يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱

عکس/ کشف یک تبر خاص در عربستان

دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب: 860290
باستان‌شناسان در عربستان تبری را کشف کرده‌اند که ممکن است بزرگ‌ترین تبر دستی ماقبل‌تاریخ باشد.
عکس/ کشف یک تبر خاص در عربستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از بهداشت نیوز، باستان‌شناسان با کاوش در عربستان سعودی یک ابزار سنگی ۵۱.۳ سانتی‌متری را کشف کرده‌اند که با وجود ابعاد بزرگ آن به راحتی می‌توان با هر دو دست آن را نگه داشت. این احتمال مطرح شده است که این اثر، شاید بزرگ‌ترین تبر دستی ماقبل‌تاریخ باشد که تاکنون کشف شده است.
 
یک گروه بین‌المللی متشکل از دانشمندان، این تبر دستی بازالت را در دشت «القرح» واقع در «العلا» کشف کرده‌اند. هر دو سمت این تبر صیقل‌ داده شده و به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که از آن برای تکه‌تکه کردن استفاده شده است.

البته هنوز مشخص نیست این ابزار سنگی دقیقا چطور مورد استفاده قرار گرفته است و چه گونه‌ای برای مثال «انسان راست‌قامت» یا «انسان خردمند» آن را خلق کرده است.
 
همچنین مشخص نیست قدمت این ابزار به چه تاریخی بازمی‌گردد و برای تعیین قدمت دقیق آن باید تحقیقات بیشتری انجام شود. با این حال سایر ابزارهایی که در همان محوطه باستانی کشف شده‌اند به ۲۰۰ هزار سال قبل تعلق دارند،‌ در نتیجه این احتمال وجود دارد که قدمت تبر دستی به «پارینه‌سنگی میانی» و «پارینه‌سنگی زیرین» برسد.

محققان نزدیک بود که از کشف این تبر محروم شوند؛‌ چراکه در ۱۵ دقیقه پایانی کارِ روزانه بود که دو نفر از اعضای گروه کاوش، این تبر را درحالی که روی شن‌ها افتاده بود مشاهده کردند.

یابندگان پس از اطلاع‌رسانی به سایر اعضای گروه و ادامه کاوش در این محوطه در مجموع ۱۳ تبر دیگر در همان محوطه کشف کردند. با اینکه سایر تبرها نیز از نظر ظاهری به نخستین تبر شباهت داشتند، اما از نظر ابعاد بسیار کوچکتر بودند.

کاوش در «القرح» ادامه دارد.
https://jahannews.com/vdccoxq4x2bqei8.ala2.html
jahannews.com/vdccoxq4x2bqei8.ala2.html
برچسب ها: تبر خاص عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


از فرزندان حضرت آدم ع این را اختراع کرده.