳۰ درصد تغییر کرد و نهایتاً با پیش‌بینی افزایش ۲ درصدی در سال، امروز به حدود ۴۳ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز این سهم ۴۲ درصدی به حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. در طول ۱۲ سال از عمر صندوق حدود ۱۵۰ میلیارد دلار منابع وارد صندوق شده که از این منابع حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای حل مشکلات دولت‌ها در اختیار آنها قرار گرفته است. از این مقدار ۱۱ میلیارد دلار را دولت دهم و ۶۴ میلیارد دلار را دولت یازدهم و دوازدهم برداشت کرده اند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد یادآور شد: یکی از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم، شفاف‌سازی منابع صندوق بوده است که این شفاف‌سازی بدون تردید راه را برای استفاده شایسته از منابع در جهت رشد تولید هموار خواهد کرد.

وی ادامه داد: در طول یک دهه گذشته حدود ۳۶ میلیارد دلار تسهیلات ارزی به حوزه‌های بالادستی نفت، گاز، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، حمل و نقل و صنایع غذایی پرداخت شده است لذا با این تسهیلات ۳۶۴ طرح مهم اقتصادی تأمین مالی شده است که کلیت امر کار ارزشمندی است.

امام جمعه موقت تهران گفت: آنچه در این حوزه بسیار مهم است این است که از این ۳۶ میلیارد دلاری که برای ۳۶۴ طرح اختصاص داده شده، در طول یک دهه گذشته بسیاری از این طرح‌ها باید اقساط و بدهی خودشان را به صندوق توسعه ملی پرداخت می‌کردند که اقدامی نشده است. آنچه در این دو سال گذشته رخ داده که شایسته است مردم در جریان باشند، این است که در طول ۲ سال گذشته مدیریت صندوق با حمایت جدی دولت حدود ۵ میلیارد دلار از بدهی‌های معوق را به صندوق واریز کرده است.

وی افزود: از صندوق توسعه ملی می‌خواهیم تا اسامی شرکت‌ها و نهادهایی که تسهیلات دریافت کرده اند، اما بدهی خود را پرداخت نکرده‌اند را منتشر کنند. این مورد مطالبه مردم است.
https://jahannews.com/vdcbf0bw8rhb0gp.uiur.html
jahannews.com/vdcbf0bw8rhb0gp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....