دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

چالش‌های کلیدی پیش‌روی پوتین

شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 861762
کارشناسان پس از اینکه پوتین نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد، چالش‌های پیش روی او در دوره شش ساله بعدی را برشمردند.
چالش‌های کلیدی پیش‌روی پوتین
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که با شرکت در انتخابات ماه مارس به دنبال شش سال دیگر حضور در کرملین خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که پوتین با کسب آرای بالا وارد دوره بعدی ریاست‌جمهوری خود شود.

بسیاری از کارشناسان چالش‌های کلیدی پیش روی پوتین در دوره بعدی ریاست‌جمهوری او را بررسی کرده‌اند.

جنگ اوکراین
پس از بیش از ۲۱ ماه جنگ، نیرو‌های روسیه بیش از یک ششم از خاک اوکراین را تحت کنترل دارند. خط مقدم در سال گذشته تغییر قابل توجهی نداشته، زیرا درگیری به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده است. 

برخی تحلیلگران می‌گویند که به نظر می‌رسد زمان به نفع ارتش روسیه بوده و عزم غرب برای تسلیح و تامین مالی اوکراین کمرنگ شده است. برخی پیش‌بینی می‌کنند که اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا پیروز شود، کمک‌های واشنگتن به کی‌یف کاهشی شدید را شاهد خواهد بود.

این موضوع که وضعیت جنگ اوکراین به ‌کجا می‌رسد، از نظر برخی کارشناسان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پوتین خواهد بود. 

سیاست خارجی
جنگ در اوکراین باعث گسست روابط روسیه با غرب شده است. 

پوتین به‌عنوان بخشی از تلاش برای شکستن سلطه آمریکا در روابط بین‌الملل و ساختن آنچه او «جهان چندقطبی» می‌نامد، به چین و هند نزدیک‌تر شده و همچنین در حال تقویت روابط با آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین است. 

پوتین در ماه‌های اخیر با سران ایران نیز دیدار‌هایی داشته است. در دوره جدید ریاست‌جمهوری پوتین، احتمالا تاکید بیشتری بر روابط روسیه با گروه کشور‌های در حال گسترش بریکس خواهد بود. مسکو به دنبال توسعه آن فراتر از تجارت بوده تا شامل حوزه‌های جدیدی مانند همکاری در فضا و بازی‌های بریکس به سبک المپیک باشد.

وضعیت اقتصادی
موفقیت مسکو در زیر بار نرفتن سقف قیمت تعیین شده اروپا برای نفت روسیه، به بهبود رشد اقتصادی این کشور کمک کرده است.

پوتین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که رشد اقتصادی روسیه در سال ۲۰۲۳ میلادی معادل ۳.۵ درصد بوده است. 

به نظر می‌رسد که اقتصاد صادرات محور ۲.۲ تریلیون دلاری روسیه، بهتر از آنچه غرب یا حتی خود مسکو پیش‌بینی کرده بود، توانسته است موج تحریم‌های مخالفان جنگ اوکراین را پشت سر بگذارد. یعنی این که غرب نتوانسته است درآمد‌های نفتی روسیه را به طور موثر مهار کند.

در ماه نوامبر، درآمد‌های حاصل از صادرات انرژی روسیه حدود ۹۶۱ میلیارد روبل (بیش از ۱۰ میلیارد دلار) به بودجه این کشور کمک کرد؛ در حالی که این رقم در ژانویه امسال نصف این میزان هم نبود.

شاه‌رگ اقتصاد روسیه به قیمت نفت وصل است. با وجود این که قیمت نفت هم‌اکنون به پایین‌ترین حد خود در پنج ماه گذشته رسیده، اما باز هم بسیار بالاتر از آن چیزی است که روسیه برای تامین امنیت مالی خود به آن نیاز دارد. 

تعهد کشور‌های اوپک پلاس به کاهش تولید نفت و بی‌اعتنایی روسیه به سقف قیمتی غرب در مجموع به افزایش درآمد‌های انرژی روسیه کمک کرده است.

اساسا اهرم تعیین سقف قیمت برای خرید نفت روسیه بی‌فایده بوده است. در ماه اکتبر، بیش از ۹۹ درصد از صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا بیشتر از ۶۰ دلار به ازای هر بشکه فروخته شده است.
https://jahannews.com/vdch-zn6i23n-qd.tft2.html
jahannews.com/vdch-zn6i23n-qd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
باز دم روسيه گرم