شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

کدام نان ارزش غذایی بیشتری دارد؟

دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 850601
متخصصان تغذیه درباره تفاوت‌های نان سفید و نان سبوس‌دار و تاثیر آن‌ها بر سلامتی توصیه‌هایی دارند.
کدام نان ارزش غذایی بیشتری دارد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از بهداشت نیوز، «کیت اینگرام»، متخصص تغذیه در این باره می‌گوید: از نظر سلامتی، نان گندم کامل در مقایسه با نان سفید انتخاب بهتری است و دلیلش این است که نان گندم، فیبر بیشتر و مواد مغذی مهمی مانند سبوس و جوانه دارد. این عناصر برای هضم بهتر غذا مفیدند و سطح انرژی شما را ثابت نگه می‌دارند.

سایر متخصصان تغذیه نیز با اینگرام هم‌عقیده هستند و تاکید دارند که نان سبوس‌دار حاوی مواد غذایی با ارزش‌تری است و تاثیر کمتری بر قند خون دارد.

به برخی محصولات مانند ماکارونی، خمیر پیتزا و برنج، «سفید» یا «تصفیه شده» گفته می‌شود. به گفته کارشناسان تغذیه، نان سفید هم از جمله این محصولات است که ارزش غذایی مناسب و کافی ندارند.

نان سفید معمولا از آرد گندم تهیه می‌شود البته با حذف لایه‌های سبوس و جوانه.
متخصصان می‌گویند: این فرآیندِ تصفیه در نهایت فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غلات کامل را از بین می‌برد. نان سفید فیبر رژیمی کمی دارد و همچنین فاقد طیف کاملی از مواد مغذی موجود در نان گندم است و می‌تواند سریع‌تر قند خون را افزایش دهد.

یک وعده معمولی نان سفید در حد یک تکه، حدود ۷۰ تا ۸۰ کالری و کمتر از یک گرم فیبر، ویتامین‌ و مواد معدنی دارد.

بنابراین اگر به دنبال تهیه یک ساندویچ سالم‌ هستید، ظاهرا باید سراغ نان سبوس‌دار بروید.

مشخصات غذایی نان سبوس‌دار
اینگرام ادعا می‌کند: انتخاب سالم‌تر، نان گندم کامل است که از غلات کامل از جمله سبوس و جوانه تهیه می‌شود. بدین‌ ترتیب محتوای فیبر بالاتر و مواد مغذی بیشتری دارد.

به گفته اینگرام، یک وعده استاندارد نان سبوس‌دار در حد یک تکه، تقریبا ۸۰ تا ۱۰۰ کالری، حدود دو تا سه گرم فیبر، ویتامین‌ و مواد معدنی بیشتری در مقایسه با نان سفید دارد.

متخصصان می‌گویند: نان سبوس‌دار علاوه بر تامین فیبر، ویتامین‌های بیشتری نظیر ویتامین‌های گروه ب و مواد معدنی مانند منیزیم و روی و همچنین ترکیبات گیاهی حمایت‌کننده دارد.

آنها تاکید می‌کنند: محتوای فیبر موجود در نان سبوس‌دار به هضم بهتر، تثبیت سطح قند خون و بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.

هنگام انتخاب نان به‌ دنبال برچسب ۱۰۰ درصد گندم کامل یا غلات کامل باشید و تا حد امکان از خرید نانی با برچسب نان گندم یا آرد گندم غنی‌شده صرفنظر کنید زیرا این عبارت‌ها اغلب نشان‌دهنده غلات تصفیه شده است.

آیا نان سالم دیگری برای انتخاب‌ کردن داریم؟
ظاهرا نیازی نیست نان‌های مغذی خود را فقط به نان گندم کامل یا سبوس‌دار محدود کنید، نان چند غله، نان دانه جوانه‌زده، نان چاودار و نان خمیر ترش هم گزینه‌های دیگر محسوب می‌شوند.

برای افرادی که به گلوتن حساس‌ هستند یا آلرژی دارند هم انتخاب‌هایی وجود دارد.
متخصصان می‌گویند: نان بدون گلوتن تهیه شده از غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، کینوآ یا جو دوسر، گزینه‌های خوبی برای این‌ افراد هستند.

نان‌های بدون گلوتن از نظر تغذیه متفاوتند اما به‌ طور کلی در هر برش، ۹۰ تا ۱۲۰ کالری و یک تا دو گرم فیبر دارند.

نان جو دوسر که از آرد جو دوسر یا جو کامل تهیه می‌شود و سرشار از فیبر و مناسب هضم است در هر برش، تقریبا ۷۰ تا ۹۰ کالری و دو تا سه گرم فیبر دارد.

کارشناسان تغذیه تاکید می‌کنند که نیازهای تغذیه‌ای افراد متفاوت است و مشورت با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه برای مشاوره شخصی در این زمینه ضروریست.
https://jahannews.com/vdchvvn6z23nm-d.tft2.html
jahannews.com/vdchvvn6z23nm-d.tft2.html
برچسب ها: قندخون نان سلامت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *