شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۳
سخنگوی وزارت امور خارجه:

با مقامات آذربایجان و ارمنستان در تماسیم/ باهرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه مخالف هستیم/ موعد خلع سلاح نیروهای تروریستی در کردستان عراق تمدید نخواهد شد

دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 850654
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس با بیان اینکه با دارایی‌های آزاد شده می‌توانیم همه کالاهای غیرتحریمی را خریداری کنین، گفت: امیدواریم طی روزهای آینده این انتقال به صورت کامل انجام شود.
با مقامات آذربایجان و ارمنستان در تماسیم/ باهرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه مخالف هستیم/ موعد خلع سلاح نیروهای تروریستی در کردستان عراق تمدید نخواهد شد
به گزارش جهان نيوز،‌ ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۰ شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

* با مقامات آذربایجان و ارمنستان در تماسیم
وی درباره تحرکات اخیر در مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت:‌ با مقامات دو کشور در تماس هستیم. مقامات ارمنستان نسبت به احتمال درگیری نظامی جدید از سوی جمهوری آذربایجان اظهار نگرانی کردند. اما مقامات جمهوری آذربایجان به ما پیام دادند که هیچ قصدی برای حمله نظامی ندارند و براساس اظهارات مقامات آذربایجانی، نقل و انتقالات اخیر یک اقدام متعارف نظامی در آستانه فصل زمستان است که در این فصل، تردد در مناطق کوهستانی سخت و دشوار می‌شود.

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران نسبت به امنیت مرزهای مشترک با همسایگان شمالی حساس است و تحولات را با جدیت دنبال می‌کند. اطمینان می‌دهیم که مرزهای ایران، مرزهای امنی است و جمهوری اسلامی ایران با اقتدار از امنیت مرزها حمایت می‌کند. در عین حال با توجه به اهمیت تحولات قفقاز و تاثیرات هرگونه بی ثباتی، ناآرامی و تنش جدید در منطقه بر کل منطقه، ایران موضوع را با حساسیت و جدیت دنبال می‌کنیم و در تماس و گفت‌وگو با مقامات دو کشور هستیم.

*  امیدواریم طی روزهای آینده انتقال پول به صورت کامل صورت بگیرد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال فارس درباره گزارش منتشر شده توسط رویترز درباره ارسال پول‌های بلوکه شده ایران از کره جنوبی به قطر در هفته آینده و بحث تبادل زندانیان و گزارش برخی رسانه‌ها درباره نحوه مصرف این دارایی‌ها تصریح کرد: موضوع رفع انسداد از دارایی‌های مالی ایران و موضوع تبادل زندانیان دو موضوع جدا از هم هستند و ماهیت آنها متفاوت است.

وی ادامه داد: در موضوع تبادل زندانیان همواره اعلام کردیم با توجه به ماهیت انسانی موضوع، آمادگی داریم بحث تبادل زندانیان را انجام دهیم و این موضوع مدت‌ها قبل می‌توانست رخ دهد اگر طرف آمریکایی همکاری می‌کرد و این را به موضوع دیگر از جمله برجام ارتباط نمی‌داد.

کنعانی گفت: خوشبین هستیم که موضوع تبادل زندانیان بر مبنای تفاهمی که انجام شد ان‌شاءالله در آینده کوتاه نزدیک صورت بگیرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: در مورد رفع انسداد مالی و وصول دارایی‌های مالی ایران نیز براساس تفاهم صورت گرفته و روند اقداماتی که تا اکنون شاهد بودیم، امیدواریم طی روزهای آینده این انتقال به صورت کامل صورت بگیرد و جمهوری اسلامی ایران به دارایی‌های خودش به صورت کامل دسترسی پیدا کند.

*  ایران می‌تواند تمامی کالاهای غیرتحریمی را خریداری کند
وی تصریح کرد: در مورد نحوه مصرف دارایی‌ها ایران، جمهوری اسلامی ایران با این دارایی‌ها و منابع مالی رفع انسداد شده، می‌تواند تمامی کالاهای غیرتحریمی را خریداری کرده و از آن به صورت کامل استفاده کند. این مبتنی بر تفاهم صورت گرفته است و هیچ ارتباطی با موضوعات دیگری تحت عنوان غذا و دارو ندارد و اظهارات رسانه‌ای از این دست فاقد هرگونه ارزش است.

* سفر نماینده اتحادیه اروپا به تهران
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگر فارس درباره سفر نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خلیج فارس به تهران و هدف این سفر و اینکه آیا حامل ابتکاری از سوی اتحادیه اروپا بود، اظهار داشت: ایشان نماینده ویژه اتحادیه اروپا در حوزه خلیج فارس بود و تازه منصوب شده است و در چارچوب ماموریتش اظهار تمایل کرد به جمهوری اسلامی ایران سفر کند.

وی ادامه داد: ما با اتحادیه اروپا موضوعات مختلفی را برای گفت‌وگو و تبادل نظر داریم.

طبیعتا موضوعات دوجانبه و مرتبط با روابط با کشورهای اروپایی است. همواره تأکید کردیم به مشورت و همکاری توأم با احترام و منافع متقابل با اتحادیه اروپا و با کشورهای اروپایی و علاقه‌مند هستیم. اما بدیهی است روابط باید مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک و عدم مداخله در امور داخلی و منطقه‌ای کشورها باشد.

وی بیان کرد: گفت‌‌وگوهای خوبی دیروز در تهران انجام شد با معاون سیاسی وزیر خارجه و وزیر خارجه ایشان را به حضور پذیرفتند و گفت‌وگوهای مختلفی را داشتند. 

* مراسم اربعین حسینی
کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری مراسم اربعین اظهار داشت: خدا را شاکریم که کنگره جهانی اربعین حسینی حضرت سیدالشهدا باشکوه هر چه تمام‌تر و با نظمی مثال زدنی و برنامه ریزی خوب برگزار شد.

وی ادامه داد: لازم می‌دانم از میزبانی کریمانه دولت و ملت عراق و همه اقدامات مجدانه و دلسوزانه‌ و مهمان نوازی گرم آنها تشکر کنم. 

* موعد ۲۸ شهریور به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره خلع سلاح گروه‌های تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: موضع ایران کاملا روشن است براساس توافق انجام شده با دولت عراق موعد پایانی این توافق یعنی ۲۸ شهریورماه برای خلع سلاح نیروهای تروریستی و تجزیه طلب در منطقه اقلیم کردستان عراق پایان می‌یابد و این موعد به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. به صورت رسمی این موضوع به مقامات عالیه دولت عراق ابلاغ و دولت محلی اقلیم کردستان منتقل شد و این موعد به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد. 

وی گفت: دولت عراق اقداماتی را در این زمینه صورت داده و تأکید کرده به تعهدش با طرف ایرانی پایبند است. نخست‌وزیر عراق هم اظهارات بسیار خوبی را داشت. امیدواریم در موعد یاد شده شاهد اجرای کامل تعهدات دولت عراق و اقلیم کردستان عراق باشیم.

کنعانی درباره سفر بافل طالبانی رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق به تهران نیز بیان کرد: این سفر هم در چارچوب گفت‌وگوهای مثبت و همکاری‌های دوجانبه بین ایران و اقلیم کردستان عراق است و هیچ ارتباطی به این مورد و چانه زنی برای تمدید چنین موعدی ندارد. طرف‌هایی که باید این پیام را دریافت کنند،‌ دریافت کردند.

* موضع ایران درباره قره باغ
کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری انتخابات در قره باغ اظهار داشت: موضع ایران روشن، ثابت و شفافی است. موضع ایران در خصوص سرزمین قره باغ بر کسی پوشیده نیست. قره باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است و حقوق و امنیت ساکنان این منطقه  باید در چارچوب مشخص تعریف و تامین شود. این موضع روشن ماست. همواره بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها و پرهیز از هرگونه اقدام تنش‌زا تأکید کرده و با هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه و مرزهای شناخته شده بین‌المللی مخالفت دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: شناسایی متقابل تمامیت ارضی یکدیگر از سوی آذربایجان و ارمنستان گامی مهم و سازنده در راستای حل اختلافات و رسیدن به صلح و امنیت جامع و پایدار است. هر اقدامی که می‌تواند بر این اصول سایه بیندازد مورد تأیید ایران نیست.

* نشست شورای حکام آژانس
وی درباره نشست شورای حکام آژانس نیز اظهار داشت: همکاری ایران و آژانس در چارچوب بیانیه مشترک چهارم مارس بین سازمان انرژی اتمی و آژانس ادامه دارد و در همان چارچوب دیدارها و گفت‌وگوهایی انجام شده یا خواهد شد. امیدواریم در نشست جاری آژانس در قالبی کاملا حرفه‌ای برگزار شود و مدیرکل آژانس هم بتواند در قالبی کاملا حرفه‌ای فارغ از فشارهای سیاسی به ماموریت حرفه‌ای خود بپردازد و این ماموریت را به درستی و دقت انجام دهد.

کنعانی تصریح کرد: آژانس یک سازمان تخصصی، فنی و حرفه‌ای است و به هیچ عنوان نباید مورد سوءاستفاده سیاسی برای اهداف سیاسی به منظور اعمال فشار بر دیگر کشورها قرار بگیرد.

* مناسبات ایران و روسیه
به گزارش فارس،‌ وی همچنین گفت که مناسبات ایران و روسیه در همه حوزه‌ها رو به رشد است و افزود: برای اینکه روند همکاری‌های دو کشور بتواند نقشه راه جامع و کاملی را داشته باشد و دستگاه های دولتی بتوانند بر مبنای هدفگذاری انجام شده به پیگیری روابط دوجانبه با همکاران خود بپردازند گفت‌وگوهای دو کشور برای تنظیم یک سند جامع در حال انجام است و پیش نویس سند بین طرفین تبادل شده و در کارگروه‌ها در حال بررسی برای تکمیل شدن است و مبتنی بر اراده سیاسی رهبران عالی دو کشور برای توسعه روابط در همه زمینه‌های مورد علاقه به محض تکمیل روند بررسی‌ها و توافق درباره پیش نویس سند مقدمات امضای سند جامع جدید فراهم خواهد شد که تبدیل به نقشه راه جدید برای گسترش همکار‌ی‌ها و مراودات با روسیه خواهد بود.

* نقش اروپایی‌ها در تجهیز رژیم صدام به سلاح شیمیایی
وی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: پیگیری نقش برخی کشورهای اروپایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق شرکت‌هایشان و پیگیری نقش آنها در تجهیز رژیم صدام به مواد و سلاح‌های شیمیایی در سال‌های گذشته در دستورکار پیگیری‌های ایران بود و هم در روند حقوقی مورد پیگیری جدی قرار دارد و هم در قالب شکایت‌هایی که افراد و شهروندان متضرر و آسیب دیده از این نوع سلاح‌ها صورت دادند این حمایت و پیگیری حقوقی ادامه دارد. این جزو پرونده‌‌های جای در پیگیری است. پرونده‌های مفتوحی است و بررسی‌ها در حال انجام است.

وی گفت: مکاتبات رسمی بین دستگاه دیپلماسی با طرف‌های ذیربط ادامه دارد و اینها جزو مطالبات ملت و دولت ایران است و این موضوع را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد. حمایت از حقوق شهروندان ایران جزو شرح وظایف دستگاه دیپلماسی است و این موضوع را در مجامع بین‌المللی دنبال کرده و این پیگیری‌ها را ادامه خواهیم داد.

* عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی
وی در پاسخ به سؤالی درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: نگاه ایران به ماهیت جعلی و غیرمشروع رژیم صهیونیستی روشن، واضح و تغییرناپذیر است. این رژیم را جعلی می‌دانیم و حضور آن را در منطقه مخل امنیت و ثبات و آرامش می‌دانیم.

حضور این رژیم را مخل اهداف و اصول تعریف شده برای همکاری‌های چندجانبه می‌دانیم. این اضل خدشه ناپذیر است و دیدگاه ایران تغییر نخواهد کرد. در نشست‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای عربی و اسلامی نگاه خود را درباره ماهیت این رژیم و مخاطرات ناشی از حضور این رژیم در ساختارهای منطقه‌ای اعلام کردیم و دیدگاه خود را به مقامات سعودی در تهران و ریاض اعلام کردیم.

* تعرض به سفارت ایران در پاریس
سخنگوی وزارت خارجه درباره تعرض اخیر به سفارت ایران در پاریس بیان کرد: این اقدام را شدیدا محکوم می‌‌کنیم این تعرض به بخش بیرونی درب بخش کنسولی سفارت صورت گرفته است. تعرض به یک مکان دیپلماتیک تلاش برای اخلال در روند بخش کنسولی سفارت و تعرض به حقوق شهروندانی است که برای دریافت خدمات کنسولی به سفارت مراجعه می‌کنند. اعتراض خود را در یادداشتی رسمی به مقامات فرانسه هم در تهران و هم در پاریس اعلام کردیم. 

کنعانی بیان کرد:‌قبل از این تعرض با توجه به احتمالی که می‌دادیم برخی با سوءاستفاده از شرایط مجددا دست به اقدامات تعرض آمیز به اماکن دیپلماتیک ما بزنند به دولت فرانسه و برخی دولت‌های اروپایی تذکر لازم را دادیم که تدابیر حفاظتی لازم را در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ وین تقویت و به مسؤولیت‌های خود در چارچوب تامین امنیت اماکن دیپلماتیک و فعالیت امن دیپلمات‌های ما متعهد باشند.

وی تصریح کرد: دولت فرانسه در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ وین مسؤول تامین امنیت سفارت و اماکن دیپلماتیک ایران است. سفیر فرانسه در تهران در گفت‌وگو با مدیرکل اروپای وزارت خارجه گفت که این اقدام را شدیدا محکوم می‌کنیم و این موضوع توسط مقامات و جهات ذیربط دولت فرانسه در حال پیگیری است که هم هویت تعرض کنندگان روشن و هم این افراد تحت تعقیب قرار بگیرند. این موضوع از سوی ما و دولت فرانسه در دست پیگیری است.

* روند اداری تعیین سفیر ایران در فرانسه در حال انجام
وی همچنین درباره تعیین سفیر ایران در فرانسه نیز گفت: روند اداری در حال انجام است و امیدواریم در بازه زمانی آینده این روند تکمیل شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: همکاری‌های دوجانبه با هند در مورد افزایش ظرفیت‌های بندری بندر چابهار ادامه دارد. کشورهای زیادی هستند که علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت چابهار برای استفاده‌های ترانزیتی خود هستند. این موضوع در گفت‌وگوهای دوجانبه ما با کشورهای مختلف طرح می‌شود. 

به گزارش فارس،‌ کنعانی در پاسخ به سؤالی گفت: تفاهم با واسطه ما با آمریکا درباره رفع انسداد دارایی‌های ایران موضوع مشخص و معینی است و هیچ ارتباطی با موضوعات دوجانبه ما با دیگر کشورها ندارد و موضوعات مرتبط با سهام و دارایی‌ها ما با دیگر کشورها در چارچوب اسناد و موافقت‌نامه‌ها با دیگر کشورها انجام و موضوعات ما دنبال می‌شود و هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد.

* رفع تحریم‌های تسلیحاتی
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران و اینکه اگر این تحریم‌ها برداشته نشود واکنش ایران چه خواهد بود؟ نیز بیان کرد: درباره رفع تحریم‌ها انتظار ایران این است که کشورهای متعاهد در چارچوب برجام به تعهدات خود پایبند باشند و در قبال هر اقدام غیرسازنده ایران این حقوق را برای خود قائل است که متناسب با هر اقدام، اقدام صورت دهد و برای حقوق خود از کسی اجازه نخواهد گرفت. اجازه دهید شرایط را بببینم و متناسب با شرایط اقدامات ایران انجام خواهد شد.

* میدان نفتی آرش
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره میدان نفتی آرش هم عنوان کرد: موضوع فنی است و در چارچوب مذاکرات فنی بین ایران و دولت کویت این موضوع دنبال خواهد شد. حفظ حقوق ایران حتما مورد توجه دولت جمهوری اسلامی ایران است و در این زمینه غفلت و کوتاهی صورت نخواهد گرفت. موضوعات فنی ماهیت خود را دارند و طرح آنها در رسانه‌ها کمک کننده نیست.

* برگزاری عمره؟
وی درباره برگزاری عمره نیز بیان کرد: این موضوع در گفت‌وگوهای دوجانبه دیپلماتیک بین مقامات ایران و عربستان در تهران و ریاض طرح شد. انجام این کار از منظر اجرایی نیازمند گفت‌وگوهای مقامات ذیربط دو کشور در حوزه حج و زیارت و همتایان عربستان سعودی است. مانعی برای طرح و پیگیری این موضوع وجود ندارد و این موضوع مورد توجه و اهتمام ایران و سازمان حج است و این موضوع دنبال می‌شود. 

* جزایر سه گانه ایرانی
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس و ژاپن اظهار داشت: درباره جزایر سه گانه ایرانی و همیشه ایرانی ایران موضع خود را صریح و روشن و واضح اعلام کرد. ایران در ارتباط با اراضی خود هیچگونه اظهارات غیراصولی و مغایر با مقررات و قوانین بین‌المللی را بر نمی‌تابد و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد و واکنش لازم نشان داده شد.

* زندانیان ایرانی در ترکیه
پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی در ترکیه نیز سؤال دیگری بود که در این نشست پرسیده شد و کنعانی بین کرد: گفت‌وگوها در این زمینه انجام شد. تعداد قابل توجهی از زندانیان ایرانی در خارج از کشور در زندان‌های ترکیه هستند. با توجه به حجم رفت و آمدهای بین اتباع دو کشور و سفرهای متعدد شهروندان ایرانی به ترکیه این موضوع هم زمینه ساز تبدیل این کشور به یکی از کشورهایی است که می‌تواند تعداد قابل توجهی از زندانیان را در بربگیرد. گفت‌وگوها و همکاری‌های دوجانبه قبلا بوده است. درباره نشست اخیر اطلاعات به روزشده‌ای ندارم.

* مانور نظامی آمریکا و ارمنستان
وی درباره مانور نظامی آمریکا و ارمنستان نیز تصریح کرد: حضور نیروهای فرامنطقه‌ای را در منطقه مخل امنیت منطقه می‌دانیم. امنیت در منطقه لازم است توسط کشورهای منطقه تامین شود. نیروهای فرامنطقه‌ای منافع خود را دنبال می‌کنند. نگاه ما به حضور فرامنطقه‌ای نیروهای نظامی آمریکا در منطقه کاملا روشن است این نیروها هیچگاه به دنبال ثبات و امنیت نبودند و هر جا حضور یافتند زمینه ساز بی ثباتی و ناامنی شد. انتظار ما از کشورهای منطقه این است که به سازوکارهای دوجانبه و منطقه‌ای اهتمام بورزند.

* صهیونیست‌ها غلط می‌کنند
سخنگوی وزارت خارجه درباره تهدید رئیس موساد به ترور مقامات ایرانی که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز تصریح کرد: این گونه موضع گیری صریح و واضح و اعلام قصد و اراده مبنی بر اینکه مقامات رسمی کشور دیگری را مورد ترور قرار دهد بیانگر ذات و ماهیت این رژیم تروریستی است و به عنوان رژیم جعلی و غاصب که مبتنی بر تروریسم است در استفاده از ترور و شیوه‌های تروریستی برای دسترسی به منافع نامشروع خود غفلت نمی‌کند. 

وی گفت: غلط می‌کنند چنین اقدامی صورت بدهند. ایران اثبات کرده که در تامین امنیت خود و در پاسخ به هرگونه تعرض احمقانه نسبت به هیچ طرفی از جمله رژیم صهیونیستی مسامحه نخواهد کرد. این رژیم بارها سیلی‌ها و ضرب شست‌های ایران را تجربه کرده و طعم آن را چشیده است. ایران نسبت به پاسخ به هرگونه اقدام احمقانه تردید نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی با تعدادی از عناصر ضد انقلاب گفت: این توضیح را از مقامات انگلیسی خواستیم که برای میزبانی پاسخگو باشند.

* انجام مذاکرات جدید منتفی نیست
وی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: مسیر گفت‌وگوها بسته نیست و کانال‌های ارتباطی به قوت خود باقی است و انجام مذاکرات جدید منتفی نیست. ایران همواره اعلام کرده به مسیر دیپلماتیک به عنوان مسیرهای تامین حقوق و منافع ملت ایران پایبند است و از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق خود و رفع تحریم‌های ظالمانه استفاده می‌کند و همواره از ابتکارات استقبال کردیم. مسیر مذاکره با واسطه بسته نیست و امکان گفت‌وگوهای با واسطه جدید هم وجود دارد و دور از ذهن نیست. 

وی درباره صدور بیانیه در نشست شورای حکام علیه ایران خاطرنشان کرد: تماس‌ها با آژانس ادامه دارد و دلیلی برای هیچ گونه اقدام غیراصولی وجود ندارد.
https://jahannews.com/vdcftxdcjw6dtva.igiw.html
jahannews.com/vdcftxdcjw6dtva.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
زن پهلوی به باکو رفت بعد از سفر به اسرائیل و نامه نمایندگان کنست اسرائیل برای حمایت از استقلال آذرباییجان جنوبی ! قطعا بی دعوت و هماهنگی الهام علی اف نرفت اونجا چی گذشت و چه پیامهایی رو و بدل کردن الله اعلم ولی اونچه از خودش نمایش داد آب تنیش در دریای خزر بود که یعنی تنهایی رفته آذرباییجان فقط برای آب تنی ؟! باور کنیم ؟!
Iran, Islamic Republic of
هرگز در مورد مرز ارمنستان ترکیه و باکو را که البته اسرائیل هم با ان هااست دست کم نگیرید، نیروی مسلح کافی در این مرز مستقر و با پهپاد تحرکات نظامی ان ها و حتی جابجایی مردم باکو به خطه مرزی ما با ارمنستان را مرتبا کنترل کنید.
United States
ایجاد روابط و افتتاح سفارت اسرائیل در کشورهای عرب همسایه هم قبلا توسط وزارت خارجه غیر قابل تحمل اعلام و هشدار داده شده بود....!!!!