شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱
نشست مطبوعاتی رئیس جمهور ایران با نخست وزیر عراق؛

رئیسی: آمریکایی‌ها می‌خواهند رژیم فرو ریخته اسرائیل را سرپا نگه دارند/ کنایه السودانی به بلینکن

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 857556
رئیس جمهور با بیان اینکه ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه به دنبال کمک به غزه و برقراری آتش‌بس هستند، دروغ بوده و با عمل آنها سازگاری ندارد، گفت: آنچه در عمل از آمریکایی‌ها می‌بینیم این است که قطعنامه‌های پیشنهادی در شورای امنیت را وتو می‌کنند و عملاً دست رژیم صهیونیستی را برای قتل و کشتار باز و بازتر می‌کنند.
رئیسی: آمریکایی‌ها می‌خواهند رژیم فرو ریخته اسرائیل را سرپا نگه دارند/ کنایه السودانی به بلینکن
به گزارش جهان نيوز، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با آقای «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق با بیان اینکه در حوزه مسائل سیاسی روابط بین دو کشور روز به روز در حال ارتقا است، تصریح کرد: یکی دیگر از عرصه‌های همکاری میان دو کشور در حوزه مسائل امنیتی بوده و باید از همت و تلاش آقای السودانی برای اجرای قرارداد امنیتی فیمابین قدردانی کنم.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش‌های نخست وزیر و دولت عراق در مسیر اجرای این قرارداد در راستای خلع سلاح کامل معاندین و ضدانقلاب و امن شدن مناطق مرزی میان دو کشور افزود: امیدواریم این قرارداد به صورت کامل اجرایی و عملیاتی شود.

دکتر رئیسی با بیان اینکه دو کشور در زمینه همکاری‌های اقتصادی نیز اقدامات خوبی برای گسترش و ارتقای سطح تعاملات و تبادلات تجاری داشته‌اند، اظهار داشت:

گام‌های خوبی برای توسعه روابط تجاری به‌ویژه در زمینه شهرک‌های صنعتی در مرز دو کشور و همکاری در عرصه تولید مشترک برداشته‌اند. همچنین باید از تلاش‌های آقای السودانی و دولت عراق برای تکمیل خط ریلی شلمچه-بصره که یکی از مسیرهای بسیار مهم است و راه‌اندازی آن برای دو کشور منافع بسیاری دارد، قدردانی کنم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مواضع مشترک ایران و عراق درباره جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به مردم فلسطین و غزه گفت: هر دو کشور تاکید صریح دارند که حملات رژیم صهیونیستی به غزه باید هر چه سریع‌تر متوقف شده و با رفع محاصره، امدادرسانی به مردم مظلوم و مقتدر غزه انجام شود.

دکتر رئیسی حملات هولناک رژیم صهیونیستی را جنایت علیه بشریت و مصداق نسل‌کشی و کودک‌کشی گسترده توصیف کرد که با حمایت آمریکایی‌ها و تعدادی از کشورهای اروپایی انجام می‌شود و خاطرنشان کرد: متأسفانه کمک‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی آمریکایی‌ها به رژیم صهیونیستی، آنها را برای قتل و کشتار و اقدامات بی‌رحمانه نسبت به مردم فلسطین تشویق می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه به دنبال کمک به غزه و برقراری آتش‌بس هستند، دروغ بوده و با عمل آنها سازگاری ندارد، گفت: آنچه در عمل از آمریکایی‌ها می‌بینیم این است که قطعنامه‌های پیشنهادی در شورای امنیت را وتو می‌کنند و عملاً دست رژیم صهیونیستی را برای قتل و کشتار باز و بازتر می‌کنند و باید این جنایات را به حساب آمریکا و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی نیز بگذاریم.

دکتر رئیسی افزود: حقیقت آن است که بعد از مجاهدت و ایستادگی جریان مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی و شکستی که به آنها وارد کردند، این رژیم فرو ریخته است، آمریکایی‌ها می‌خواهند این رژیم را سرپا نگه دارند. برآورد همه جهان آن است که ملت فلسطین پیروز شده و کشتن کودک و زن و خراب کردن خانه‌های مردم برای رژیم صهیونیستی پیروزی تلقی نمی‌شود؛ به عبارت دیگر جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی نمی‌تواند شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی را جبران کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز کشورهای اسلامی و منطقه و جهان و هر کس که به خدا، وجدان بشری و قضاوت تاریخ باور دارد، باید بدانند که نمی‌توانند نسبت به سکوت در برابر این جنایات در محضر الهی، وجدان بشری و تاریخ پاسخگو باشند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری با هر اقدامی در سطح کشورهای اسلامی، کشورهای منطقه و در عرصه بین‌الملل برای جلوگیری از تداوم جنایات رژیم صهیونیستی و هیئت حاکمه آمریکا برای قتل و کشتار مردم بی‌گناه و مظلوم و مقتدر غزه است.

دکتر رئیسی در پایان از مواضع سازنده و به‌حق آقای السودانی نسبت به مسئله فلسطین و اعلام موضع دولت عراق از ابتدای این بحران قدردانی و اظهارامیدواری کرد که دیدگاه‌ها و تلاش‌های دو کشور در مسیر اقدامات موثر برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی موثر و راهگشا باشد.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق نیز در این نشست گفت: سفر من به تهران برای تاکید بر تعمق روابط ایران و عراق است. مهم‌ترین مسئله گفتگوی ما با آقای رئیسی بحث فلسطین و کشتاری که علیه مردم فلسطین درحال انجام است، بود.

السودانی گفت: بر موضع ثابت و اصولی عراق درباره مساله فلسطین و حق این کشور برای دستیابی به آزادی و تشکیل کشور مستقل با پایتختی قدس شریف تاکید داریم

 وی افزود: همه ما می‌دانیم که بحران اخیر در فلسطین نتیجه سیاست های جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بوده است.

نخست وزیر عراق گفت: طوفان‌الاقصی زاییده سال‌ها سیاست‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین است که با کشتار، کوچاندن اجباری، سیاست شهرک‌سازی غیرقانونی و هتک حرمت به مسجد الاقصی شکل گرفته است.

السودانی با اشاره به اینکه مردم غزه در زندانی بزرگ قرار گرفته‌اند، تاکید کرد: طی سالیان سال مردم غزه در زندانی بزرگ قرار گرفته‌اند درحالی که کشورهای جهان هیچ اقدامی برای آن انجام نمی‌دهند. جامعه بین‌الملل در انجام تعهدات خود نسبت به غزه ناکام بوده است.

السودانی خاطرنشان کرد: موضع کشور عراق موضع واضحی است که مرجعیت‌های دینی در عراق بر آن تاکید داشتند و در راس آنها مرجعیت دینی ما در نجف و مرجعیت سیاسی ما بر آن تاکید داشته‌اند و دولت عراق بر این موضع تاکید داشته و در کنفرانس قاهره نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بحران اخیر صرفا زاییده روز ۷ اکتبر امسال نبود بلکه این بحران نتیجه سیاست‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بوده که با کشتار و کوچاندن ملت فلسطین و سیاست‌های شهرک‌سازی و هتک حرمت به مسجدالاقصی صورت گرفت.

نخست وزیر عراق بیان کرد: همچنین در نشستی که با رئیس جمهور ایران داشتیم درخصوص روابط ممتاز دوجانبه میان دو کشور صحبت کردیم به‌خصوص در سالی که در دولت عراق شاهد بودیم که این روابط در بسیاری از زمینه‌ها رشد و گسترش داشته به طوری که مطمئنا به سود هر دو کشور مسلمان و همسایه خواهد بود.

کنایه السودانی به بلینکن: تصمیم در خصوص عدم گسترش جنگ در منطقه دست افرادی است که در غزه جنایت می‌کنند
نخست وزیر عراق گفت: کسانی که خواهان عدم توسعه جنگ در منطقه هستند باید به رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن جنایت و کشتار سازمان‌یافته مردم غزه فشار وارد کنند.

وی افزود: تصمیم درباره اینکه منطقه به یک جنگ گسترده کشیده نشود در دست طرف‌هایی است که این تجاوزات را علیه ملت ما در غزه مرتکب می‌شود.

السودانی با اشاره به اینکه ایران و عراق به دنبال هماهنگ‌سازی مواضع خود برای حل بحران غزه هستند،  گفت: ایران و عراق به دنبال هماهنگ‌سازی مواضع خود و فشار بر کشورهای تاثیرگذار به منظور توقف هر چه سریعتر بمباران غزه و کشتار مردم فلسطین هستند.

نهادهای بین‌المللی در انجام وظایف و تعهدات خودشان ناکام بوده‌اند
السودانی با اشاره به اتفاقاتی که طی 30 روز گذشته در غزه رخ داده از جمله کشتارها و کوچاندن و محاصره مردم غزه و جلوگیری از ارسال کمک‌ها به مردم غزه و همچنین استفاده از پیشرفته‌ترین سلاح‌ها علیه منطقه پرجمعیت غزه که بیش از دو میلیون نفر در آن ساکن هستند و این تعداد زیاد شهدا و زخمی‌ها که بیشتر آنها نیز از کودکان هستند، گفت: می‌خواهم از همین‌جا به طور روشن و واضح اعلام کنم که جامعه و نهادهای بین‌المللی در انجام وظایف و تعهدات خودشان ناکام بوده‌اند.

السودانی ادامه داد: خیلی از پرونده‌هایی که میان دو کشور وجود دارد شاهد بودیم که امسال گام‌های عملی آن برداشته شده است پرونده‌هایی که  طی سالیان سال و دهه‌ها متوقف بود. تلاش می‌کنیم که این طرح‌ها و پروژه‌ها از جمله خط آهن شلمچه – بصره، شهرک‌های اقتصادی مرزی تکمیل کرده و تبادل تجاری و حمل نقل بین دو کشور را فعال کنیم.

وی تصریح کرد: مطمئنا فرصت‌های زیادی برای شراکت و همکاری اقتصادی دو کشور وجود دارد از جمله آنها مسیر توسعه بین دو کشور است که امیدواریم این طرح و پروژه در راستا و مطابق پروژه شمال - جنوب و پروژه راه کمربندی باشد و این راه‌ها و مسیرها به سود دو کشور ایران و عراق خواهد بود به اعتبار اینکه هر دو کشور از موقعیت جغرافیایی خوبی در منطقه و جهان برخوردار هستند. 

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: خوشبختانه و به لطف خداوند متعال شاهد بودیم کمیته امنیتی میان ایران و عراق موفق شد که به تعهدات خود درخصوص مناطق مرزی و اماکنی که در مرز تنش ایجاد می‌کرد، عمل کند و این تنش‌ها را از بین ببرد.

اجازه نمی‌دهیم از سرزمین عراق خطری متوجه ایران شود 
السودانی بیان کرد: همچنین توانستیم هر آنچه که ممکن است به امنیت ایران خدشه‌وارد کند را کنترل کنیم، چرا که ما در دولت عراق همه تلاش خود را می‌کنیم تا امنیت در مرز ایران و عراق محقق شود و اجازه نمی‌دهیم که هر گروه یا جریانی بخواهد از سرزمین عراق خطری را از متوجه ایران کند.

وی تصریح کرد: در پایان تشکر می‌کنم از آیت‌الله رئیسی برای مواضع صریح و تمایل صریح وی برای همکاری و هماهنگی هر چه بیشر میان دو کشور  برای توسعه روابط در سایر زمینه‌هایی که به سود دو کشور خواهد بود.
 
https://jahannews.com/vdcdk50j9yt0kk6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdk50j9yt0kk6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بهش گفتن نترس ،،، ایران حواسش بهت هست