دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

تاثیر آلودگی صوتی بر سلامتی

سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 850778
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدا می تواند اثرات مختلفی بر سلامتی از جمله آزار، اختلال خواب، اثرات منفی بر سیستم قلبی عروقی و متابولیک و همچنین اختلالات شناختی در کودکان داشته باشد.
تاثیر آلودگی صوتی بر سلامتی
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدا می تواند اثرات مختلفی بر سلامتی از جمله آزار، اختلال خواب، اثرات منفی بر سیستم قلبی عروقی و متابولیک و همچنین اختلالات شناختی در کودکان داشته باشد. با نگاهی به داده‌های فعلی، تخمین می‌زنیم که سروصدای محیطی منجر به ۴۸۰۰۰ مورد جدید بیماری ایسکمیک قلبی در سال و همچنین ۱۲۰۰۰ مرگ زودرس می‌شود. علاوه بر این، 6.5 میلیون نفر از اختلال خواب مزمن رنج می برند. همچنین در نتیجه سر و صدای هواپیما، 12500 دانش آموزدچار اختلال خواندن در مدرسه هستند.

توصیه می کنیم از همین امروز به فکر نصب عایق صوت برای رفع این مشکلات باشید.
بسیاری از مردم نمی دانند که آلودگی صوتی یک مشکل مهم است که بر سلامت آنها تأثیر می گذارد. البته مرگ‌های زودرس ناشی از آلودگی هوا بسیار بیشتر از آلودگی صوتی است. با این حال، به نظر می رسد سر و صدا تأثیر بیشتری بر شاخص های مربوط به کیفیت زندگی و سلامت روان دارد. در واقع، بر اساس برخی یافته‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، صدا پس از تأثیر آلودگی هوا (ذرات معلق) دومین عامل بزرگ زیست‌محیطی مشکلات بهداشتی است.
دانشمندان نشان داده اند که آلودگی صوتی نه تنها باعث کاهش شنوایی، وزوز گوش و حساسیت به صدا می شود. بلکه می تواند باعث بیماری های قلبی نیز عروقی شود. از عوارض دیابت نوع 2، اختلالات خواب، فشار خون، سلامت روان و مشکلات شناختی، از جمله اختلال حافظه و نقص توجه، تأخیر یادگیری در دوران کودکی و وزن کم هنگام تولد است. دانشمندان در حال بررسی سایر پیوندهای احتمالی از جمله زوال عقل هستند.

تاثیر آلوگی صوتی بر مغز

صداهای ناخواسته می توانند طیف وسیعی از اثرات سلامت روانی داشته باشند. مغز همیشه صداها را برای علائم خطر، حتی در هنگام خواب، زیر نظر دارد. در نتیجه صدای مکرر یا بلند می تواند باعث اضطراب و استرس شود. با قرار گرفتن مداوم در معرض آلودگی صوتی، حساسیت فرد به استرس افزایش می یابد.
افرادی که با آلودگی صوتی زندگی می کنند ممکن است احساس تحریک پذیری، عصبانیت و ناامیدی کنند. اگر فردی احساس کند نمی تواند میزان سر و صدای محیط خود را کنترل کند، تأثیر آن بر سلامت روان او تشدید می شود.

تاثیر آلوگی صوتی بر جسم

در موارد شدید، صداهای بلند می توانند مستقیماً باعث اختلال شنوایی شوند. برخی از اشکال آسیب شنوایی ناشی از سر و صدا عبارتند از:
  • گوش
    یا اختلال شنوایی
برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که آلودگی صوتی ممکن است به طور غیرمستقیم سایر آسیب ها را تشدید کند.
بر اساس یک بررسی در سال 2018، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض آلودگی صوتی می‌تواند به طور موقت فشار خون و ویسکوزیته خون را افزایش دهد. همچنین ارتباطی بین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدا و میزان بالاتر بیماری های قلبی عروقی وجود دارد.
مطالعه دیگری در سال 2018 در کانادا نشان داد که پره اکلامپسی، وضعیتی که باعث فشار خون بالا در دوران بارداری می شود، در میان زنان باردار که در معرض سطوح بالاتری از آلودگی صوتی قرار دارند، شایع تر است.

تاثیر بر کودکان

طبق بررسی سال 2018، کودکان به ویژه در برابر کم شنوایی ناشی از سر و صدا آسیب پذیر هستند. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که قرار گرفتن در معرض سر و صدا به مدت 8 ساعت در روز می تواند باعث تغییرات دائمی شنوایی در کودکان، از جمله ناتوانی در شنیدن فرکانس های خاص شود.
بر اساس مقاله ای در مجله اطفال هند آلودگی صوتی می تواند شنوایی کودک را در هر مرحله از رشد، از جمله جنینی، نوزادی و نوجوانی تحت تاثیر قرار دهد.
علاوه بر این، صدای ناخواسته یا بلند در مدرسه یا خانه ممکن است یادگیری را برای کودکان چالش برانگیز کند. آنها ممکن است با مشکلات بیشتری مواجه شوند:
  • تمرکز
    در توسعه ارتباطات و گفتار
    در عملکرد شناختی
این مسئله ممکن است بر رفتار کودک، توانایی آنها در ایجاد روابط و اعتماد به نفس آنها تأثیر بگذارد.

راه حل های آسان و سریع

در برخی موارد، آلودگی صوتی اجتناب ناپذیر است. با این حال، راه هایی برای کاهش سطح سر و صدا در داخل ساختمان وجود دارد.
  • سر و صدای وسایل برقی: وسایلی مانند واحدهای تهویه مطبوع، بخاری ها، پنکه ها و سایر لوازم خانگی می توانند در سطح کلی سر و صدا در خانه نقش داشته باشند. بهتر است آن ها را فقط در زمان های خاصی روشن کنید.
    نویز از دستگاه های رسانه ای: حجم و مدت زمان نویز موسیقی، تلویزیون، رادیو و بازی های ویدیویی را در نظر بگیرید. از پخش نویزهای غیرضروری در پس‌زمینه برای مدت طولانی خودداری کنید.
    آلات قدیمی را تعمیر یا تعویض کنید: وسایل قدیمی، وسایل نقلیه و سایر موارد می توانند صدای بلندتری نسبت به مدل های جدیدتر داشته باشند. ارتقا یا جایگزینی وسایل پر سر و صدا را در نظر بگیرید.
    صدا: افزودن عایق به طور استراتژیک در اطراف خانه باعث جلوگیری از انتقال صدای مزاحم می شود. فرش و پرده نیز ممکن است کمک کننده باشد. عایق الاستومری می تواند بهترین انتخاب برای جلوگیری از صوت و حرارت باشید.
 
 
  • آرامش بیشتری داشته باشید: سعی کنید به طور منظم زمانی را برای فعالیت های آرام مانند مطالعه یا سرگرمی های خلاقانه اختصاص دهید. در این مدت از پخش موسیقی یا داشتن صدای پس زمینه خودداری کنید.
    گوش: اگر صدای بلند اجتناب ناپذیر است، از محافظ گوش برای کاهش ضربه آن استفاده کنید.
اگر قصد خرید عایق الاستومری دارید، می توانید با اطمینان با کارشناسان واحد فروش آریانوین پارسه تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ، بهره مند شوید. شماره تماس : 03132242937
https://jahannews.com/vdccmxq442bqpm8.ala2.html
jahannews.com/vdccmxq442bqpm8.ala2.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *